F
F.d. 59502
Guest
Under vintern, från slutet av november till mitten av februari, har jag roat mig med att mäta energiförbrukningen i husbilen. Den står utanför huset med Alde:n inställd på 15 grader. Jag har monterat en energimätare (kWh) på inkommande el till bilen och sedan kopplat mätaren plus en del andra givare (batteristatus, temperaturer, luftfuktigheter) till en RaspberryPi. Med ett några hundra rader Python-kod sköter jag datainsamling och generering av en websida, som jag kan se inifrån huset med hjälp av bilens trådlösa nätverk (WiFi). På så sätt kan jag, från arbetsrummet, hålla koll på att allt verkar bra i bilen.
Energiåtgången verkar ha stabiliserat sig kring:
(Konsumerad elenergi (kWh) per 24 timmar) = -1.8 * (medeltemperaturen per 24 timmar) + 31.5
Gjort med en linjäranpassning till alla mätpunkter (50 stycken).
Dividerar man med 12.8 så får man den gasolmängd som hade gått åt om inte elen hade använts.
För er som inte har lust att räkna så innebär det, vid noll graders utetemperatur, en medeleffekt på ca 1.3 kW eller en gasolåtgång på ca 2.5 kg per dygn för att hålla värmen. Dvs. 15 graders skillnad mellan inne och ute. Inga vintertäcken o.dyl på bilen, bara rullgardinerna neddragna. Bilen har dessutom isolerglas på sidorutorna där framme. Jag har också sett att det är ganska mycket varm luft som ventileras ut genom bakre takluckan (ingen tätningslist där).
Ta nu inte detta som en exakt vetenskap. Inuti bilen skiljer det flera grader mellan olika mätställen och utetemperaturen är tagen som ett dygnsmedelvärde hämtat från SMHI för området där jag bor. Temperaturen har pendlat mellan, som mest, en bit över +5 grader och, som lägst, ner mot -15 grader. Det ger en indikation på vilken energiåtgång man kan räkna med.
Temperaturerna i garaget, batterifacket och dubbelgolvet har som lägst varit nere i +8 grader (-13 ute) och fuktigheten i bostadsutrymmena ligger i trakten av 20 - 35% relativ luftfuktighet.
Nu har jag avslutat den här mätserien eftersom jag har monterat en givare för utetemperatur och dessutom kompletterat med registrering på RPi:n så jag får en textfil som jag kan ta in i Excel direkt. Mätvärdena är inte riktigt jämförbara mellan "gamla" och "nya" sättet att mäta.

Energiåtgången verkar ha stabiliserat sig kring:
(Konsumerad elenergi (kWh) per 24 timmar) = -1.8 * (medeltemperaturen per 24 timmar) + 31.5
Gjort med en linjäranpassning till alla mätpunkter (50 stycken).
Dividerar man med 12.8 så får man den gasolmängd som hade gått åt om inte elen hade använts.
För er som inte har lust att räkna så innebär det, vid noll graders utetemperatur, en medeleffekt på ca 1.3 kW eller en gasolåtgång på ca 2.5 kg per dygn för att hålla värmen. Dvs. 15 graders skillnad mellan inne och ute. Inga vintertäcken o.dyl på bilen, bara rullgardinerna neddragna. Bilen har dessutom isolerglas på sidorutorna där framme. Jag har också sett att det är ganska mycket varm luft som ventileras ut genom bakre takluckan (ingen tätningslist där).
Ta nu inte detta som en exakt vetenskap. Inuti bilen skiljer det flera grader mellan olika mätställen och utetemperaturen är tagen som ett dygnsmedelvärde hämtat från SMHI för området där jag bor. Temperaturen har pendlat mellan, som mest, en bit över +5 grader och, som lägst, ner mot -15 grader. Det ger en indikation på vilken energiåtgång man kan räkna med.
Temperaturerna i garaget, batterifacket och dubbelgolvet har som lägst varit nere i +8 grader (-13 ute) och fuktigheten i bostadsutrymmena ligger i trakten av 20 - 35% relativ luftfuktighet.
Nu har jag avslutat den här mätserien eftersom jag har monterat en givare för utetemperatur och dessutom kompletterat med registrering på RPi:n så jag får en textfil som jag kan ta in i Excel direkt. Mätvärdena är inte riktigt jämförbara mellan "gamla" och "nya" sättet att mäta.
