• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

erfarenhet av elverk

F

F.d. 17824

Guest
Hej,
verkar som det finns många som har god erfarenhet av elverk här. Jag har själv ägt några stycken enklare och billigare men tänker nu köpa antingen ett honda eller ett kipor.

Då mina tidigare elverk flera helger i princip rullat dygnet runt när de använts är jag lite nyfiken på och höra om någon annan kört så mycket. De första 50 timmarna har alla elverk jag använt gått problemfritt, det är sen när man passerat 100, 200 och 500 timmar kvalitetsskillnaderna har visat sig mest tycker jag. Just nu lutar det åt ett kipor då priserna ligger i linje med min investeringsvilja men hur går ett sådant efter några år när det få gå ett par hundra timmar?

Är det någon som provat de större varianterna 3000 eller 6000?
 
F

F.d. 17824

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Räkna den här som en möjlighet - då kan det vara värt att vänta?
Truma - VeGA fuel cell
Priset - ja det är verkligen inte billigt - men jävla bra.
Overnight - utan ett ljud.

Men den verkar bara ge 250w? jag behöver ibland upp emot 3000w. Men tekniken är definitivt intressant. Alla ideer uppskattas, vet inte om det finns några moderna "ångmaskiner" som kan göra el genom förbränning av något annat än bensin/diesel.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Jag vet att många förespråkar Kipor, men det gör de nog för att verket står i bilen och samlar dam och används ytterst sparsamt. Jag släpper ingen kinakopia över tröskeln! Jag har haft 4 elverk tidigare i min båt. Först en liten tvåtaktare för några hundralappar från rusta. Burr vilket skräp. Efter en säsong i båten så var det rost överallt. Dessutom bullrar den rejält och luktar pyton. Sedan bytte jag till en kinesisk fyrtaktare från Kipor på 1000W. Den höll en dag, sedan pajade förgasaren så det rann bensin överallt. Bytte mot ett nytt Kipor av samma modell, det höll längre, ett par månader i alla fall, sedan stannade det för gott. Till sist så blev det ett hondaverk ( EU 20i) på 2000W. Det går som en klocka men är dyrt, ingen tvekan alltså.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Jäkla otur med dina Kipor-verk!
Jag har ett Kipor 1000w, går som en klocka, kompisen hade ett Kipor 2000w i ett par år sedan monterade han in ett elverk i sin bil och sålde sitt Kipor, även han tyckte att hans Kipor var jättebra!

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Bara Honda. Aldrig haft ett problem.

Men mina kompisars Kipor har man fått fixa och dona ideligen vid behov. Aldrig till mig. Antar att kvaliten är skiftande.

jyrki
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Har kört ett Honda inverterverk på 1 kW under sex år.
Köpte den begagnad så jag vet inte hur många år den har på nacken.
Startar alltid, stannar först när soppan e slut.
Kollar oljan ett par gånger om året, har aldrig fyllt på eller bytt.
Samma sak med stift.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Bara Honda. Aldrig haft ett problem.

Men mina kompisars Kipor har man fått fixa och dona ideligen vid behov. Aldrig till mig. Antar att kvaliten är skiftande.

jyrki
Var i New York för en vecka sedan där alla gatusäljare i små bodar där man säljer kylda drycker och diverse annat krims krams hade elverk som stod och brummade hela dagarna från 07:00 till 03:00 och samtliga som jag såg hade Honda och dom gick riktigt tyst så det säger väl något om kvaliten, endast bensinpåfyllning. Varför man inte använder diesel i varken elverk eller bilar är för att det används bara i lastbilar över 4 ton.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

På min röda 1000W Kipor släpte båda två små nitarna som håller i avstängsvredet + är samtidigt bensinkran. Hela tanken på c:a 1 liter rann ut i garaget, som tur var, det mesta på en handduk. Lyckades ersätta nitarna med att borra in korta M2 träskruv i lättmetalgodset = funkar igen, men nu ställer jag den i ett tråg vid transport. Jag har haft den 4-5 år nu, funkar hyffsat bra, kan vara lite svårstartad när den stått ett tag.
 

Ulf 216

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: erfarenhet av elverk

Vi har Honda 2000w sedan år 2000 har aldrig haft nåt problem bara byta olja ibland o vi fricampar bara. Har man data så är det viktigt med sinuskurvan o kretskortet i bilarna, säger dom för det ska gå så jämt som möjligt
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: erfarenhet av elverk

Även jag har en Honda 20i sedan flera år och den samlar inte damm eftersom jag har den täckt av ett kapell där den står på bilens cykelställ. Jag bytte olja och bensin och provstartade inför vintern men annars har den inte kommit till användning på några år. Men så är det även med bärgningsförsäkringen och en del annat för nödsituationer.

aake
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Har haft ett Rusta elverk i 3 säsonger, funkar alldeles förträffligt. Använder det enbart när jag är uppe i norr och fiskar, och har knappast en kotte i närheten och ställer det en bra bit från husbilen. Så för 600 spänn så har jag haft otroligt mycket nytta.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: erfarenhet av elverk

-94 köpte jag ett honda 1000w som inte stannar förän bensinen är slut. använt i båt, jobb, husbiöl, hemma, funkar kanon. dra i snöret sen brummar det. vintern efter blev det en honda snöslunga så det verkar som honda kommit på lösningen till en evighetsmaskin,:spinny:
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: erfarenhet av elverk

Ni som förespråkar Hondas elverk, en liten fråga till er.​

Jag tänkte driva min ac som är av märket Dometic b2200.
Klarar Honda EU 20i av detta, eller ?​

När det gäller effektförbrukningen på ac:n så står det såhär i bruksanvisningen om den:​

kyleffekt watt/h 2050 i enlighet med standard EN 14511
(vad tusan som menas med det har jag absolut ingen aning om…)​

Förbrukning kylning 910 w
Effekt värme 1200 w​

Om jag då vill driva både ac:n, tv:n och kanske datorn samtidigt klarar då Hondas elverk EU 20i detta, eller ?​

Tv:n drar 70 w (max), vad datorn drar vet jag inte, men nog bör väl detta elverk klara av att hålla dessa saker igång samtidigt med ac:n ?​

Valet står mellan detta elverk eller att av märket Kipor IG 2600 som är både billigare och har högre effekt än hondas...​

Mvh Peter​
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: erfarenhet av elverk

Ja, det ska gå bra! Jag har själv kört min värmepump (något högre effekt) i både kyl och värmeläge på mitt elverk. Jag har ett sånt här elverk med elstart: Details für XGSF2000E Använder det inte speciellt flitigt, men det är ju bra att ha i nödfall och några enstaka timmar har det puttrat på...
 

Ulf 216

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: erfarenhet av elverk

Honda på 2000w. Kör man kontoneligt då ger den 1600w.
När det gäller sinuskurva, har jag hört att komponenterna kan gå sönder. Sen om det är sant vet jag ej.
 
Toppen