• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av Mc Louis

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hur kan en bil godkännas med en katapult till batteri som inte är fastsatt???

Har ni så i era bilar och om det ännu värre är så i alla Mc Louis så gör något åt det själva. Försök tänka tanken vad som händer vid ett tvärstopp när batteriet kommer flygande och spricker.

Har aldrig under mina år som husvagnsägare sett ett batteri med ev. låda sitta löst och inte ska det göra det i en bil heller. Speciellt i en bil där man vistas undet färd.

Inte skulle jag nöja mig med att den är helbilsgodkänd. Batteriet kommer farande ändå. Och kortslutning under stolen verkar i mina ögon inte OK fast den är "godkänd enligt konsten alla regler".
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej. Nu skall vi väl inte måla f:n på väggen, batteriet står i en låda under pass.sätet men saknar lock och förankring. Som jag skrev tidigare lägg på ett lock och förankra med ett spännband,så är det ok. Mvh Olle.
 
F

F.d. 14225

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej Husbilsteknikern.
Det är inte så konstigt som du tror för att lådan till batteriet är för låg så att batteripolen kommer ovanför . Och när jag bromsade så kanade batteriet i lådan så att pluspolen tog i ramen. Därför blev det kortslutning! Det skulle inte ha hänt om det hade suttit ett spännband från fabriken där.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Okej, men då kommer nästa fråga. Vad är det för batteri? Batteriets mått bör ju överenstämma med lådans annars kan jag ju hålla med om att det är olämpligt med ett löst batteri. De som brukar sitta i vid leverans passar som handen i handsken. Hade man inte haft bärhandtagen att lyfta i hade man inte fått ur det. När det är så tajt och polerna är isolerade och står under en stol som är bultad i golvet, ja då är jag mer rädd för allt annat som brukar ligga löst i husbilarna när det smäller.
 
F

F.d. 14225

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej H B Teknikern. Jag vet inte något om batteriet. jag köpte bilen helt ny så jag antar att det sitter ett orginalbatteri från fabriken i bilen.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej H B Teknikern. Jag vet inte något om batteriet. jag köpte bilen helt ny så jag antar att det sitter ett orginalbatteri från fabriken i bilen.

Jag hade nog tagit ett snack med återförsäljaren, det låter skumt.:confused:
 
F

F.d. 17135

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Är det någon mer som har erfarenhet på Mclouis husbilar?
Det lutar åt en Mclouis husbil med alkov typ 212 lagan 2007-> eller liknande.
Tycker att man får mycket bil för 350 000-400 000:-

Hur är inredningen i dessa bilar?
Har hört att vissa har haft strul med värmen?

Vore fint om man kan få lite tips på vad man skall kolla på för saker på begagnad Mclouis bil.
Chassit är ju fiat 07-> och det är ju ett fint chassi med undantag för att det läcker in lite vatten vid rutan... om man har otur!
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej, har du kollat mitt inlägg nr 5 i denna tråd?
Vad det gäller värmen har vi fått byta kåpan på pannan
detta p.g.a. att det luktade ganska mycket särskilt när man
kör pannan för att få varmvatten. Dettta var dock välkänt hos
Alde och det bytet fick vi gjort i Vimmerby på Husvagnshuset.

Ett annat problem som jag åtgärdat var att bodelsdörren var
mycket svårstängd. Jag har nu justerat låsbygeln vid karmen
och sedan har jag lagt emellan ett stöd mellan garderobsväggen
och låshuset så att låshuset blir stumt, nu går det att stänga
utan att slå igen dörren.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej

Vi har en Mc Louis Lagan 202 årsmodell 2008.
Vi är mycket nöjda, trots att vi faktiskt har upplevt precis samma bekymmer som signaturen Curtax här ovan. Dock har vi inte åtgärdat något av det.

Det var lite småfel på bilen när vi hämtade den, som det brukar vara. Någon på fabriken hade haft oturen att dra en skruv genom kabeln till 12V uttaget som vi bett att få vid sittgruppen, så vi fick kortis hela tiden. Men det fixade förhandlaren snabbt.
En varnimgslampa för att bakljusen inte fungerade korrekt, lös också ibland, men det var ju en Fiat-bekymmer. Fick även detta fixat omgående.

Lagan 202 är den nyare varianten av 212, har jag fått för mig.

Vi är mycket nöjda med planlösningen, man får väldigt mycket utrymme på under sex meter. (202 är 5,99m medan 212 är strax över 6 meter, annan kofångare) Framförallt golvyta - det känns aldrig trångt att passera varandra i "gången" som i många andra bilar.

Bara det faktum att årets upplaga varit slutsåld sedan länge, talar för att många har fastnat för just den här modellen.
Rekommenderas varmt! :yes:

MvH
Karianne
 
F

F.d. 5940

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej på Er!

Det var trygt att höra allt positivt om McLouis vi har nu förmodligen gjort vårt första köp i livet av en husbil och det ser ut att bli en McLouis från Authallen i Hol, dom var mycket trevliga. KAN NÅGON bara förklara vad fördelen är med en elpatron, vi kommer har solceller som tillval har dettta någon betydelse?


:mh:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Den enda fördel jag kan se är då campingplatsen inkluderar el i priset
då kan du ju utnyttja elen till värmen och inte bara till kylskåpet.
 
F

F.d. 17135

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Då var det handlat och klart :p
Idag hämtade vi hem en Mclouis 212 -07 med 430mil på mätaren.
för dom 350 0000:- som vagnen kostade känns det just nu HELT RÄTT! dett är mkt bil för pengarna, nya chassit som kom 2007 och inte en repa eller märke på bilen.
Nu ska man "flytta in" och ordna så man får upp lite saker mm, det ska bli roligt :wub:
Inredningen i 212 är ganska enkel och det är inte så många tekniska prylar men det räcker.
Den ljus inredningen tyckte jag var lite för ljus och kändes kall men efter en kväll i vagnen så börjar den kännas trevlig.

Bilen hittade vi hos Weidars i kalmar, han fick in den i fredags och vi tittade på den i lördags, dock kändes den inte rätt i början men detta kanske hade att göra med att vi kollade in Weidars demo bilar... Steel och Tandy modellerna...
Nå väl efter helgens funderare så slog vi till.
Jag kan starkt rekomendera Weidars i kalmar, en mycket trevlig och seriös handlare och framförallt han tog sig tid för oss, stannade kvar 1 1/2 timma efter stängningsdax så vi kunde provköra och syna den väl.

Bilen har 100hk motorn och känns mycket bra, men troligen kommer det att eställas ett chip från Dieselkraft i veckan då får man 18hk till samt 55nm extra i vrid.
 
F

F.d. 11904

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

:wub: Hei,

Vi kjørte McLouis Lagan 253 Garage (5,99m!) i 2 år.
Jättebra bil!

:yes:


Hej
Är helt ny på det här med husbilar - ska importera en från tyskland inom några månader:wideeyed:
Är det någon som vet om det går att öppna mellan garaget och bodelen i denna modell? Har nämligen hundar som ja vill ska kunna röra sig emellan garage och bodel...
Frida
 
Inlägg
6
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14095
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Nu står vi inför köp av McLouis Tandy 673. Ni som har en McLouis är ni nöjda har ni några tips ni kan dela, och vad man ska vara på sin vakt inför. Tacksam för alla tips.:wub::yes:
 

Storemyr

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Vi köpte en Mc Louis Steel för en månad sedan och är väldigt nöjda. Det enda som jag kan komma på som negativt är avsaknad av hyllplan men det är ju enkelt att fixa själv med några lätta skivor.
:yes:
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hur har det gått mer era McLouis bilar när det gäller fukt och läckage?
Av produktblad och annan information framstår kostruktionen på de nyare bilarna som seriös och tovärdig.

Tankar åsikter!
 
Toppen