Pelle&Lena
HBK Medlem
Kommer våra motorer att klara av höjningen av etanol i bränslet?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Insprutning ?? På min gamla Peugeot motor sitter en hederlig förgasare och är ganska säker att den fungerar inte så bra med E85..men med 98 blir den ren FerrariDe flesta motorer går utan problem på det.
När etanol var populärt och betydligt billigare experimenterade jag med blandtankning på olika fordon.
De flesta klarade upp mot 40% inblandning innan de började gå dåligt.
T.o.m. min gamla Cheva med mek. insprutning klarade över 50%....
Min Volvo 940 turbo monterade jag lite större spridare på och körde/kör på E85. Den har aldrig krånglat.
Även min Saab 9-5 konverterades (endast ny programvara) år 2005 och den rullar också utan krångel.
Alla dessa som pratar om att packningar och slangar samt bränslepumpar som packar ihop redan vid 10% inblandning kan man fundera över vad de fått sina uppgifter från....
Min Cheva Impala och min Volvo PV samt min åkgräsklippare har alla förgasare. De går allihop på E85 utan modifiering.Insprutning ?? På min gamla Peugeot motor sitter en hederlig förgasare och är ganska säker att den fungerar inte så bra med E85..men med 98 blir den ren Ferrari
Övriga Europa har redan E10 på många ställen,och snart överallt.Det skall gå bra med min tankar inte så mycket i Sverige i alla fall ..bara två gånger på väg till övriga Europaförresten den andra gången i Helsingborg kan jag tanka på andra sidan sundet,det är bara det att staten förlorar på min tankande
![]()
Min Cheva Impala och min Volvo PV samt min åkgräsklippare har alla förgasare. De går allihop på E85 utan modifiering.
Sämst går Chevan så den får gå utan inblandning, PV:n går på 50/50 blandning och klipparen konstant på E85 (utom på vinterns snöplogning)
Jo men det är särskild pump med billigare pris.. Den vanliga super 95 har inte den inblandning och är lite dyrare än E10 pumpenÖvriga Europa har redan E10 på många ställen,och snart överallt.
Skrev du inte om Cheva med mekanisk insprutning?Min Cheva Impala och min Volvo PV samt min åkgräsklippare har alla förgasare. De går allihop på E85 utan modifiering.
Sämst går Chevan så den får gå utan inblandning, PV:n går på 50/50 blandning och klipparen konstant på E85 (utom på vinterns snöplogning)
Fast i Tyskland är V-Power 100 oktan och ingen inblandning av etanolHej, när de började blanda etanol i bensinen så hade jag bra koll på min gamla Sierra (nu ännu äldre och under mycket långsam renovering).
Samma färdschema med ren bensin 0.7 L/mil. Med 5% etanolinblandning 0.75 L/mil. Med 10% etanolinblandning 0.8 L/mil.
Insprutning med viss självjustering som i alla fall kompenserade sämre energiinnehåll med mera bränsle och dyrare milkostnad.
Det verkade alltså som bilen fortfarande ville ha ca. 0.7 L/bensin/mil för att funka ok.
Bensinhusbilen tankade jag då med Shell's V-Powerbensin. Jag har för mig att den kostade ca 65 öre mer litern men bilen drog bränsle för ca 1.80 Kr. mindre per mil, (eller ca. 1.40 Kr. mindre för den sträcka som en liter bensin räckte, som ger rätt prisskillnad).
Sedan började de blanda etanol även i V-Power och då var det ingen större idé längre för att spara bränsle och lite pengar.
M.v.h. JANKRO.
I Sverige är V-Power 98 oktan och när jag för några år sedan tyckte att det inte var som förr så frågade jag på en mack och fick svaret att de var tvungna att blanda in etanol även i sin V-Power. Det var då jag gav upp att leta efter supersoppan som nästan bara hade namnet kvar, men inte innehållet.Fast i Tyskland är V-Power 100 oktan och ingen inblandning av etanol
Tyvärr är det så, här vet man inte vad man får, inget upplysning vid pumpen om man inte frågar fast det är inte lönt i alla fall.. Personalen säljer korv iställetI Sverige är V-Power 98 oktan och när jag för några år sedan tyckte att det inte var som förr så frågade jag på en mack och fick svaret att de var tvungna att blanda in etanol även i sin V-Power. Det var då jag gav upp att leta efter supersoppaan som nästan bara hade namnet kvar, men inte innehållet.
M.v.h. JANKRO.
Ja, infon kom från en äldre man bakom disken som förmodligen och t.o.m. troligen även hade sålt både lampor, vindrutetorkare och olja när han började sin anställning. Jag kan ge mig sjutton på att han skulle kunna ha kommit ut och visat var oljesticken i bilen sitter t.o.m.Tyvärr är det så, här vet man inte vad man får, inget upplysning vid pumpen om man inte frågar fast det är inte lönt i alla fall.. Personalen säljer korv istället
Ja, infon kom från en äldre man bakom disken som förmodligen och t.o.m. troligen även hade sålt både lampor, vindrutetorkare och olja när han började sin anställning. Jag kan ge mig sjutton på att han skulle kunna ha kommit ut och visat var oljesticken i bilen sitter t.o.m.
M.v.h. JANKRO.
Allt är kanske tveksamt även det.... Men de vet nog mer om det än om placering av oljestickor, för det ingår säkert lite utbildning på färdkosts-utskänkning.Och dom som finns där vet allt om korv, hamburgare och dryck.![]()