• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Etanol

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det skall gå bra med min tankar inte så mycket i Sverige i alla fall ..bara två gånger på väg till övriga Europa :D förresten den andra gången i Helsingborg kan jag tanka på andra sidan sundet,det är bara det att staten förlorar på min tankande :D
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De flesta motorer går utan problem på det.
När etanol var populärt och betydligt billigare experimenterade jag med blandtankning på olika fordon.
De flesta klarade upp mot 40% inblandning innan de började gå dåligt.
T.o.m. min gamla Cheva med mek. insprutning klarade över 50%....

Min Volvo 940 turbo monterade jag lite större spridare på och körde/kör på E85. Den har aldrig krånglat.
Även min Saab 9-5 konverterades (endast ny programvara) år 2005 och den rullar också utan krångel.
Alla dessa som pratar om att packningar och slangar samt bränslepumpar som packar ihop redan vid 10% inblandning kan man fundera över vad de fått sina uppgifter från....
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
De flesta motorer går utan problem på det.
När etanol var populärt och betydligt billigare experimenterade jag med blandtankning på olika fordon.
De flesta klarade upp mot 40% inblandning innan de började gå dåligt.
T.o.m. min gamla Cheva med mek. insprutning klarade över 50%....

Min Volvo 940 turbo monterade jag lite större spridare på och körde/kör på E85. Den har aldrig krånglat.
Även min Saab 9-5 konverterades (endast ny programvara) år 2005 och den rullar också utan krångel.
Alla dessa som pratar om att packningar och slangar samt bränslepumpar som packar ihop redan vid 10% inblandning kan man fundera över vad de fått sina uppgifter från....
Insprutning ?? På min gamla Peugeot motor sitter en hederlig förgasare och är ganska säker att den fungerar inte så bra med E85..men med 98 blir den ren Ferrari
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Insprutning ?? På min gamla Peugeot motor sitter en hederlig förgasare och är ganska säker att den fungerar inte så bra med E85..men med 98 blir den ren Ferrari
Min Cheva Impala och min Volvo PV samt min åkgräsklippare har alla förgasare. De går allihop på E85 utan modifiering.
Sämst går Chevan så den får gå utan inblandning, PV:n går på 50/50 blandning och klipparen konstant på E85 (utom på vinterns snöplogning)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det skall gå bra med min tankar inte så mycket i Sverige i alla fall ..bara två gånger på väg till övriga Europa :D förresten den andra gången i Helsingborg kan jag tanka på andra sidan sundet,det är bara det att staten förlorar på min tankande :D
Övriga Europa har redan E10 på många ställen,och snart överallt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min Cheva Impala och min Volvo PV samt min åkgräsklippare har alla förgasare. De går allihop på E85 utan modifiering.
Sämst går Chevan så den får gå utan inblandning, PV:n går på 50/50 blandning och klipparen konstant på E85 (utom på vinterns snöplogning)

Effekten med hög etanolinblandning borde bli ganska låg om du inte byter munstycket/ökar insprutningsmängden p.g.a. etanolens låga
energiinnehåll?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Min Cheva Impala och min Volvo PV samt min åkgräsklippare har alla förgasare. De går allihop på E85 utan modifiering.
Sämst går Chevan så den får gå utan inblandning, PV:n går på 50/50 blandning och klipparen konstant på E85 (utom på vinterns snöplogning)
Skrev du inte om Cheva med mekanisk insprutning?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, när de började blanda etanol i bensinen så hade jag bra koll på min gamla Sierra (nu ännu äldre och under mycket långsam renovering :msn_tongue:).
Samma färdschema med ren bensin 0.7 L/mil. Med 5% etanolinblandning 0.75 L/mil. Med 10% etanolinblandning 0.8 L/mil.
Insprutning med viss självjustering som i alla fall kompenserade sämre energiinnehåll med mera bränsle och dyrare milkostnad.
Det verkade alltså som bilen fortfarande ville ha ca. 0.7 L/bensin/mil för att funka ok.

Bensinhusbilen tankade jag då med Shell's V-Powerbensin. Jag har för mig att den kostade ca. 65 öre mer litern men bilen drog bränsle för ca. 1.80 Kr. mindre per mil, (eller ca. 1.40 Kr. mindre för den sträcka som en liter bensin räckte, som ger rätt prisskillnad).
Sedan började de blanda etanol även i V-Power och då var det ingen större idé längre för att spara bränsle och lite pengar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej, när de började blanda etanol i bensinen så hade jag bra koll på min gamla Sierra (nu ännu äldre och under mycket långsam renovering :msn_tongue:).
Samma färdschema med ren bensin 0.7 L/mil. Med 5% etanolinblandning 0.75 L/mil. Med 10% etanolinblandning 0.8 L/mil.
Insprutning med viss självjustering som i alla fall kompenserade sämre energiinnehåll med mera bränsle och dyrare milkostnad.
Det verkade alltså som bilen fortfarande ville ha ca. 0.7 L/bensin/mil för att funka ok.

Bensinhusbilen tankade jag då med Shell's V-Powerbensin. Jag har för mig att den kostade ca 65 öre mer litern men bilen drog bränsle för ca 1.80 Kr. mindre per mil, (eller ca. 1.40 Kr. mindre för den sträcka som en liter bensin räckte, som ger rätt prisskillnad).
Sedan började de blanda etanol även i V-Power och då var det ingen större idé längre för att spara bränsle och lite pengar.

M.v.h. JANKRO.
Fast i Tyskland är V-Power 100 oktan och ingen inblandning av etanol
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fast i Tyskland är V-Power 100 oktan och ingen inblandning av etanol
I Sverige är V-Power 98 oktan och när jag för några år sedan tyckte att det inte var som förr så frågade jag på en mack och fick svaret att de var tvungna att blanda in etanol även i sin V-Power. Det var då jag gav upp att leta efter supersoppan som nästan bara hade namnet kvar, men inte innehållet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
I Sverige är V-Power 98 oktan och när jag för några år sedan tyckte att det inte var som förr så frågade jag på en mack och fick svaret att de var tvungna att blanda in etanol även i sin V-Power. Det var då jag gav upp att leta efter supersoppaan som nästan bara hade namnet kvar, men inte innehållet.

M.v.h. JANKRO.
Tyvärr är det så, här vet man inte vad man får, inget upplysning vid pumpen om man inte frågar fast det är inte lönt i alla fall.. Personalen säljer korv istället
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tyvärr är det så, här vet man inte vad man får, inget upplysning vid pumpen om man inte frågar fast det är inte lönt i alla fall.. Personalen säljer korv istället
Ja, infon kom från en äldre man bakom disken som förmodligen och t.o.m. troligen även hade sålt både lampor, vindrutetorkare och olja när han började sin anställning. Jag kan ge mig sjutton på att han skulle kunna ha kommit ut och visat var oljesticken i bilen sitter t.o.m.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, infon kom från en äldre man bakom disken som förmodligen och t.o.m. troligen även hade sålt både lampor, vindrutetorkare och olja när han började sin anställning. Jag kan ge mig sjutton på att han skulle kunna ha kommit ut och visat var oljesticken i bilen sitter t.o.m.

M.v.h. JANKRO.

Och dom som finns där vet allt om korv, hamburgare och dryck. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Och dom som finns där vet allt om korv, hamburgare och dryck. :)
Allt är kanske tveksamt även det.... Men de vet nog mer om det än om placering av oljestickor, för det ingår säkert lite utbildning på färdkosts-utskänkning.
Nej nu får jag/vi bli lite snällare :), personalen är ju för det mesta jättetrevliga på bemannade mackar, men om föraren är helt nollad på bilar och behöver lite hjälp så ligger nog tel. numret till närmsta bärgningstjänst först som enda åtgärd.

M.v.h. JANKRO.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
När jag provade med E85-inblandning i BF95 på min Laguna som jag hade då, märkte jag förutom ökad förbrukning så blev motorn lite mer segstartad. Man fick mala några sekunder extra med startmotorn innan den behagade starta. Minns inte exakt men inblandning till E30- E35 gick alldeles utmärkt.
 
Toppen