• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av ctek D250S(E) och smartpass 120(S)

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har idag en kombinerad solcellsregulator och dc/dc-laddare, Ctek D250S Dual. Har haft den i några år och är mycket nöjd med hur den fungerar.
Funderar nu på att byta till Litiumbatterier och då passar inte min nuvarande ctek, då den inte är anpassad för laddning av litiumbatterier.
Ctek har ju andra produkter, ctek D250SE och smartpass 120S, som jag tror kan fungera som förstärkning och ersättning till dualen.
Tanken med smartpassen är ju att den ska kunna trycka in lite mer ström än min nuvarande lösning.
Nu är jag intresserad av era erfarenheter av dessa produkter. Gärna information om hur mycket de klarar av att ladda under körning.
Kjell
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Blir det verkligen så hög laddström om Lithiumbatteriet kopplas ihop parallellt med bilens vanliga och kanske fulladdade startbatteri ?
Ja. Laddströmmen verkar inte påverkas av hur mycket startbatteriet är laddat.
Att det inte går högre ström beror på motståndet mellan generator och bobatteri, men det är fullt tillräckligt.
Har bara 210Ah kapacitet på batteriet.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Och idag har Ctek presenterat nåt nytt inom laddnings fronten ,verkar revolutionerande

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sær som jeg er så ser jeg en helt annen nytte av en DC-DClader for LFP. Sterkt nedtappet så er det veldig lite motstand mot ladestrøm, selv ved 50% SOC hadde jeg over 80A ladning - en DC-DC ville begrenset dette strømraset og forlenget tiden med høy A.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nu är min nya Ctek D250SE införskaffat och ska monteras i helgen

Själv har jag kommit så långt att jag köpt dc/dc-laddare och solcellsregulator från Votronic.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Själv har jag kommit så långt att jag köpt dc/dc-laddare och solcellsregulator från Votronic.
Jag har kollat på votronic MPPT ,men hittade inga laddare som sköter både generator och solpaneler .Den gamla Ctek D250S funkade bra i 10 år man har lagd av nu och därför köpte jag den nya ,sköter både AGM och Litium batterier
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har kollat på votronic MPPT ,men hittade inga laddare som sköter både generator och solpaneler .Den gamla Ctek D250S funkade bra i 10 år man har lagd av nu och därför köpte jag den nya ,sköter både AGM och Litium batterier
Valde en separat dc/dc och regulator för att få lite högre effekt på laddningen än vad jag hade fått med Ctek.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är bra att ha lite mer koll på generator remmen med en bra DC/DC laddare.
Speciellt om det sitter en vanlig kilrem. Det fick jag surt erfara när jag monterade en DC/DC laddare. Startbatteriet gick åt pipan.
 
Toppen