• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av Mc Louis

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej!

Någon som har lite prisuppgifter på olika modeller av Mc Louis?
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej

Råkar ha deras prislista för 2007 liggande i min väska.

Den billigaste, Lagan 202 med 100hk motor kostar i standardutförande 377 000kr.
Men då är den verkligen "standard". Man vill nog gärna lägga till en del utrustning.
Priserna på extrautrustningen är även dom ganska billiga, såg jag när jag jämförde med en del andra prislistor jag fick med mig från mässan.

Modellserien Steel börjar på 429 000kr i standardutförande, och går upp till 479 000.

Lyxmodellen Tandy, som för övrigt har mycket snygg inredning, börjar på 509 000 och slutar på 561 000.

Återkom om du söker någon särskild modell, eller utrustning.

MvH
Smålänning
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Grattis Smålänning till ett bra köp...

Var också nere på mässan under söndagen och tyckte precis som du att detta var den bästa plan lösningen för våra behov, med våningssängen bak som kan göras om till garage när ungarna inte är med, och som du också säger allt snyggt packeterat under 6m.

Vi satt och räknade på den en stund men fick det inte till att gå ihop riktigt för oss.

Vad gäller vinterbruk är en ny "lågprismodell" säkert mycket bättre än en 8-10 år gammal bil av "Välkännt märke" vad gäller isolering och annat för vinterbruk, tror jag...

Lycka till med nya bilen, ( bara lite avundsjuk... )

mvh Claes/Husbilsbjörk
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Tack snälla HusbilsBjörk

Jag blir så glad av alla positiva kommentarer som vi får.
Kan knappt bärga mig tills bilen kommer.

Inget är som väntans tider........

Det finns en LMC med samma planslösning hos Husbilen.com. Bilen, en -06:a, finns eventuellt fortfarande hos sina förra ägare i Trollhättan. Tyvärr är den lite dyrare, men med mycket utrustning.

MVH
Smålänning
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej Pyhtonbrother.
Inte nog med att du gjort ett bra val av husbil. Du har ju lyckats med återförsäljaren också. Trevliga killar som verkligen ställer upp. Nu kan det inte gå fel.
Lycka till.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Vill bara helt allmänt påpeka att tjockleken på golvet eller väggarna för den delen inte talar om hur bra isolerat det är. Det beror också på vad slags isolering man använder. Ett 60 mm golv kan mycket väl vara sämre än ett 40 mm vad gäller isoleringsförmågan.

Detta som sagt bara en allmän reflektion utan referens till något speciellt märke.
 
F

F.d. 14225

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

HEJ CURT HAR EN MC LOUIS 07 A FICK KABEL BRAND PGA. KORTSLUTNING UNDER STOLEN BATTERIET SATT LÖST SÅ DET BLEV KABEL BRAND INTE TREVLIGT NÄR MAN ÄR UTE PÅ EN TUR HAR NU FLYTTAT BATTERIET TILL BODELEN . EN LITEN VARNING TILL ALLA MC LOUIS ÄGARE KOLLA ATT BATTERIET SITTER FAST UNDER PASSARGERAR STOLEN.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Det låter intressant!
Hur kan det bli kabelbrand på grund av löst batteri? Det måste finnas en bidragande orsak.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej!

Förmodligen beror kabelbranden på att batteriet sitter så nära metalldelarna i stolen att om batteriet välter lite i sin låda så får +polen kontakt med stommen. Batteriet står i en låda som har lite extra utrymme, dock inte mycket. Jag insåg ganska tidigt att det var en dålig lösning att ha denna pluspol oisolerad och lindade därför in den i vulktejp samt la ett plastlock över och då kan ingenting hända i utrymmet. Det går naturligtvis att lägga något framför batteriet så att det inte kan flytta sig i lådan.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Jag förstår ändå inte. Där är gott om plats och systemet är uppsäkrat. Om det uppstår kabelbrand är det ju inte batteriet som har kortslutits. Säkringarna borde ha gått, varför kabelbrand?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Kablarna närmast batteriet är inte avsäkrade.
Om pluskabeln råkar ligga emot någon av bilens metalldelar är det möjligt att det går hål på kabelhöljet varvid kortslutning uppstår och kabeln blir glödande.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Jo det är klart, men på en -07a? Det låter underligt.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej. På vår 07a är polerna täckta med plastskydd. Däremot sitter eller satt bat. lös under sätet. Mvh. Olle.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Ett batteri får absolut inte stå löst i fordon. Det ska vara väl förankrat.

Låter mycket märkligt om det var så från fabrik.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Batteriet står i en låda av plast men fastsatt är det då inte utan man räknar väl med att det räcker med lådan. Så är det i vår bil.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej. Faktiskt var det så från fabriken i vår bil . Gör som jag ta ett mindre spännband i stolsramen och runt batteriet så sitter det fast. Mvh. Olle.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Då är det väl ett lock till lådan? Hela paketet ska sen dras fast med ett spännband som ska vara förankrat ordentligt i golvet.
Om det inte ser ut så, så är inte batteriinstallationen godkänd.
Jämför med hur ett batteri till bildelen sitter fast. Det är samma sak.

Om det är så ska inte stoldetaljer kunna kortsluta eller batteriet tippa.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Den nedre stolsramen är bulltad i golvet med 6 bullt. Nu ligger det ett lock över batteriet det gjorde det inte innan. Kolla under sätet alla Fiatägare, detta är en 07a, kan vara så på fler. Mvh. Olle.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Då är det väl ett lock till lådan? Hela paketet ska sen dras fast med ett spännband som ska vara förankrat ordentligt i golvet.
Om det inte ser ut så, så är inte batteriinstallationen godkänd.
Jämför med hur ett batteri till bildelen sitter fast. Det är samma sak.

Om det är så ska inte stoldetaljer kunna kortsluta eller batteriet tippa.

Vadå inte godkänt? Bilarna är ju helhetsgodkända och typade enligt alla konstens regler. Det vore väl konstigt om inte installationen var godkänd då?
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Den nedre stolsramen är bulltad i golvet med 6 bullt. Nu ligger det ett lock över batteriet det gjorde det inte innan. Kolla under sätet alla Fiatägare, detta är en 07a, kan vara så på fler. Mvh. Olle.

Jag kan garantera att det ser likadant ut på alla Mc Louis, Miller mfl. de flesta har denna lösningen så det är helt normalt. Skulle förvåna mig om det inte är "godkänt" (av vem)?

Något man däremot skall vara observant på är att golvet lutar, så batteripolerna skall vara på det djupaste stället (bakåt) annars kan det bli snålt om plats och farligt nära stolsunderredet om man har extra kopplingar på polerna.
 
Toppen