• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Erfarenheter av ctek D250S(E) och smartpass 120(S)

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.165
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Har idag en kombinerad solcellsregulator och dc/dc-laddare, Ctek D250S Dual. Har haft den i några år och är mycket nöjd med hur den fungerar.
Funderar nu på att byta till Litiumbatterier och då passar inte min nuvarande ctek, då den inte är anpassad för laddning av litiumbatterier.
Ctek har ju andra produkter, ctek D250SE och smartpass 120S, som jag tror kan fungera som förstärkning och ersättning till dualen.
Tanken med smartpassen är ju att den ska kunna trycka in lite mer ström än min nuvarande lösning.
Nu är jag intresserad av era erfarenheter av dessa produkter. Gärna information om hur mycket de klarar av att ladda under körning.
Kjell
 
Jag slänger in en fråga i din tråd som gäller samma sak.
Varför måste/bör man ha en DC/DC laddare och smartpass för litiumbatterier?
DCDCladdaren ger fulladdning från du vrider på startnyckeln samt med rätt spänning till batterierna är fulla,smartpass är mer tveksamt om du inte har en väldigt stor batteribank,detta gäller alla typer av batterier.
 
DCDCladdaren ger fulladdning från du vrider på startnyckeln samt med rätt spänning till batterierna är fulla,smartpass är mer tveksamt om du inte har en väldigt stor batteribank,detta gäller alla typer av batterier.
Ja den funktionen förstår jag på ett blybatteri.
Men om vi tar mitt litiumbatteri som exempel så matar bilens generator in 50A vid start som sedan (vid 80% laddning) ca 30A.
Vad gör då dcdc laddaren för nytta?
 
Med en DC/DC laddare för Lithiumbatteri vill man uppnå en CC constant current laddning vid bulkladdning samt att absorptionsspänningen på en lfp-cell är 3,65V
3,65x4=14,6V det fixar inte en generator eller en smartpass, absorbstionssteget är inte nödvändigt, men kommer att trycka in 10% mer energi i batteriet.
En smartpass kan även överskrida 1C vilket man inte vill ha till ett lfp, det kan även elda upp generatorn.
DC/DC laddaren ska också sitta så pass nära batteriet att inte spänningsfall uppstår, eller ha kompensation för lägre spänning på batteripolerna.
 
Med en DC/DC laddare för Lithiumbatteri vill man uppnå en CC constant current laddning vid bulkladdning samt att absorptionsspänningen på en lfp-cell är 3,65V
3,65x4=14,6V det fixar inte en generator eller en smartpass, absorbstionssteget är inte nödvändigt, men kommer att trycka in 10% mer energi i batteriet.
En smartpass kan även överskrida 1C vilket man inte vill ha till ett lfp, det kan även elda upp generatorn.
DC/DC laddaren ska också sitta så pass nära batteriet att inte spänningsfall uppstår, eller ha kompensation för lägre spänning på batteripolerna.
Skulle ju vara intressant om någon med dc/dc och smartpass kan ange hur laddningen ser ut i verkligheten.
 
Med en DC/DC laddare för Lithiumbatteri vill man uppnå en CC constant current laddning vid bulkladdning samt att absorptionsspänningen på en lfp-cell är 3,65V
3,65x4=14,6V det fixar inte en generator eller en smartpass, absorbstionssteget är inte nödvändigt, men kommer att trycka in 10% mer energi i batteriet.
En smartpass kan även överskrida 1C vilket man inte vill ha till ett lfp, det kan även elda upp generatorn.
DC/DC laddaren ska också sitta så pass nära batteriet att inte spänningsfall uppstår, eller ha kompensation för lägre spänning på batteripolerna.

Varför skulle en Smartpass inte "fixa" 14,6V?
 
Det stämmer ju inte! Smartpass är en laddare som fungerar utan D250..
Visst den fungerar utan D250 men fungerar bäst ihop men är inte laddare i alla fall inte enligt vad det står i min manual boken ..har både D250S dualen och smartpasset i många år fast numera funkar bara Dualen ..smartpasset funkar inte så den är bortkopplat
 
Det står i beskrivningen max 14,4V, jag utgick ifrån att det kan stämma

Det där är inte CTEK originaltext, 14,4V är standardvärdet vid 20-25grader men den ger definitivt mer än 14,4V när temperaturen är lägre eftersom den har temperaturkompensering.
Jag kommer f.ö. att koppla bort temperaturkompenseringen och montera en potentiometer istället, då kan jag anpassa laddspänningen efter behov.
 
Senast ändrad:
Med en DC/DC laddare för Lithiumbatteri vill man uppnå en CC constant current laddning vid bulkladdning samt att absorptionsspänningen på en lfp-cell är 3,65V
3,65x4=14,6V det fixar inte en generator eller en smartpass, absorbstionssteget är inte nödvändigt, men kommer att trycka in 10% mer energi i batteriet.
En smartpass kan även överskrida 1C vilket man inte vill ha till ett lfp, det kan även elda upp generatorn.
DC/DC laddaren ska också sitta så pass nära batteriet att inte spänningsfall uppstår, eller ha kompensation för lägre spänning på batteripolerna.

Skillnaden mellan att ladda ett litiumbatteri 14,4V eller 14,6V är är snarare typ 3% kapacitet och batteriet tar ingen skada av att inte laddas max
hela tiden, snarare tvärtom.
 
Det där är inte CTEK originaltext, 14,4v är standardvärdet vid 20-25grader men den ger definitivt mer än 14,4v när temperaturen är lägre eftersom den har temperaturkompensering.
Jag kommer f.ö. att koppla bort temperaturkompenseringen och montera en potentiometer istället, då kan jag anpassa laddspänningen efter behov.
Min ctek, D250S Dual, kan leverera 15-15,1V vid lite lägre utomhustemperatur.
 
..
Jag kommer f.ö. att koppla bort temperaturkompenseringen och montera en potentiometer istället, då kan jag anpassa laddspänningen efter behov.
Har du testat detta på din CTEK? Även på Smartpass? Jag tänkte göra likadant med min CTEK när det är dags för LI men är fundersam på om det fungerar för Smartpass.
 
Så de använder NTC/PTC i alla fall och inte 1-wire eller I2C för tempgivare. Har inte lyckats hitta något om detta via google men det kanske du har. Får väl klippa kabel o mäta men använder ju fortfarande husbilen och mina GEL är fortfarande friska.
 
Tillbaka
Toppen