• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkla recept med älgfärs efterlyses

H

hianders

Guest
Tacksam få enkla recept på rätter med älgfärs! Bör/måste man blanda med fläsk/blandfärs för bra resultat?

Har i tankarna någon form av biff med svampsås (trattisar och matlagn.grädde) samt rårörda lingon.

Inger
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Enkla recept med älgfärs efterlyses

Fet fläsk färs eller rent späck ,använde vi när jag jobbade med kött i butik, och vi malde en del åt älgjägare ,och dom ville ha späck i blandat,hälsningar lasse PS kolla på recept.nu DS
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Enkla recept med älgfärs efterlyses

Använder älgfärsen som den är till det mesta. Soppa, pizza, kåldolmar, köttbullar.....
Enda tillfället jag blandar ut den är till korv, och då använder jag späck.
Calle
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Enkla recept med älgfärs efterlyses

Hej Inger! Du behöver inte blanda i någon annan färs, den är god och saftig som den är.
Vi brukar göra älgfärsbiffar och dom är enkla!
Ta en lagom mängd älgfärs, typ ca 400 -500 g. Blanda i en skvätt mjölk plus ett par msk potatismjöl. Ta så mycket mjölk så konsistensen på färsen inte blir för lös eller för torr. Salta och peppra, svartpeppar är gott. Blanda i 1/2 dl riven pepparrot. Det går bra att riva färsk pepparrot och sedan frysa den. Perfekt att ta upp ur frysen till sådana här rätter.
Stek biffarna i smör, när alla biffar är klara, töm grädde i pannan, en liten skvätt soja och låt det koka upp och koka ur en del av vätskan ur grädden tills såsen har lagom konsistens.
Serveras med kokt potatis och lingon.

/Ludde
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Enkla recept med älgfärs efterlyses

Vi (min fru) brukar blanda fläskfärs, älgfärsen är ju ganska mager. Smaksak //Peter
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Enkla recept med älgfärs efterlyses

Hej Inger här kommer det ett recept på pepparbiffar.

Till 4 pers
600 g älg- eller nötfärs gärna grovmalen
2 äggulor
1,5 tsk salt
1 dl vispgrädde
grovt krossad svartpeppar

Stekning 2 msk margarin eller smör 1 msk konjak eller whiskey

Sås 2 dl vispgrädde salt

Arbeta färsen med salt och äggulor. Tillsätt grädden och arbeta väl.
Forma färsen till 8-9 ganska tjocka biffar. Vänd biffarna i svartpeppar. Stek dem i 3 minuter på varje sida. Passa så att inte svartpepparen blir bränd. Ta upp biffarna, häll i spriten och bränn av.
Tillsätt grädde och koka ihop såsen något, smaka av med salt. Lägg ner biffarna i såsen och låt dem bli genomvarma. Servera direkt ur pannan med kokt potatis eller ris.

Den här rätten har varit vår favorit i många år. Jag tror att det är sparat från Systembolagets tidning. De föreslår ett mustigt rhónevin. och det står att kostnaden för fyra personer inklusive vin är bara 27:-. Det var tider det.
Magnus
 

Trissberget

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
10554
Medlemskap
2025
Sv: Enkla recept med älgfärs efterlyses

Hej, jag brukar bryna färsen och ha på lite kryddor, grillkrydda eller bara salt och peppar. Sen brukar jag ta lite av potatisvattnet och slå på som får puttra in lite. Servera med gräddfil, saltgurka, rödbetor och persilja. Mums.
Hälsningar Britta
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Enkla recept med älgfärs efterlyses

Jag blandar sällan i något fläsk i älgfärsen. Tycker det blir gott ändå. Nu blir det älgfärsbullar på julbordet, det brukar vara uppskattat. följer ett vanligt julköttbullerrecet har inte i något ströbröd i vanlig bemärkelse utan byter ut det till fiberex, det finns allergiker i familjen.
Brukar bli hur goda som helst :spinny:
 
F

F.d. 10697

Guest
Sv: Enkla recept med älgfärs efterlyses

Ca 500gr köttfärs tag 3/4 dl havregryn 1msk potatismjöl 1,5dl mjölk några msk hackad lök salt och peppar efter behag låt svälla i 10 minuter knäck 1 ägg över färsen och blanda ihop allt det blir fantastiskt god färs att göra biffar eller en köttfärslimpa/köttbullar
 
Toppen