• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett bra larm, finns det?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag funderar på att sätta larm i husbilen (alltid avskräcker det någon klåfingrig typ).
I de flesta bilar (både bo och vanliga) har jag haft larm.
Oftast har dessa varit egeninstallerade och några gånger egenkonstruerade.
Nu börjar ju dock bilarna bli lite mer avancerade (läs CANBUS) än vad de var för 15-20år sedan...

Så efter att ha botaniserat marknaden har jag riktat in mig på lite smarta funktioner jag skulle vilja ha och några jag kan vara utan.

En sak som jag inte vill ha (även om installationen blir enkel) är trådlösa sensorer.
Hederliga magnetkontakter funkar bra och går inte att störa ut samt man slipper eviga batteribyten.

Rörelsesensor inne i bilen är ju bra men då ska den vara enkel att koppla ifrån så man bara har ett skalskydd.

Extra fjärrkontroll - nej tack. Det räcker gott med originalklumpen men det vore bra om larmet slogs av/på när låset manövreras via bilens fjärr.
Och lika så ska ju larmet gå om någon öppnar en dörr...

Geofenching vore väldigt bra om någon, mot förmodan, skulle stjäla bilen så ser man vart den är på väg.
En väldigt bra funktion i sammanhanget vore då om motorn helt enkelt kunde stoppas.
Detta kräver kommunikation via mobilen vilket är helt ok, den är ju nästan alltid med ändå nu för tiden.

Men nu till själva kärnfrågan....
Finns det något passande larm?

Jag har en premiss till. Det får inte kosta skjortan och ha svinhög månadsavgift.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt personliga svar är Nej!
Jag kan inte komma på ett modernt avancerat eftermarknadslarm som inte strular på något sätt. Jag använder inte själv mitt original moterade i husbilen, jag trippar det regelbundet p.g.a mitt handhavande, och stör andra i onödan.
ProSafe ska vara ok enligt andra, men strular enligt mej, även monterade av JR.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att installera en tracker, dock inte kommit så långt.
Lycka till Bäckis :)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Prosafe fungerar bra i vår bil. Använder bara appen för på/av då fjärren inte är tillförlitlig att ha i fickan ihop med "bilnyckeln". Luckan på fjärren som ska täcka på/av-knappen glider upp alldeles för lätt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Alla dina önskemål (förutom priset…) ryms inom ProSafe från JR Larm. Förutom alla larmfunktioner så känns skalskyddet extra tryggt. När vi nattar så larmar vi på med ett dubbeltryck, då kopplas inre sensor ur och fönsterdioden dubbelblinkar. Kartfunktionen ingår i årsavgiften på ca 600:-, efter larm så visar den var bilen är. I Årsavgiften ingår oxå ett installerat telefonkort för kommunikation med bilens larmutrustning.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Prosafe fungerar bra i vår bil. Använder bara appen för på/av då fjärren inte är tillförlitlig att ha i fickan ihop med "bilnyckeln". Luckan på fjärren som ska täcka på/av-knappen glider upp alldeles för lätt.
Hej! Håller med om både larmet och luckan på fjärren. Men jag gjorde lite små grader på kanten på fjärren så luckan inte glider upp så lätt.
Hälsningar Sanddammaren
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag har också haft Defa larm i några husbilar, fungerar klockrent. Har bytt husbil så nu är det dags att montera in ett Defa larm igen. Fick ett pris på 10’ då var hyttdörrarna, bodelsdörren, lastluckorna larmade samt glaskross. Jag tyckte det var lite dyrt så jag kollar marknaden lite mer. Larmet manövreras med originalnyckeln.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har kollat Deras och de går loss på runt 10' vilket jag tycker är något i överkant.
De måste dessutom monteras in av en installatör med erforderlig programvara.

Hittade ett larm som heter Cobra och verkar liknande Defa och som styrs på canbus.
Kostar ca 3 000kr utan tracker.

Nu börjar jag leta utanför boxen och kanske ta något som man får pyssla lite extra med.

Då fick jag fram en "larmbox" som inte direkt är för fordon.
Den har 4 ingångar för olika larmslingor där man kan välja funktion på respektive slinga (eller t.o.m. temperatursensor).
Och två utgångar som kan fås till att de antingen aktiveras när man larmar på eller vid larm.
Dessa kan då användas för startspärr (som eg inte ska behövas om man inte blir av med nyckeln) och siren t.ex.
Utöver det fanns det gps positionering i boxen samt en tillhörande app för styrning av larmet.

Vid larm kan det skicka ut sms, mail och pushnotiser till 7 olika nummer.

Kostade ca 2500:- och programmerares via pc.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har kollat Deras och de går loss på runt 10' vilket jag tycker är något i överkant.
De måste dessutom monteras in av en installatör med erforderlig programvara.

Hittade ett larm som heter Cobra och verkar liknande Defa och som styrs på canbus.
Kostar ca 3 000kr utan tracker.

Nu börjar jag leta utanför boxen och kanske ta något som man får pyssla lite extra med.

Då fick jag fram en "larmbox" som inte direkt är för fordon.
Den har 4 ingångar för olika larmslingor där man kan välja funktion på respektive slinga (eller t.o.m. temperatursensor).
Och två utgångar som kan fås till att de antingen aktiveras när man larmar på eller vid larm.
Dessa kan då användas för startspärr (som eg inte ska behövas om man inte blir av med nyckeln) och siren t.ex.
Utöver det fanns det gps positionering i boxen samt en tillhörande app för styrning av larmet.

Vid larm kan det skicka ut sms, mail och pushnotiser till 7 olika nummer.

Kostade ca 2500:- och programmerares via pc.
Om nu inte sändning är utstörd.
Detta med larmens funktion o nytta har vi diskuterat i flera trådar, och jag minns inte att någon har haft hjälp av det, eller haft ett misslyckat brott/stöld.
Att ha några blinkande dioder och larmklistermärken kan avskräcka amatörerna, proffsen är vi dock chanslösa emot.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om nu inte sändning är utstörd.
Detta med larmens funktion o nytta har vi diskuterat i flera trådar, och jag minns inte att någon har haft hjälp av det, eller haft ett misslyckat brott/stöld.
Att ha några blinkande dioder och larmklistermärken kan avskräcka amatörerna, proffsen är vi dock chanslösa emot.
Ja det är kanske bättre med hundskylten som sitter med texten:
Om hunden anfaller, ligg ner och invänta hjälp!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Då är det bara att hoppas att inte tyyyven har en Iphone. Den varnas tjyyyven att en airtag följer med på färden
Jag brukar inte ta med tjuvar på resan... men ligger de bakom under resan under en tid så kanske den reagerar. Men det har jag aldrig råkat ut för trots att jag har åkt i Stockholm varje dag under 1 1/2 år och borde hamnat bakom någon som har en AirTag.... Skulle det vara så enkelt hade det nog skrivits om det redan.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag brukar inte ta med tjuvar på resan... men ligger de bakom under resan under en tid så kanske den reagerar. Men det har jag aldrig råkat ut för trots att jag har åkt i Stockholm varje dag under 1 1/2 år och borde hamnat bakom någon som har en AirTag.... Skulle det vara så enkelt hade det nog skrivits om det redan.
Fattade r att du inte tar med Tjyyyven på resan. Men om tjyyven tar din bil så blir tjyyven varnad att en airtag följer med i fordonet. Så är det...
Se länk. Finns mer att läsa på Apples hemsida...

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det är kanske bättre med hundskylten som sitter med texten:
Om hunden anfaller, ligg ner och invänta hjälp!
I någon gammal tråd så fanns enligt mej ett riktigt bra tips, utanför husbilen ställer man en riktigt stor (tom) matskål för en gigantisk hund, samt ett gigantiskt koppel förankrat i typ ett spett.
Absolut ingen kommer att chansa med ett inbrott i den husbilen.
Alla undersökningar tyder på att en rejäl hund avskräcker även proffsen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I någon gammal tråd så fanns enligt mej ett riktigt bra tips, utanför husbilen ställer man en riktigt stor (tom) matskål för en gigantisk hund, samt ett gigantiskt koppel förankrat i typ ett spett.
Absolut ingen kommer att chansa med ett inbrott i den husbilen.
Alla undersökningar tyder på att en rejäl hund avskräcker även proffsen.
I lumpen jobbade jag med hundar. De var tränade att släppa in men inte släppa ut igen.
Fast det kanske skulle bli rätt fullt i husbilen....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag brukar inte ta med tjuvar på resan... men ligger de bakom under resan under en tid så kanske den reagerar. Men det har jag aldrig råkat ut för trots att jag har åkt i Stockholm varje dag under 1 1/2 år och borde hamnat bakom någon som har en AirTag.... Skulle det vara så enkelt hade det nog skrivits om det redan.
Det är inte bara med äpplets telefoner.
Även senaste uppdateringen av Android innehåller en varnare för Airtags.....
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Vi har fått PROSafe installerat i vår nya plåtis baserad på Fiat ducato. Hade det även på förra plåtisen baserad på Mercedes. Jättenöjda med att man kan larma hela bilen eller bara skalskydd för natten.

Den senaste versionen fungerar jättebra ihop med bilens original fjärrkontroll så man slipper en extra dosa på nyckelknippan såsom vi hade till mercedesen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har fått PROSafe installerat i vår nya plåtis baserad på Fiat ducato. Hade det även på förra plåtisen baserad på Mercedes. Jättenöjda med att man kan larma hela bilen eller bara skalskydd för natten.

Den senaste versionen fungerar jättebra ihop med bilens original fjärrkontroll så man slipper en extra dosa på nyckelknippan såsom vi hade till mercedesen.
Prosafe lät ju till en början bra men 12 500:- för ett billarm plus installation samt en årsavgift på 600:-.
Till det trådlösa givare som ska ha nya batterier....
Nej det blir det inte....
 
Toppen