• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

J

janrobert

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Lite reflektioner varför vi väljer att byta vår Carthago c line 7.40 lång 2015, till en Malibu plåtis 600. Vi är mycket nöjda med vår Carthago,men vi vill ändra vår typ av åkning,vi tycker om att åka små alp o fjällvägar, vilket inte är nåt problem med vår nuvarande bil heller,problem blir det när du kommer till den fantastiska vynoch det inte finns plats att stanna ,oftast finns det plats för en plåtis,sen har vi 3,5 tonsförbudet både i städer o vissa vägar.Man har svårt att stanna i städer pga parkeringsproblem,när vi sen analyserar hur vi rör oss i bilen,så sitter vi i stolarna fram o ser på tv,samt äter, eller i soffan,lagar mat i köket,går på toa,duschar även om den är trång,lägger oss i sängen o vilar el sover.Förvisso är det en tvärbädd mot dagens långbäddar.Allt detta går att göra även i en plåtis,mindre utrymme naturligtvis och mindre packning, vi tror att det blir bra,men vi vet ej än,men spännande blir det.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Hej
Vår plåtis är 5.65, både sittgruppen och dubbelsängen är större än i N&B på drygt 7 m. Skillnaden är att man får lägga 10 minuter morgon o kväll på att bädda ner och upp.
Men väljer man långbäddar. Är ner och uppbäddning gjort på 5 min/dag. Till skilnad från många andra plåtisar, kan man mötas i köket och utan problem stå bakom lådorna man drar ut. Toan är funktionell. Det får plats 2 par stövlar och en 12 l vattenkanna och alltid något på tork. Genom att alltid vinkla passagerarstolen en aning är det bra med plats när man rör sig mellan bil och bo del.
Har man då som Inger och jag, börjat med van och ett. Bra busstält så är plåtis livet mer bekvämt än i en N&B på 7m.
Alltså kör vi nerbäddat med en dubbelsäng som mäter 1.95x .1.90 och på min sida 2.40 lång.
I busställtet har vi 7 kvm till
Kan inte bli mycket bekvämare
Bertil
 

Nall1

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Malmö
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

En sak som inte nämnts är det stora utrymmet i en plåtis. I förra veckan hade jag klippt häcken och hade 10 sopsäckar med klipp. Öppnade bakdörrarna fällde upp sängen och ställde in säckarna och körde till soptippen. På vägen hem körde jag in om till byggbutiken och köpte bräder 3,9 m långa. In med dom där bak och kör hem. Detta är ett extra plus jag inte reflekterade över vid köpet.

Naturligtvis måste man innan köpet fundera över hur man kommer att använda bilen. Ligga stilla längre tid på samma plats, köra runt i mindre städer, hur mycket prylar behöver man för sitt liv o.s.v. Vi har inga problem med oordning bland prylarna då vi inte har så många att hålla reda på. Hade motorcykel tidigare och där hade jag och hustrun vars en sidoväska att packa till förfogande. Vi tycker vi har gott om utrymme nu. Frun kan numera ta med locktången och extra smink.

Duschar gör vi utanför bilen, drar ut duschen genom sidorutan.

Parkering fungerar inne i städerna, vår är 6,40 lång, men hjulen får plats inom de flesta p-rutorna. Visst det blir ett hyfsat överhäng bak men det fungerar oftast om det inte är en p-plats bakom. Är det stickparkeringar så backar jag in och har överhänget över stadens planteringar eller parkytor. Det blir trångt i sida men skjutdörren gör att det trots detta är lätt att komma in och ut ur bilen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Fint att man kan packa häckrester och plankor i en plåtis för dem som har dessa behov.
Hur gör man med cyklarna, får de också plats inne? För oss är det ett absolut villkor att ha våra cyklar i garage, har tidigare provat att ha dem på cykelställ, inpackade, men de blev ändå blöta och smutsiga vid en treveckorsresa till Italien.
Och parkering med alla fyra hjulen i en ruta är inte något problem för oss heller (7,5 m) när det finns en gräsyta bakom bilen.
Kan väl passa på att nämna att P-Malmö inte godkänner att man parkerar i en ruta om man sticker ut över rutan bakom, inte heller hjälper det att betala två avgifter, det blir böter ändå. Däremot är det ok att betala två avgifter för bil+husvagn......
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Nu när vi är inne på parkering, då kan jag erkänna att även vår 5,96 m (dvs 6 m), "hänger" oftast över bakomvarande p-plats. Detta gör vi endast då det finns gott om plats i övrigt, t.ex IKEA liknande ställen. I Frakrike, Spanien och Portugal är det "vilda västern" regler som gäller, men konstigt nog fungerar ändå (inga böter eller plåtskador).
Vi gör oftast som större husbilar, kör bakändan (häcken) in på gräsmattan eller trottoaren. Sorry för alla gående som få runda vår bakända, men, men... ...även med dåligt samvete, det har fungerat bra hittills.

Nu är vi och våldgästar den vackra Örnsköldsvik på en fantastisk fin kampingplats (dags att duscha & tvätta efter en vecka i både Norge & på östkusten). Här har det varit fullbokat för länge sen, men vi får ändå stå "vid sidan om" utan tillgång till el, men med OK för dusch och tvättmaskin i 3 timmar! Allt för 150:- riksdaler
Inte en ledig plats (vi står i en grushög dock högre och med bättre sikt):
image.jpeg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Läste nu igenom hela tråden från början. Intressant läsning om plåtisar framför allt. Har haft flera husbilar innan men beslutade att sälja efter min sjukdom.
Blev senare bättre och kunde inte vara utan bil. Har i smyg tittat på plåtisar lite då o då. Köpte då en begagnad Sprinter för att prova det här med självbygge bara som för sysselsättning nu på äldre dar. Utrymmet att disponera för bygget blev givetsvis begränsat. Efter många diskussioner fick bäddarnas storlek och tillkomlighet högsta prioritet. Därefter fick andra utrymmen disponera resten av platsen. Tycker jag hittat en lösning till belåtenhet. Bilen skall ju bara användas för två personer. Får in en riktig toa.ingen dusch men ett litet kyl. Vändbara stolar och bord med plats för en person till. Bilen kanske är kanske lite lång (6.70) men full ståhöjd. Det skall bli kul att ut och prova plåtislivet med den.
(Om den blir klar) :):)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Just den större möjligheten att kunna använda en plåtis som andrabil i vardagen har ett rätt stort värde för oss heltidsarbetande med begränsad ledighet. Plåtisar har jag annars inte ägnat mycket tanke hittills då de gick bort pga att bäddplatserna varit begränsade till två om man inte vill bädda sittgruppen.
Men, så läste jag just Husbil & Husvagns test av Hymercar Grand Canyon med popuptaket som ger en extra dubbelsäng, och blev positivt överraskad, och rätt såld faktiskt. Utan att ha sett den IRL så framstår den helt klart som den ultimata husbilen för oss, som sgs tillbringar all tid utöver transport och övernattning utanför husbilen.
Hur vanligt är det med 4-bädds-plåtisar, vad finns där för andra alternativ till Hymercar Grand Canyon med popup-tak om man önskar fyra bäddar utan att använda sittgruppen?
 

Bilagor

  • IMG_7356.JPG
    IMG_7356.JPG
    2,5 MB · Visningar: 19
J

janrobert

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Finns en Malibu som det är fyra bäddar i bak. Det finns säkert fler märken som har en likadan lösning,då slipper man pop upp taket som kanske blir lite dragit höst o vår.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Knaus Boxstar 600 Solution, Boxstar 600 Family och Adria 640 SHX är några till med 4 tillgängliga sovplatser utan att behöva bädda sittgruppen.

När vi köpte vår plåtis (600 Solution) var tanken att den även skulle ersätta vår andrabil. Det fungerade inte riktigt så smidigt som vi tänkt oss så det slutade ändå med att vi köpte en ny andrabil. Det blir lite bökigare än vad man tror att dra iväg med en 3 ton tung skåpbil för att handla eller göra lite ärenden..
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Hej! Du har helt rätt i det du skriver att skjutdörren öppnas och stängs ideligen med ett smällande för man måste ju ta i för att dörren ska stängas. Och så hålls det på långt in på natten. Jag undviker att stå vid sådana bilar. Har haft en plåtis i en månad och det räckte. Klarade inte av att stänga utan att ta alla krafter till hjälp. Men man kan ju undra varför det inte görs bilar med självstängande dörrar. Då hade det kanske oljudet blivit mindre.
Hälsningar Marianne
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Skaffa en automatstängare till sidodörren.
När man stänger från utsidan, så kan man hjälpa till med att trycker in dörren i bakkant, då stängs den tyst och utan "slabang"
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

När man stänger från utsidan, så kan man hjälpa till med att trycker in dörren i bakkant, då stängs den tyst och utan "slabang"

Och likadant gör man från insidan med hjälp av ett handtag längst bak på dörren som man monterar dit själv. Ett lätt ryck inåt sedan är det stängt. Jag gjorde mitt av en bit rem som jag skruvade fast med de befintliga skruvarna och några brickor.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Väldigt enkelt och effektivt. Jag är lite förbryllad över att denna lösning inte är mer spridd...

Automatstängningen som numera finns på tex Pössl jobbar efter samma princip. Att dra in dörren i bakkant snarare än att sätta en väldig fart på den i sidled.
 

Bilagor

  • DSC_0320.JPG
    DSC_0320.JPG
    2,7 MB · Visningar: 154

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Just den större möjligheten att kunna använda en plåtis som andrabil i vardagen har ett rätt stort värde för oss heltidsarbetande med begränsad ledighet. Plåtisar har jag annars inte ägnat mycket tanke hittills då de gick bort pga att bäddplatserna varit begränsade till två om man inte vill bädda sittgruppen.
Men, så läste jag just Husbil & Husvagns test av Hymercar Grand Canyon med popuptaket som ger en extra dubbelsäng, och blev positivt överraskad, och rätt såld faktiskt. Utan att ha sett den IRL så framstår den helt klart som den ultimata husbilen för oss, som sgs tillbringar all tid utöver transport och övernattning utanför husbilen.
Hur vanligt är det med 4-bädds-plåtisar, vad finns där för andra alternativ till Hymercar Grand Canyon med popup-tak om man önskar fyra bäddar utan att använda sittgruppen?

Pössl/Globecar har några modeller. Bra bilar till hyfsat pris.

Modelle | Pössl Mobile

Vi har handlat av husbilar pukavik.

Det var ett väldigt gnäll om skjutdörren.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Att göra vad man kan för att stänga dörren tyst visar att man inte är egotrippad utan tänker på sina grannar.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Det finns mycket som kan verka störande utan att man behöver klaga/gnälla på forumet. Exempel på övriga störningar bara för att nyansera "skjutdörrsproblemet"

Skällande hundar
Elverk som dras igång
Tidiga avresor
Sena ankomster
Glada sena fester
Backtutor
Luftkonditioneringar
Ja listan kan göras lång men det är saker man får acceptera om man skall stå tillsammans med andra, om inte så får man söka sig till en ödemarksplats.
Väl mött därute!
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jag väcker liv i den här tråden med att kommentera denna mening från första inlägget:

"Men det värsta med bytet…….. inte en jäkel vinkar till oss! Sant, under dessa 220 mil har inte en enda husbil vinkat till mig!"

Den 12 augusti påbörjade vi en resa Kristinehamn - Drammen - Kongsberg -Notodden - Odda - Vöringsfossen - Geilo - Hönefoss - Kongsvinger - Kristinehamn.

Vi tog fasta på det här med att ingen vinkar till plåtisar och vi vinkade till alla husbilar och ibland på köpet till någon varubil.

De "vanliga" husbilarna, som naturligtvis var i majoritet, vinkade tillbaka i minst 90 % av fallen. När det gäller plåtisarna, så var det omvänt förhållande. Av de 20-30 plåtisar, som vi mötte, så vinkade 2-3 tillbaka, dvs. 10 %.

Vinkar plåtisar bara till varandra eller inte alls?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Jag tror att de utgår från att husbilar inte vinkar, och ett möte går så snabbt att de inte hinner fast de skulle se en vinkning.

Leif
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter byte från 8.80 till "plåtis"

Det är ju en av fördelarna med plåtis, man slipper vinka! Vinkar bara till plåtisar av samma märke och de är få, blir några vinkningar om året och det räcker.
 
Toppen