• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

erfarenhet av elverk

F

F.d. 17824

Guest
Hej,
verkar som det finns många som har god erfarenhet av elverk här. Jag har själv ägt några stycken enklare och billigare men tänker nu köpa antingen ett honda eller ett kipor.

Då mina tidigare elverk flera helger i princip rullat dygnet runt när de använts är jag lite nyfiken på och höra om någon annan kört så mycket. De första 50 timmarna har alla elverk jag använt gått problemfritt, det är sen när man passerat 100, 200 och 500 timmar kvalitetsskillnaderna har visat sig mest tycker jag. Just nu lutar det åt ett kipor då priserna ligger i linje med min investeringsvilja men hur går ett sådant efter några år när det få gå ett par hundra timmar?

Är det någon som provat de större varianterna 3000 eller 6000?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

När det gäller sinuskurva, har jag hört att komponenterna kan gå sönder. Sen om det är sant vet jag ej.

Komponenterna i värmepumpen/AC eller i elverket? Jag tror du har blandat ihop sinuskurva med fyrkantsvåg... Fyrkantsvåg kan däremot vara skadligt för vissa motorer.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: erfarenhet av elverk

Efter att ha kört 2 olika Honda drivna elverk ett TEC29 i ca 300 timmar med olje byten var 100 timme och ett EU20i lika länge så kan jag enbart rekomendera dessa. Vårt EU20i stod ut i hällande regn och körde hela natten för att hålla ACn igång med låg tempratur skillnad. Detta var för ca 5år sedan och det har inte klagat på behandlingen ännu. Honda verk är dyrare men som man säger "får vad du betalar för" Honda är kvlitet och pålitlighet. Ett EU 20i kan parallell koplas med ett annat om man behöver mer ström.
Vad gäller fyrkantvåg kontra Sinus så är sanningen att så gott som all elektronik med en spole i sig mår sämre av fyrkantvåg. En trafo från 220 till 12V går betydligt varmare med fyrkant och den ger sämre effekt än med sinus.
Däremot accepterar det mesta fyrkantvåg. Jag har kört en vanlig PC på fyrkantvåg från en enkel omformare länge men jag knäckte strömförsörjningen till slut då den ständigt gick för varm.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Efter att ha kört 2 olika Honda drivna elverk ett TEC29 i ca 300 timmar med olje byten var 100 timme och ett EU20i lika länge så kan jag enbart rekomendera dessa. Vårt EU20i stod ut i hällande regn och körde hela natten för att hålla ACn igång med låg tempratur skillnad. Detta var för ca 5år sedan och det har inte klagat på behandlingen ännu. Honda verk är dyrare men som man säger "får vad du betalar för" Honda är kvlitet och pålitlighet. Ett EU 20i kan parallell koplas med ett annat om man behöver mer ström.
Vad gäller fyrkantvåg kontra Sinus så är sanningen att så gott som all elektronik med en spole i sig mår sämre av fyrkantvåg. En trafo från 220 till 12V går betydligt varmare med fyrkant och den ger sämre effekt än med sinus.
Däremot accepterar det mesta fyrkantvåg. Jag har kört en vanlig PC på fyrkantvåg från en enkel omformare länge men jag knäckte strömförsörjningen till slut då den ständigt gick för varm.


Det där med att parallellkoppla två verk som ger växelström, hur funkar det?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: erfarenhet av elverk

Har kört med ett Kipors 3000w verk i 3år.
Startar efter 6mån. stillestånd, på sitt absolut sämsta humör med 5-drag i snöret!

Läcker inget, tuffar & går som ett urverk... En del har tur! ;)
Kan inte riktigt se varför jag skulle köpa tex. honda?

Men, men.... Vi är alla olika, tur är väl det! :)

Mvh. Magnus
 
Toppen