• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag undrar om det är någon som testat Garmins 2797 med den stora skärmen på 7 tum?
Jag har svår beslutsångest för tillfället och velar fram och tillbaka mellan den och en 2597 med mindre skärm på fem tum, så är det någon som har testat den med stor skärm lyssnar jag gärna på vad ni tycker om den. :)

mvh jocke
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Hej, jag undrar om det är någon som testat Garmins 2797 med den stora skärmen på 7 tum?
Jag har svår beslutsångest för tillfället och velar fram och tillbaka mellan den och en 2597 med mindre skärm på fem tum, så är det någon som har testat den med stor skärm lyssnar jag gärna på vad ni tycker om den. :)

mvh jocke

Ska du inte satsa på en iPad i stället, den kommer garanterat att mycket mera glädje av än bara som navigator.

//Tommy
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Jodå, jag kommer nog dit jag med snart, men ska jag ha en ipad så vill jag ha den största modellen de har och spontant (utan att ha provat) så känns den som lite väl stor att ha på instrumentbrädan, men det kanske går?
En garmin på sju tum skulle platsa fint på platsen där backspegeln brukar sitta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Det finnes 7" Androider med bra skjerm, GPS, dubbla SIM og en pris under 1500 levert på døren.
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Forsätt gärna att använda Garmin så att du har intresse av att uppdatera HBK ställplatslista.
Jag har en Garmin 3597 med 5 tums skärm, Klar fin bild och jag är riktigt nöjd med den.
Tack för ditt arbete med HBK ställplatslista
 

Hanno

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
108
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Forsätt gärna att använda Garmin så att du har intresse av att uppdatera HBK ställplatslista.
Jag har en Garmin 3597 med 5 tums skärm, Klar fin bild och jag är riktigt nöjd med den.
Tack för ditt arbete med HBK ställplatslista

Hej jag har en 2797 LMT och mycket Nöjd, du kan styra den med röstkommando under färd mycket praktiskt/HRJ 108
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Jodå, jag kommer nog dit jag med snart, men ska jag ha en ipad så vill jag ha den största modellen de har och spontant (utan att ha provat) så känns den som lite väl stor att ha på instrumentbrädan, men det kanske går?
En garmin på sju tum skulle platsa fint på platsen där backspegeln brukar sitta.
Vi har en fabriksmonterad Kenwood i vår bil (2012). Den är ganska usel jämfört med den iPad (stora modellen) som vi har monterad mitt i instrumentbrädan (över Kenwooden). Tror att det var Knarrevik som tipsade om hållaren som jag köpte på Kjell & co.
iPaden är totalt överlägsen Kenwooden, gör bättre vägval, visar omgivande väg- och ortnamn, mycket bättre översikt mm mm. Vet att bl a Knarrevik förordar iGo, men vi använder Navigon och är mycket nöjda med den.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Det blir en Garmin i husbilen, fast monterad där backspegeln brukar sitta.
Det jag försöker att bestämma mig för är om jag ska lägga 14-1500 kr eller 2700 kr på en gps, frågan är väl egentligen om det är värt de extra slantarna för att få en större skärm.

Detta utesluter dock varken Ipad eller Android för vårt husbilsliv och hemmaliv framöver, det finns ett beslut att fatta där med men det är i princip redan klart! :cool:


mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

En större skärm är alltid bättre, men varför hänga den i taket? Sätt den där man naturligt tittar när man kör, alltså nedåt. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

I rutan blir det, i öppningen mellan solskydden så slipper jag solen i ögat också, strömkabel finns där och det är där jag har haft gps:en i år,, det funkar bra.
Där nere får den ju inte plats om jag sätter en Ipad där! :cool::D

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

56009d1338287210t-acimg1890.jpg


En iPad eller Mini passar utmärkt placerad i mitten med en Exomounthållare.
Den kan lätt justeras i höjdläge om man vill använda radion.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Jag använder den stora IPad med samma hållare som Knarrevik, Exmount och är jätte nöjd. Nu när jag haft den så i ett halvår känns den inte alls stor. Tror inte jag skulle byta till en IPad mini...

Däremot ligger min Garmin hemma och skräpar sen vi fick den lösningen med hjälp av Knarreviks tips!
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Hej Jocke
Kan kun fortælle om den 5" Garmin jeg bruger ;)
Størrelsen passer perfekt til mig ikke for stor ikke for lille, overskuelige kort på den afstand jeg har den monteret.
Måske 7 tommer ville være bedre når du sætter den uden for synsfeltet ;)

Hvordan kom iPhone ind på en ren garmin tråd ??
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Hej
Jag föredrar TomTom ,blir inte klok på alla dumheter våran nya Ingrid(garmin)
gör:twitcy:
Tom
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Vi är på väg till Spanien, just nu på St. Pers Pescador. Fram till nu så har vi inte haft en felkörning, har aldrig hänt förr. Vi har en nyinköpt Garmin dezl 760. Man lägger in vikt, bredd, höjd, axeltryck osv. Sen väljer hon vägar som passar vår bil. Mycket nöjd.:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Det blir en Garmin, där ger jag mig inte! Jag ska bara bestämma mig för vilken modell jag ska ha. :cool:

Jag var iväg på en miniresa över natten och konstaterar att om jag sätter min blivande garmin där backspegeln normalt sitter så hamnar den ca 4-5 cm ovanför mina ögon. skulle jag montera en garmin eller en Ipad nere där radion sitter så skulle centrum på skärmen hamna ungefär 30 cm nedanför mina ögon, huvudvridningen eller ögonvridningen skulle bli samma.
Till det får jag lägga till att jag har progressiva brillor numera och "nere till höger" så är glasen suddiga så periferiseendet får svårare att se saker.
Men jag provade med min nuvarande gps så gott det gick att flytta den mellan uppe och nere och konstaterar att båda placeringarna fungerar, jag har ingen passagerar-airbag att ta hänsyn till så jag kan välja uppe eller nere som jag vill och det blir där uppe. :)

mvh jocke
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

:) Hei.

Jeg har ikke hørt om Garmin 2797, men den er sikkert meget god som alle Garminplottere.

Jeg kjøpte en Garmin Dezl 760 mens vi var på tur i Sverige i sommer.
Den ble testet fra Gøteborg via Stockholm, Mora, Lillehammer og hjem til Bergen
med overraskende godt resultat.

Kan varmt anbefales.

Hilsen Atle.
 

Bede1

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
761
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Hej
Köpte en Garmin 2797 på Elmia. Den stora skärmen gör en väsentligt (bättre) skillnad jämfört med en 5 tum. Köpte den via JR larmcenter på mässan och fick på köpet en massa POI anpassade för oss med husbil. Kartorna i Garmin är dessutom suveräna i detaljupplösning. Den är enkel, har de viktigaste funktionerna och har då här långt fungerat utmärkt!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Erfarenheter Garmin 2797 Lmt (gps)

Jag har just kört ner till Santa Pola i Spanien och den här gången bestämde jag mig för att kolla hur Garmin skötte sig på vägen mot målet! Jag jämförde Garmins vägval mot de vägval jag hade gjort om jag hade navigerat efter en riktig papperskarta. Resultatet var skrämmande, minst sagt! Konstiga vägval, obegripliga omkringkörningar o.s.v.

Konklusion: elektronisk flumkörning i Europa ger betydligt högre kostnader för bränsle och slitage!
Köp riktiga papperskartor och jämför själva så får ni se!

Min senaste "Beirut" fick fnatt i Sydfrankrike och blev fullständigt galen. Att navigera elektroniskt genom Europa är löjligt! De "senaste uppdateringarna" är skämtartiklar men så är de ju också "gratis"!

Papperskartor ger så mycket mer information än "fåniga" elektroniska "toys", tyvärr!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen