• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett bra larm, finns det?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag funderar på att sätta larm i husbilen (alltid avskräcker det någon klåfingrig typ).
I de flesta bilar (både bo och vanliga) har jag haft larm.
Oftast har dessa varit egeninstallerade och några gånger egenkonstruerade.
Nu börjar ju dock bilarna bli lite mer avancerade (läs CANBUS) än vad de var för 15-20år sedan...

Så efter att ha botaniserat marknaden har jag riktat in mig på lite smarta funktioner jag skulle vilja ha och några jag kan vara utan.

En sak som jag inte vill ha (även om installationen blir enkel) är trådlösa sensorer.
Hederliga magnetkontakter funkar bra och går inte att störa ut samt man slipper eviga batteribyten.

Rörelsesensor inne i bilen är ju bra men då ska den vara enkel att koppla ifrån så man bara har ett skalskydd.

Extra fjärrkontroll - nej tack. Det räcker gott med originalklumpen men det vore bra om larmet slogs av/på när låset manövreras via bilens fjärr.
Och lika så ska ju larmet gå om någon öppnar en dörr...

Geofenching vore väldigt bra om någon, mot förmodan, skulle stjäla bilen så ser man vart den är på väg.
En väldigt bra funktion i sammanhanget vore då om motorn helt enkelt kunde stoppas.
Detta kräver kommunikation via mobilen vilket är helt ok, den är ju nästan alltid med ändå nu för tiden.

Men nu till själva kärnfrågan....
Finns det något passande larm?

Jag har en premiss till. Det får inte kosta skjortan och ha svinhög månadsavgift.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Prosafe lät ju till en början bra men 12 500:- för ett billarm plus installation samt en årsavgift på 600:-.
Till det trådlösa givare som ska ha nya batterier....
Nej det blir det inte....
Hej! Batterikostnaden är försumbart. Har haft det larmet i snart 10 år och inte bytt några batterier ännu. Men håller med om att årskostnaden är hög.
Larmet i sig har fungerat ypperligt utan några falsklarm.

Hälsningar Sanddammaren
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vad är syftet med ett larm i husbilen? Är det ett inbrottslarm när bilen är obevakad. Är det ett trygghetslarm när vi sover i bilen, eller är det både och? För mig ställer det olika krav på installation.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Ett simkort som fungerar i hela europa för 50 kr i månaden är det dyrt ?
Prosafe behöver inget extra Simkort, det ingår årsavgiften och sköts av Prosafe helt och hållet.
Ev larm går till min mobil. I appen kan jag även ställa in larmnivåer för temperatur, spänning etc. Om Geolarmet skulle gå så ser jag direkt på en karta var bilen är.

Men visst, det finns en billigare variant på larmet, utan app. Själva tycker vi dock att årskostnaden är värd priset.
(Nej, vi har ingen koppling till företaget, vi är bara nöjda)
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Mitt larm är billigt och fungerar som tänkt .problemet är att man måste alltid kolla mobilen om den plingar ..och att strömmen i batterier inte går ner för mycket.. ja liggande solpaneler laddar dåligt denna årstid .
Systemet ät en gammal mobil som agerar som router..till det 2 tapp camera en fast riktad mot ytterdör den har hög upplösning stark belysning vid händelse och ljud larm.. sedan en tapocamera . C 200 den går att styra .där har ja koll på laddregulator .
Senaste modifiering blev ett 4 kanals wifi relä .ja finns mycket kul på wish!
Med wifi relä kan ja sitta hemma i soffan .och starta eller stänga av camera
På sommaren så kan camera och nätverk va online dygnet runt .
Men nu okt november dec så ger panel inger mulna dagar. Och testat att mäta förbrukning. En router 8 Amp dygn 2 camera 8 amp dygn..16 amp är mer än panelerna klarar nu .en mobil drar mindre ström och med relä kan ja stänga av och på camera
1500 kr kosta grejerna!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mitt larm är billigt och fungerar som tänkt .problemet är att man måste alltid kolla mobilen om den plingar ..och att strömmen i batterier inte går ner för mycket.. ja liggande solpaneler laddar dåligt denna årstid .
Systemet ät en gammal mobil som agerar som router..till det 2 tapp camera en fast riktad mot ytterdör den har hög upplösning stark belysning vid händelse och ljud larm.. sedan en tapocamera . C 200 den går att styra .där har ja koll på laddregulator .
Senaste modifiering blev ett 4 kanals wifi relä .ja finns mycket kul på wish!
Med wifi relä kan ja sitta hemma i soffan .och starta eller stänga av camera
På sommaren så kan camera och nätverk va online dygnet runt .
Men nu okt november dec så ger panel inger mulna dagar. Och testat att mäta förbrukning. En router 8 Amp dygn 2 camera 8 amp dygn..16 amp är mer än panelerna klarar nu .en mobil drar mindre ström och med relä kan ja stänga av och på camera
1500 kr kosta grejerna!
Det är ju en ide'.
Jag har en 12V router i bilen (med yttre antenn) som skulle kunna placeras lite mer oåtkomligt och sedan köra en hyfsad kamera...
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Installerade ett villalarm i husbilen 2018 med trådlösa kontakter en siren invändigt samt brandlarm satte blink lampan toppen på antenn sirener innaför kylskåpsgallret.Larm ringer upp mig vid larm funkat felfritt i 5år.larmar om spänningen blir för låg då batteribackup går in .Byggde ihop en krets med delar från kjell.com så spänningen ligger ganska konstant runt 12 volt enligt tips.Kostnad cirka 1100kr.Så man kan komma undan billigt.
Det är knappceller detektorerna jämfört med mitt huslarm som dyra 12 volts batterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur mycket data drar en webkamera?, har en C200 i sommarhuset fungerar perfekt, men där har jag obegränsad data.

Jag har denna i husbilen sitter på en magnetfot i framkant på frontsängen som en "dashcam", men den går att placera var som helst bara den har kontakt med wifi, då den även har inbyggt batteri, drar 2,05W aktiv och 0,002W i stand-by, jag har ett rejält minneskort i den och den filmar 24/7, mitt wifi i husbilen står även på 24/7. jag är speciellt nöjd med det minimala formatet, har 4 andra motorkameror 2 i garaget och 2 hemma, alla kameror nås och larmar i en app i mobilen/PC'n m.m.

Ang. datatrafik,
Datatrafik används endast vid larm/person detection och/eller ifall jag loggar in och checkar kamerorna.
I garaget har jag ett Wifog-small och det går åt minimalt med data på garagets wifi, trots en massa spring/aktivitet där.
I husbilens wifi har jag ett Hallon-abb på 5GB/mån. potten ligger i topp hela vintern då den står avställd i garaget, vår-höst streamar vi på potten till TV, har aldrig märkt att kameran påverkat potten.

Larmet (fabriksmonterat 2004) använder jag dock "nästan aldrig".
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hur mycket data drar en webkamera?, har en C200 i sommarhuset fungerar perfekt, men där har jag obegränsad data.
De kan inte dra mycket.
I stugan har jag tre kameror inne (för koll på musfällorna) och ute sitter fyra full-hd i träden för koll.
Har kontantkort i den routern och fyller bara det minsta en gång per år för att kortet inte ska sluta fungera (alltid data kvar).
 

Roissy

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
38756
Medlemskap
2024
Vad tror ni om detta Larmet?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Hej! Batterikostnaden är försumbart. Har haft det larmet i snart 10 år och inte bytt några batterier ännu. Men håller med om att årskostnaden är hög.
Larmet i sig har fungerat ypperligt utan några falsklarm.

Hälsningar Sanddammaren
Helt enig o vi har haft också det i 10 år Kan lungt säga att skal skyddet säkrat oss vid flera tillfällen.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Mitt egen ihopsatta larm fungerar ! Tapocamera .en mobil som router.. och ett wifirelä som gör att ja kan på distans stänga av och på camera
Problemet är batteri .. strömmen försvinner.. vet att roter och relä tar ca 8 amp dygn
Men tror att solcellregulator tar mer amp från batteri än som laddas i just denna mörka vinter
 
Toppen