• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av Renogy DC/DC-laddare

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Dessa värden är från min bms och är 100% riktiga.
Som du ser så laddar Regony med 55A .... De andra värden har inte att göra med laddningen från Regony.
Av dessa 55A går 50.5A rätt in i mitt lifepo4 batteri...
Och förbrukningen vid detta tillfälle är 4.5A....
Här är det både generatorn och solpaneler som ger... Även om panelerna inte ger många A i november (jag har 1000w solpaneler)
Så ger de lite även nu under vintern.
Får man in så mycket får man ju vara väldigt nöjd! Har du någon uppfattning om hur mycket som kommer från generator respektive solcell?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Får man in så mycket får man ju vara väldigt nöjd! Har du någon uppfattning om hur mycket som kommer från generator respektive solcell?

Tyvärr är jag ensam och då är det ganska svårt eller rätta sagt helt omöjligt att göra en sådan kontroll mätning när jag kör... :twitcy:
Jag skall försöka komma ihåg till sommaren att göra en sådan kontroll mätning så får vi se vad den säger. :bye:
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Har läst många inlägg på nätet och det verkar som att min slutsats ovan gäller. Lite synd tycker jag, då jag hoppats på upp till 50A under körning.
Fast om din slutsats stämmer (vilket jag också tror) så borde det räcka med att koppla bort solcellsladdningen via ett relä eller möjligen manuell brytare så får du 50A från generatorn. Som jag tidigare skrev skall jag testa det till våren när båten kommer i sjön.
Jag kommer att använda ett skiljerelä som bygger på att reläet sluter när spänning uppstår på någon sida OCH att en styrkabel till reläet är jordad. Styrkabeln tänkte jag koppla till D+ på generatorn och då skall det (i teorin) sköta sig själv. När motorn startar försvinner jordningen från styrkabeln och då kan inte reläet sluta, när jag stänger av kommer jorden tillbaks via generator och D+ och då kan reläet sluta polerna.
Någon som ser uppenbara felaktigheter i det försöket är välkomna att berätta så jag slipper koppla i onödan.
Gärna då med en annan teori om hur man kan gå till väga eftersom jag helst vill ha det automatiserat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fast om din slutsats stämmer (vilket jag också tror) så borde det räcka med att koppla bort solcellsladdningen via ett relä eller möjligen manuell brytare så får du 50A från generatorn. Som jag tidigare skrev skall jag testa det till våren när båten kommer i sjön.
Jag kommer att använda ett skiljerelä som bygger på att reläet sluter när spänning uppstår på någon sida OCH att en styrkabel till reläet är jordad. Styrkabeln tänkte jag koppla till D+ på generatorn och då skall det (i teorin) sköta sig själv. När motorn startar försvinner jordningen från styrkabeln och då kan inte reläet sluta, när jag stänger av kommer jorden tillbaks via generator och D+ och då kan reläet sluta polerna.
Någon som ser uppenbara felaktigheter i det försöket är välkomna att berätta så jag slipper koppla i onödan.
Gärna då med en annan teori om hur man kan gå till väga eftersom jag helst vill ha det automatiserat.

Det verkar inte vara några problem med hur du tänker göra....
Om du seter in ett växlande relä så kan du ha en solregulator som tar hand om solelen.... då får du 50+??.... (vad dina paneler nu ger)... eller koppla panelerna direkt till en solregulator och kör bara generatorn genom Regony, visserligen laddas då inte ditt startbatteri (när motorn står stilla) om inte din solregulator har en utgång för detta... :rolleyes: :bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Antar att du gjorde mer än att kolla kablarna. Kommer du ihåg vad du gjorde?
Renogy har ju en BT-modul BT-2 Blutooth Module. Verkar ju funka både för solcell och batteri. Har du använt den? Om ja, är du nöjd?

Hej Kjell....

Jag har nu kollat runt på Regonys hemsida ang denna bluetooth..... som jag ser det så har man bara nytta av den med vissa av deras mppt laddare, de där du har kopplat in din förbrukningen till laddaren, för övriga modeler är det inget att ha, då den inte visar förbrukningen och batt. status med de modeller... så har jag uppfattat det :rolleyes: :bye:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej Kjell....

Jag har nu kollat runt på Regonys hemsida ang denna bluetooth..... som jag ser det så har man bara nytta av den med vissa av deras mppt laddare, de där du har kopplat in din förbrukningen till laddaren, för övriga modeler är det inget att ha, då den inte visar förbrukningen och batt. status med de modeller... så har jag uppfattat det :rolleyes: :bye:
Laddade ner Regonys BT-app och där finns följande sidor

BC02C610-589B-4CB5-B0CD-5AF26EFE83B3.png
FD6736C7-67D1-4CE0-BFCE-71371BFF79D9.png
D9E1A2A4-AFFC-4DCE-8309-C5D37714CC0D.png
B98AD97C-20A1-4A24-9B44-B7E60C75A867.png
som ju verkar innehålla en del batteriinformation och inställningar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Nej, har inte kunnat bestämma mig. Har ju 2x95 AGM idag och skulle vilja komplettera med 200A litium för att få bättre kapacitet.
Tittar på
• Renogy 2x100A, som det är bra pris på idag. Saknar BT, men finns som tillbehör.
• Liontron 150 eller 200A som går att placera under sätet. Har BT och är ”lättmeckat” för byte av trasiga komponenter. Är dock väldigt dyrt. 150A ca 15000:- och 200A ca 20000:-
• Ett tredje alternativ är 3x95A AGM men det tar utrymme och ökad vikt.
Som du märker, som en åsna mellan två hötappar.
Skulle nästan vara skönt att bara åka iväg och handla första bästa i stället för att läsa på så mycket och dessutom bjuda in andra medlemmar att tycka till. Är dock väldigt glad för all input jag får av klubbens kunniga medlemmar.

PS. Kan ju lägga till att jag helst skulle vilja bygga ihop ett eget batteri men inte hittat något stående som passar. Finns ju olika bud på om de kan läggas ner eller inte.DS
Dina 2x95 idag kan du normalt bara dra ut till 50 %, dvs ca 100 Ah totalt. Ett LiIon kan du dra ut till minst 80 %, så sätter du i ett 200 Ah LiIon får du rätt mycket mer kapacitet. Ett betydligt bättre val än ett tredje AGMbatteri.
 
Toppen