• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Etanol

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har kört etanolbil sedan 2007. Kör fortfarande den bilen. 2010 såldes det smutsig etanol. Det var för hög svavelhalt i etanolen. Spridarna sattes igen.
Jag var en av de som fick spridarna förstörda. Ingen billig historia.
Etanolen har varit okej sen dess.

Det finns ett problem med tankar och etanol.
Vatten och etanol blandar sig med varandra. Det gör inte andra bränslen.
Jag har säkert tankat en hel del vatten under årens lopp utan att veta om det.

Etanol och Vinteruppställning går nog ganska bra ihop. Etanolen binder upp kondensvatten. För fick man hälla i k-sprit i tanken.

Jag har testat med min gamla Hymer med 75 hk ur starka motor, med att blanda in etanol. 10% då märktes det ingenting. Om jag ökade på inblandning då fick jag dra ut choken.

Rena etanolbilar: En del har fått hög oljeförbrukning. En teori är att kolvringarna har tagit stryk av etanolen. Då har trycket ökat i motorn. Oljan har tryckts in i insuget och in i motorn och försvunnit.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Därför att dieseln blandas ut med terpentin och någon sorts vegetabilisk olja, kan i princip vara vad som helst o_O
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Därför att dieseln blandas ut med terpentin och någon sorts vegetabilisk olja, kan i princip vara vad som helst o_O
Ändå fungerar detta bränsle så otroligt bra! :blabla:

Allvarligt talat, att dieseln blandas ut med "terpentin och någon sorts vegetabilisk olja, kan i princip vara vad som helst" är helt osant och fake news.

Den som vill veta, kan kolla på nedanstående film:
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Etanol så kallad ”låginblandning” har vi haft länge & biltillverkarna har gjort olika tester. Sen finns E85 också men då krävs att bilen är konstruerad för detta!

Vad gäller låginblandning så går det en gräns kring 20% därefter krävs ungefär samma konstruktion som för E85. Det som påverkas vid högre inblandning än 20% är risk för snabb åldring av ledningar mm i bränslesystemet. En bränsleledning som utsätts för höga etanolhalter och inte är i rätt material för detta kan ”glasa”, den blir till slut så spröd att om man knackar på den så krossas den som glas. Förutsätter givetvis att den är av plastmaterial, vilket är det vanliga numera. Dock kan ju kanske en del äldre bilar har stålledningar men då är vi nog på 80 talet eller så. Även dessa har dock oftast någon gummiledning i tex motorrum som inte tål etanol särskilt bra.

Förbränningsmässigt är energi-innehållet lägre i etanol, så exemplet med choken ovan stämmer nog. Det problemet kan man dock bortse från om bilen har lambdasondsreglerad insprutning. Enda påverkan då är en marginell ökning av förbrukningen om vi håller oss till låginblandning. På en äldre bil med förgasare skulle man kanske behöva byta munstycken och justera in motorn? Beror väl lite på hur den är bestyckad i utgångsläget men går den redan lite magert så trillar den nog över kanten. Dock är det ju vanligare att gamla bensinare går fett.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ändå fungerar detta bränsle så otroligt bra! :blabla:

Allvarligt talat, att dieseln blandas ut med "terpentin och någon sorts vegetabilisk olja, kan i princip vara vad som helst" är helt osant och fake news.

Den som vill veta, kan kolla på nedanstående film:
Nu vet jag ju inte om du är praktiker eller teoretiker av förklarliga själ, men har jobbat på den praktiska sidan och har en i mitt tycke känslan att diesel har försämrats i energiinnehåll då det oftast skiljde en split på volvo och en växel på scania på samma körsträcka i backarna beroende på var man tankade , men så klart med en massa teorier kommer man långt men oftast är verkligheten en annan i synnerhet när pengarna skall tas ur sin egen plånbok :rolleyes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Effekten med hög etanolinblandning borde bli ganska låg om du inte byter munstycket/ökar insprutningsmängden p.g.a. etanolens låga
energiinnehåll?
Ja min förgasarbestyckade cheva gissar jag på att den tappade typ 100hk, Och seg som attan blev den att starta.
Däremot min konverterade saab (testad i bromsbänk före och efter) hade 152hk original och nu, på E85, 285...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja min förgasarbestyckade cheva gissar jag på att den tappade typ 100hk, Och seg som attan blev den att starta.
Däremot min konverterade saab (testad i bromsbänk före och efter) hade 152hk original och nu, på E85, 285...

Fast med mycket mera bränsle, andra spridare, höjt turbotryck?
 
F

F.d. 22252

Guest
Alkohol är ju inte så känsligt som bensin som man brukar ha 1:15 bensin luft. Så man kan mata in mera och få ut det i effekt. Sen kyler ju spriten bra.
Den miljömässiga delen har nog varit mycket minimal och den ekonomiska dyrare. Sen har jag stått i motvind från en etanolfabrik minst 5km därifrån och känt lukten och den skulle man vilja att vissa politiker fick känna av på riktigt. Inte mycket miljö där. Men den är nedlagd nu spriten är väl mest importerad numera och det var knappast det som var tanken.
Att det drar mycket bränsle med hög effekt och spritbränsle kan jag hålla med om hade en kompis som åkte ut till modellflygfältet med 5 l metanol och ett flygplan med 10 kubiksmotor och efter ett par timmars träning var dunken tom.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Alkohol är ju inte så känsligt som bensin som man brukar ha 1:15 bensin luft. Så man kan mata in mera och få ut det i effekt. Sen kyler ju spriten bra.
Den miljömässiga delen har nog varit mycket minimal och den ekonomiska dyrare. Sen har jag stått i motvind från en etanolfabrik minst 5km därifrån och känt lukten och den skulle man vilja att vissa politiker fick känna av på riktigt. Inte mycket miljö där. Men den är nedlagd nu spriten är väl mest importerad numera och det var knappast det som var tanken.
Att det drar mycket bränsle med hög effekt och spritbränsle kan jag hålla med om hade en kompis som åkte ut till modellflygfältet med 5 l metanol och ett flygplan med 10 kubiksmotor och efter ett par timmars träning var dunken tom.
Exakt ,invärtes sprit kyler så dricka den på vinter är det inte så tillrådig..man kan frysa ihjäl
 
Toppen