• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

F

F.d. 4454

Guest
Nu är vi på hugget för att köpa ny husbil. Som totalt nybörjare (och heller ingen husvagnserfarenhet) har vi kommit fram till följande:

Husbilen ska inte vara så lång, max 7 meter eller helst under, inte alkov. Den ska ha 2 separata långbäddar bak (vi är 2 personer som åker), och inte vara så dyr heller...

Jag har kikat i en del broschyrer och hittat följande modeller av 2008 års program som skulle kunna passa oss (på pappret alltså) och det är TEC 654TI, Sunlight T66, Carado T337 samt Hymer Tramp CL 672.

Hymer är ett gammalt känt märke vad jag förstår, men de andra är s k "lågprismodeller".

Nu undrar jag om någon här på detta forum har någon erfarenhet av ovan modeller och kan komma med lite synpunkter/goda råd vad vi ska tänka på (kvalité på inredning/bil, service, mm).
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
S
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

HEJ vi har en Solifer oxå Hymerbyggd 2011 Fiat med dubbelsäng,men den finns med långbädd och större garage. år2008 var dom byggda på Ford vi hade en Solifer 2008. Carado Sunligt Solifer TEC är ganska lika. bara textiler några olika paket vad som ingår.tex. TVanten,elpatron,mm.skiljer.Vi har varit helnöjda med våra bilar aldrig några problem Solveig o Karl-Eric

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med de märken du nämner men det finns ytterligare en bil med enkelsängar (långbäddar), nämligen Adriatik Coral 660SL. Den är dock några cm över sju meter. Hobby har också ett par modeller, bl a Hobby 690 GELC som är 7,47m.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Vi kollade också på de märken du nämner, men vi köpte drömbilen i Mellerud. Vi hade noll erfarenhet av campingliv, så vi har sugit in information från detta livsviktiga forum!:D
Kolla gärna in www.husbilen.com som håller bra priser och är "serviceminded". De har flera modeller med långbäddar. Lycka till!
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Myket svårt att råda om bilmodeller. Beror mycket på individuella anpassningar.
Vad man bör titta på är om bilen ska anvädas hela året eller om den "ställs in" under vintern.

Jag vet att Bürstner oxå har ett par olika bilmodeller med långbäddar och under 7 m.

Lycka till med ert bilval.
Hi.Life
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Efter att ha läst på detta forum om att 2007-års Fiat "läcker som ett såll" så har vi valt att enbart titta på nya husbilar baserade på Ford istället. Det finns ju tyvärr inte lika stort utbud av dessa bilar, så därför var jag intresserad av att höra om någon på forumet hade någon erfarenhet av ovan märken, eller har hört något eller har träffat någon under semesterresorna som har haft en sådan husbil och varit nöjd/missnöjd med den.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

KajaKajsa,

Sunlight ar en hel ny Tysk product (i samarbete med Hymer) som nyligen lanserats i Belgien. Jag hade turen att se en utav sina showroom husbilar och tycker att dom ar suverana med een hog prestanda vad det galler kvalite och ska ha en mycket konkurens kraftig bra pris. Absolut vard att titta pa.
 
F

F.d. 9965

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej hej,
Vi var på vår premiärtur med Sunlight T66 i helgen. Vi är totala blåbär och gott och väl 60 plussare. Bäddarna bak fungerade jättebra, vi sov som stockar på Skepparslöv Golfklubb. Vi lärde oss massor om vår bil. Vad jag nu funderar intensivt på är inredning av skåpen för att
a. Djupa låga skåp måste man nog hitta en lösning med utdragbara lådor. Att ligga dubbelvikt när man skall nå någonting är ingen höjdare.
b. vi måste fundera ut och lära oss att undvika skrammel i skåpen.
Jag har lusläst var det Mikael och Annica som inrett sin bil helt otroligt. Men så händiga är inte vi. Det vore bra om det fanns färdiga insatser att köpa??
Vi tyckte dock att det var jättekul att åka iväg och längtar redan till nästa tillfälle.
hälsningar
Annika
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej Karin & Conny.
Vi har haft två st helintigrerade Hymrar och en halvint. Eura. Har nu en TEC 708 Ti på Fordchassie. Vad vi har lärt oss är att funktionalitet och kvallite går före glamor och lyx. Är helt nöjda med en mycket funktionell bodel och bil och kvalitén är inte sämre än Hymer, däremot enklare. Och som Gurra påpekar: Bakhjulsdrift med tvillinghjul när något helt enadsående när det gäller körstabilitet. Har exempelvis EU-moppe i garaget + lastad båttrailer. Inga wobblingstendenser även om man provicerar körningen.
 
F

F.d. 55486

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej, vi har en Hymer Tramp 672 cl 2009. Finns inte många i Sverige. Vi köpte den förra året och har goda erfarenheter. Vi har tittat på större och har blivit bra mottagna hos Hymer i Örebro (vår bil är direktimporterad). Bilen är är en Ford Transit, framhjulsdriven. Jag uppfattar kvaliteten som hög, vi har inte hittat några problem,

Håkan
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Hej !
Efter att vi haft 3 husbilar har vi äntligen hittat vad vi söker nämnligen en Tec Freetec Ti 708 G av 2006 års modell. Den är helt perfekt för oss med två enkelsängar bak, vinkelkök,stort garage,vridbara framstolar mm.mm. Vi har köpt den i Mellerud vilket nån mer nämnde här i ett tidigare inlägg. Titta gärna på deras sida www.husbilen.com vi har bara gott att säga om Anders. Prismässigt ligger dom mycket bra till ,servicen och bemötandet är toppen. Har dom inte bilen du vill ha så hjälper dom till med att hitta den och ta hem den.
MVH från en mycket nöjd Gunilla
 
S

Solveig o Karl-Eric

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

HEJ vi har en Solifer oxå Hymerbyggd 2011 Fiat med dubbelsäng,men den finns med långbädd och större garage. år2008 var dom byggda på Ford vi hade en Solifer 2008. Carado Sunligt Solifer TEC är ganska lika. bara textiler några olika paket vad som ingår.tex. TVanten,elpatron,mm.skiljer.Vi har varit helnöjda med våra bilar aldrig några problem Solveig o Karl-Eric
 
Lösning
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Vi äger en Carado 337 T 2009 års modell,köpte den ny, och vi är också bara två personer.Vi ville ha en bil som gick tyst,och det gör Fordmotorn. Vi ville ha en billig bil,eftersom vi är något till åren och kör inga långturer,längst blir Värmland.Vi visste att det var en sk billighetsbil,men chansade.
Och vi har blivit överväldiga nöjda.Det är ingen lyxbil,men har allt vad man behöver för vårt ändamål.Vi köpte vår på Hymer i Ängelholm,och nu såg vi att dom hade satt ner priset betydligt på 2011-års Carado 337.
Men det finns många fina och trevliga bilar idag, som ligger bra i prisläge, bara finna någon man känner man kommer att trivas med.Långbäddar är toppen tycker vi.
Lycka till
Ingrid o Stig:wub:
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

Vi tittade på Adria Sport 572 SL och Compact SL och föll för Compactens mindre bredd. Att såga Fiat som grundbil pga att 2007års bilar hade ett fel verkar lite väl snävt. Räcker det inte att bara inte köpa en årsmodell 2007? Det var väl dessutom en åtgärd som Fiat återkallade alla bilar för att lösa?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av märkena Carado, Sunlight och T E C?

HEJ.2008 var dom byggda på Ford vi hade en Solifer 2008. Carado Sunligt Solifer TEC är ganska lika. bara textiler några olika paket vad som ingår.tex. TVanten,elpatron,mm.skiljer.Vi har varit helnöjda med våra bilar aldrig några problem Solveig o Karl-Eric

Jeg har en Sunlight/Ford fra 2008.Enkel og fungsjonell,med trappa opp
til långbeddar,som kan gjöres om till en Stooor seng,med en stor garasj
under.

Hymer og Dethleffs äger denne fabriken i Tyskland,hvor disse nevnte märkene
blir produsert,så dom är i prinsip samme bil,med forskjellig dekal.:yes:
 
Toppen