• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

F

F.d. 4454

Guest
Nu är vi på hugget för att köpa ny husbil. Som totalt nybörjare (och heller ingen husvagnserfarenhet) har vi kommit fram till följande:

Husbilen ska inte vara så lång, max 7 meter eller helst under, inte alkov. Den ska ha 2 separata långbäddar bak (vi är 2 personer som åker), och inte vara så dyr heller...

Jag har kikat i en del broschyrer och hittat följande modeller av 2008 års program som skulle kunna passa oss (på pappret alltså) och det är TEC 654TI, Sunlight T66, Carado T337 samt Hymer Tramp CL 672.

Hymer är ett gammalt känt märke vad jag förstår, men de andra är s k "lågprismodeller".

Nu undrar jag om någon här på detta forum har någon erfarenhet av ovan modeller och kan komma med lite synpunkter/goda råd vad vi ska tänka på (kvalité på inredning/bil, service, mm).
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
S
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

HEJ vi har en Solifer oxå Hymerbyggd 2011 Fiat med dubbelsäng,men den finns med långbädd och större garage. år2008 var dom byggda på Ford vi hade en Solifer 2008. Carado Sunligt Solifer TEC är ganska lika. bara textiler några olika paket vad som ingår.tex. TVanten,elpatron,mm.skiljer.Vi har varit helnöjda med våra bilar aldrig några problem Solveig o Karl-Eric

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Nu är vi på hugget för att köpa ny husbil. Som totalt nybörjare (och heller ingen husvagnserfarenhet) har vi kommit fram till följande:

Husbilen ska inte vara så lång, max 7 meter eller helst under, inte alkov. Den ska ha 2 separata långbäddar bak (vi är 2 personer som åker), och inte vara så dyr heller...

Jag har kikat i en del broschyrer och hittat följande modeller av 2008 års program som skulle kunna passa oss (på pappret alltså) och det är TEC 654TI, Sunlight T66, Carado T337 samt Hymer Tramp CL 672.

Hymer är ett gammalt känt märke vad jag förstår, men de andra är s k "lågprismodeller".

Nu undrar jag om någon här på detta forum har någon erfarenhet av ovan modeller och kan komma med lite synpunkter/goda råd vad vi ska tänka på (kvalité på inredning/bil, service, mm).

Hej Karin och Conny.Alla dessa märken +lmc har en svaghet som kan vara besvärande.Deras takluckor (40 ggr 40cm) är tillverkade av polypropylenplast (pp) en plast som inte går att limma. Vad jag erfarit så finns det ingen fogmassa eller lim som fastnar i längden på pp plast vilket kan ge läckande takluckor efter några år.Vidare så är pp plast inte uv beständig, den tål inte solsken så efter c:a 3-6 år så är den spröd som som ett mariekex på utsatta ställen.På tio år har jag fått byta ut sex stycken till ett pris c:a 1600:- per st.Jag har tre takluckor på min hb.Jag har sparat den sista (bytt 2011) så om någon tvivlar så är ni välkommen att känna hur spröd den är.Jag har mycket lång erfarenhet av att limma foga och täta men på pp plast går jag bet, så om någon vet något som tar beständigt på pp plast så hör av er.M.V.H. Göte27
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Jeg har en Sunlight/Ford fra 2008.Enkel og fungsjonell,med trappa opp
til långbeddar,som kan gjöres om till en Stooor seng,med en stor garasj
under.

Hymer og Dethleffs äger denne fabriken i Tyskland,hvor disse nevnte märkene
blir produsert,så dom är i prinsip samme bil,med forskjellig dekal.:yes:

Att säga som en del gör att bara för att ett märke tillverkas i samma fabrik som ett annat så är det samma sak är tokigt. Visst tillverkas de under samma tak men därifrån till att det är samma komponenter i båda fabrikaten är en hel evighet. Man får vad man betalar för så är det alltid, den som tror att Carrado och Hymer är av samma kvalitet och uppbyggnad för att dom tillverkas på samma ställe har en hel del att lära. Det skiljer otroligt mycket mellan dessa fabrikat.. Hur många av er vet vad som döljer sig innanför skalet i väggar/tak/golv på era bilar? Har ni funderat på tjocklek, isoleringsmaterial, regelverk å dyl? Bara ett litet ex på en hel massa saker som skiljer där Hymer är vida överlägsen ex Carrado i kvalitet.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Att säga som en del gör att bara för att ett märke tillverkas i samma fabrik som ett annat så är det samma sak är tokigt. Visst tillverkas de under samma tak men därifrån till att det är samma komponenter i båda fabrikaten är en hel evighet. Man får vad man betalar för så är det alltid, den som tror att Carrado och Hymer är av samma kvalitet och uppbyggnad för att dom tillverkas på samma ställe har en hel del att lära. Det skiljer otroligt mycket mellan dessa fabrikat.. Hur många av er vet vad som döljer sig innanför skalet i väggar/tak/golv på era bilar? Har ni funderat på tjocklek, isoleringsmaterial, regelverk å dyl? Bara ett litet ex på en hel massa saker som skiljer där Hymer är vida överlägsen ex Carrado i kvalitet.


Hymer ock Carrado,(eller Sunlight ock Dethleffs) produseras INTE i samma fabrik.Sunlight ock Carrado produseras i samma,ock är presis lika.Tror ingen har påstått nåt annat ??:confused: Viapea,du missförstod vad skrevs.
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hymer ock Carrado,(eller Sunlight ock Dethleffs) produseras INTE i samma fabrik.Sunlight ock Carrado produseras i samma,ock är presis lika.Tror ingen har påstått nåt annat ??:confused: Viapea,du missförstod vad skrevs.
Ser det när jag läser inlägget en gång till, dock inte ovanligt att folk tror att det är samma grejer för att det tillverkas (läs monteras) i samma fabrik, så är det dock långt ifrån alltid, att man monterar i samma fabrik betyder inte per automatik att det är samma delar man sätter in.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej

Vi har funderingar att Sunlight T 67.
Nu har ni haft er bil en tid. Är ni fortfarande lika nöjda? Några goda råd att tänka på för oss vid ev köp ?
Tacksam för svar:yes:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej

Vi har funderingar att Sunlight T 67.
Nu har ni haft er bil en tid. Är ni fortfarande lika nöjda? Några goda råd att tänka på för oss vid ev köp ?
Tacksam för svar:yes:

Vi har en -08 T66. Bra sammanskruvat ock solid,men det mesta
av "lyx" finns ju inte. Den är ju byggd för att vara et billigare
alternativ,utan att vara sämmre på nåt vis.Vi är nöjda efter 4000 Mil.

Inget fel så långt,ock inga løsa delar :) Inte alla har det så,har jag
märkt,så om du inte behøver spesiella trädsorter o lyxeriösa detaljer
i innreädningen,är Sunlight/Carado/Glückmobil/Solifer mycket bra.
Dom här 4 är ju samma bilar,byggda på Capron-fabriken.Det är bara
dekalerna som skiljer.:)

Ottar
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej! Vi har Adantec 654-08 Ford, vi är nöjda med den,den är lite smalare än många andra husbilar så att det går att komma in i trånga gator. Jag tycker att Ford är mera bil än Fiat har haft båda. Husbilen är perfekt för oss båda. Bilen har rullat 6000mil en gång har vi varit på verkstaden och det var i fjol på hemväg från Spanien då gick styrservon sönder.
Mvh Frank
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Förefaller vara en gammal tråd som överlevt eftersom den ger info till spekulanter inför byte eller nyköp. Klokt och oerhört värdefullt att dra nytta av all erfarenhet och kompetens som finns i medlemsleden!
Det finns i forumet kunskap om både tillverkare och säljföretag. Med tanke på att investering i husbil är en av de största utgiftsposter man kan ha, är det oerhört viktigt att välja rätt.
Har personlig erfarenhet av detta och i forumet finns flera exempel belysta.
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej

titta pa Promobil Nr. 2/2013 - de har testad o jämnförad delintegrerade Hbilar
av märken Hymer Rapido + Roller.

Nr. 3/2013 finns et report över delintegr. " Kompakta med garag " men bara tvärsäng. De skriver oxa om et nytt Dethleffs delintegrerad. Kan kanske bli interessant

Carado är ett gemensom lagpris märke av Hymer o Dethleffs. Lagpris betyder inte lag qualitet men väggene bestar av styropor med trä som stötte. Manga delar är identisk med Hymer/Dethleffs.

Promobil finns även i internettet. Pröva om tolkningsknappen tysk - svens funkar.
( Skriver utan tolkningsknappen )

MvH Wolfgang
 
F

F.d. 26182

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej, vi köpte vår Carado T 448 års modell 2012 i Tyskland och har nu åkt lite i den och stor trivs redan, är så nöjda :) den gå tyst och lätt körd.
Bra med utrymmen.
Lätt med importen, inga problem !
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Varför inte radera inlägg som snart är 6 (sex) år gamla!!?? Det registreras ju som "oläst inlägg" om man inte är uppmärksam och svarar! Med vänlig hälsning. Walle






Hej Karin och Conny!
Jag vill ge Er lite historia och fakta gällande min T.E.C 654 Ti -08 5-växlad 130 Hk.

Två tyskar vid namn Thrun och Eicker slog 1967 ihop sina företag och därav kommer namnet
T.E.Caravan. 1980 gick de ihop med Hymer och startade CMC.
Från 1983 tillverkas T.E.C. i Dethleffs verkstäder i Isny.
Med dessa erfarenheter är jag mycket säker på att dessa herrar inte tolererade några fuskbyggen!
Husbilen är byggd på Fordchassie. Den har mycket stadig väghållning. Den är inte känslig för sidovindar. Det är knappt man känner "suget" när man kör om långtradare på motorvägen.
En stor fördel är att det är kamkedja istället för kamrem.
Det är mycket lågt kupèljud. Se upp med det. Det finns nya bilar som folk har blivit missnöjda med. Det är fruktansvärt tröttande att sitta mil efter mil och det mer eller mindre "dånar" i hytten!
Innan jag slog till och gjorde affär så bad jag att få testa den ett dygn.
Jag begärde full tank med löfte om att den skulle vara fulltankad när jag kom tillbaka med den.
Jag körde 20 mil hem och 20 mil tillbaka dagen efter. Den hade dragit 0,96 l/mil.
Direkt jag kom hem med den så gjorde jag en mindre ombyggnation.
Jag tänkte att det är nog sällan att det kommer att sitta 5 pers vid bordet och äta så jag tog bort den "fåtöljen" som är direkt till höger innanför dörren. Jag fick en möbelsnickare till hjälp att finsåga av den "gaveln" som blir kvar när jag tog bort "fåtöljen". Det blev ett mycket större "svängrum".

Och till sist ett par nackdelar. Jag har extra stor avloppstank på min så jag får tänka mig för när jag backar mot en t.ex. en hög trottoarkant.
Remskivan till bl.a servo och laddning sitter lite lågt höger fram. Be att de sätter dit en skyddsplåt innan du gör affär. Förhoppningsvis så hörs det om det tar i något innan det tar remskivan.

Lycka till och hoppas att detta har varit till lite hjälp i Ditt val!

Med vänlig hälsning Walle
 
Senast ändrad:
Toppen