• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Energimätning

skalman52

HBK Medlem
Inlägg
634
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Under vintern, från slutet av november till mitten av februari, har jag roat mig med att mäta energiförbrukningen i husbilen. Den står utanför huset med Alde:n inställd på 15 grader. Jag har monterat en energimätare (kWh) på inkommande el till bilen och sedan kopplat mätaren plus en del andra givare (batteristatus, temperaturer, luftfuktigheter) till en RaspberryPi. Med ett några hundra rader Python-kod sköter jag datainsamling och generering av en websida, som jag kan se inifrån huset med hjälp av bilens trådlösa nätverk (WiFi). På så sätt kan jag, från arbetsrummet, hålla koll på att allt verkar bra i bilen.

Energiåtgången verkar ha stabiliserat sig kring:

(Konsumerad elenergi (kWh) per 24 timmar) = -1.8 * (medeltemperaturen per 24 timmar) + 31.5

Gjort med en linjäranpassning till alla mätpunkter (50 stycken).
Dividerar man med 12.8 så får man den gasolmängd som hade gått åt om inte elen hade använts.

För er som inte har lust att räkna så innebär det, vid noll graders utetemperatur, en medeleffekt på ca 1.3 kW eller en gasolåtgång på ca 2.5 kg per dygn för att hålla värmen. Dvs. 15 graders skillnad mellan inne och ute. Inga vintertäcken o.dyl på bilen, bara rullgardinerna neddragna. Bilen har dessutom isolerglas på sidorutorna där framme. Jag har också sett att det är ganska mycket varm luft som ventileras ut genom bakre takluckan (ingen tätningslist där).

Ta nu inte detta som en exakt vetenskap. Inuti bilen skiljer det flera grader mellan olika mätställen och utetemperaturen är tagen som ett dygnsmedelvärde hämtat från SMHI för området där jag bor. Temperaturen har pendlat mellan, som mest, en bit över +5 grader och, som lägst, ner mot -15 grader. Det ger en indikation på vilken energiåtgång man kan räkna med.

Temperaturerna i garaget, batterifacket och dubbelgolvet har som lägst varit nere i +8 grader (-13 ute) och fuktigheten i bostadsutrymmena ligger i trakten av 20 - 35% relativ luftfuktighet.

Nu har jag avslutat den här mätserien eftersom jag har monterat en givare för utetemperatur och dessutom kompletterat med registrering på RPi:n så jag får en textfil som jag kan ta in i Excel direkt. Mätvärdena är inte riktigt jämförbara mellan "gamla" och "nya" sättet att mäta.
Skärmklipp.JPG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.669
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Det var mig en riktig energistudie skalman52, jag avundas ditt arbete och noggranhet! Vi är uppkopplade på el men bara för laddningens skull annars värmer vi oss med diesel. Trevligt at veta hur det fungerar med el/gasol kW, men jag hoppas på att någon har gjort något liknande fast med diesel.

Jag tror att vi förbrukar ca 0,8 liter diesel per natt (vid i snitt ca +6˚C ute och +18˚C inne) utan någon särskild isolering. Efter ca 2 månaders ”test” i Spanien så tror jag att det kostar oss ca 10:- kr dygnet i dieselkostnader. Hade varit kul att få detta bekräftat av någon som gjort liknande undersökning som du fast med diesel.

Eller är det bara att omvandla 2,5 kg gasol (1,3 kW) till motsvarande i diesel? ...och vad det nu blir!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.519
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Det var mig en riktig energistudie skalman52, jag avundas ditt arbete och noggranhet! Vi är uppkopplade på el men bara för laddningens skull annars värmer vi oss med diesel. Trevligt at veta hur det fungerar med el/gasol kW, men jag hoppas på att någon har gjort något liknande fast med diesel.

Jag tror att vi förbrukar ca 0,8 liter diesel per natt (vid i snitt ca +6˚C ute och +18˚C inne) utan någon särskild isolering. Efter ca 2 månaders ”test” i Spanien så tror jag att det kostar oss ca 10:- kr dygnet i dieselkostnader. Hade varit kul att få detta bekräftat av någon som gjort liknande undersökning som du fast med diesel.

Eller är det bara att omvandla 2,5 kg gasol (1,3 kW) till motsvarande i diesel? ...och vad det nu blir!
Vad är det för deiselvärmare ni har,håkan
 

skalman52

HBK Medlem
Inlägg
634
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Det är bara för er att räkna på :)
Diesel har ett energiinnehåll på ca 44 MJ/kg = 44 * 10(upphöjt i 6)
Väger ca 0.81 kg/liter
En Joule är 0.28 * 10(upphöjt i minus 6) kWh

Så för er blir det (om jag får till det rätt): 0.8 liter * 0.81 * 44 * 0.28 = 8 kWh (motsvarar ca 0.6 kg gasol)

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.470
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Det blir dryg 300W kontinuerligt att höja temperaturen 12 grader, jag tycker det verkar lite, beror ju på vilken bil också
 

skalman52

HBK Medlem
Inlägg
634
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Det tillkommer ju ca 100W per person i bilen och värmen från matlagning plus elförbrukning (nästan all el blir värme till slut)

Om det dessutom är soligt på dagen (Spanien!) kan bilen ju bli uppvärmd på ett sätt som räcker en bit in på natten.

MVH
Hans
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.669
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
8 kW kan stämma rätt bra skalman för om jag minns rätt, vi betalade ca 24:-/natt för elen. Därför gick vi över till diesel då vi hamna på ca 10:-/natt...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.669
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Vad är det för deiselvärmare ni har,håkan
Vi har Truma D6E (luftvärme med diesel eller el, eller både och) men vi saknar riktig statistik. Vi värmer oss hellre med diesel än med el här i Spanien där dom tar 0,3€/kW. Vi har ingen gasol i vår lilla husbil så det finns inte mycket att välja på, kanske lite mera kroppsvärme under samma täcke, hmmmm...
upload_2019-2-14_19-58-46.jpeg
 
Toppen