• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En uppförandekod, hjälp till självhjälp - behövs det?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
På Öland har jag förstått att det finns en infekterad debatt om den smala s.k. Kustvägen, vem som skall ha rätten att få köra på den eller inte.

Har sett i tidigare artiklar hur man bannat husbilarna som haft fräckheten att parkera utefter vägen.

Nu senast en nostalgisk insändare som förfasar sig över våra husbilar, "Det gjorde ont i mig när jag i ÖB såg bilden på husbilar ända nere vid det gamla fiskeläget Bruddesta."

Vi börjar behöva någon som talar för oss, försvarar oss och vårt intresse för mobil fritid.


Tommy
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
På Öland har jag förstått att det finns en inflammerad debatt om den smala s.k. Kustvägen, vem som skall ha rätten att få köra på den eller inte.

Har sett i tidigare artiklar hur man bannat husbilarna som haft fräckheten att parkera utefter vägen.

Nu senast en nostalgisk insändare som förfasar sig över våra husbilar, "Det gjorde ont i mig när jag i ÖB såg bilden på husbilar ända nere vid det gamla fiskeläget Bruddesta."

Vi börjar behöva någon som talar för oss, försvarar oss och vårt intresse för mobil fritid.


Tommy
Det måste väl vara den valda styrelsen som tar tag i sånt här när det kommer till deras kännedom. Att företräda medlemmarna och deras intressen brukar vara varje föreningsstyrelses viktigaste uppgift.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ur dagens Motala Tidning hittar man rubriken "Fler turister på Omberg ökar nedskräpningen"

Bland annat kan man läsa i artikeln:
"... bilar och husbilar körde på bondens åker och parkerade överallt. Husbilar ställer sig tvärs över
parkeringsrutor, slänger ut sina mattor och plockar ut sina möbler
" säger Staaf och fortsätter
"det här är ett naturområde med naturvärden och inte en camping..."
(Sedan följer ett inlägg från Leif Edström HBK i artikeln, som förklarar husbilsklubbens inställning och värderingar.)

Jag förstår inte vad det är i husbilisternas attityd som retar vissa människor till den grad, att man kategoriskt
tar sig rätten att skuldbelägga hela kategorin "husbilar" med dessa nedvärderande påståenden. Om personbilisten
plockar ut sina stolar kallas det picknick, när husbilisten gör samma sak kallar man det camping och då får man
helst inte vistas i skogsområdet. Det stör tydligen sinnebilden av naturvärdena.

Den inställningen ställer ju högre krav på oss med husbilar, att alltid uppföra oss korrekt och inte orsaka onödiga konflikter
i mötet med "vanligt folk". Då är det positivt, att vi inom HBK diskuterar våra värderingar (CoC) för att öka förståelsen.

Att vi, som husbilister skulle medföra ett större nedskräpningsproblem i skogen, köper jag inte alls. Är det någon kategori
fordonsägare som tar hand om sitt avfall, så är det väl husbilarna som har i särklass bäst kapacitet för det ändamålet.
Vi äter inte hamburgaren och kastar inte ut läskburkar i diket samtidigt som vi rattar vidare i vår ständiga jakt utefter vägen.
Nej, vi sitter oftast vid vårt lilla bord i husbilen och äter, samlar ihop skräpet i soppåsen och sedan åker man lugnt vidare.
Ändå ställs ofta hela vår kategori till svars för både nedskräpning och dåligt beteende. Vad trött man kan bli... :(

Vi kan samla på oss rätt mycket skräppåsar under vår semesterresa, men någon gång måste man ju tömma och då vill inte
samhället / kommuner / trafikverket ställa upp. Den detaljen måste vi då ofta lösa på egen hand och hänvisas till campingar,
för det är ju där vi egentligen ska höra hemma, eller...?

Slutligen kan man tycka, att ansvariga för naturområdet på Omberg bättre borde bemöta den nya turismen i vårt land
med rätt sorts inställning. Nu ökar resandet och trycket från turister med husbilar och de som äger makten och härligheten
över turistområdena måste snart få upp ögonen för att det är dags att anpassa sina anläggningar på ett motsvarande sätt.
Att bara bemöta oss med, att "vi egentligen hör hemma på campingar", löser ingenting. Det skapar bara mer konflikter.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Visst är det bra att vi diskuterar värderingar kring uppförande och hänsyn i klubben. Det räcker dock inte långt. Vi är ca 15000 medlemmar, antalet husbilar i Sverige ca 100000 plus ett stort antal utländska besökare. Hur många som totalt rör sig på offentliga platser och i den svenska naturen vågar jag inte gissa. En diskussion måste föras i alla rum och alla forum. På 60-talet bedrevs en jättekampanj "håll Sverige rent" den hade effekt. En kampanj av samma modell under måttot "Var rädd om Sverige" skulle behövas, men det vill väl ingen bekosta. Vad vi i klubben kan göra är att var och en av oss för diskussionen i alla de rum vi rör oss. Det som inte är allas ansvar blir lätt ingens ansvar.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Se bara vad dessa husbilsfirmor och husvagnsfirmor gör i sina annonser tar ett fotografi i skogen vid en sjö eller tallskogen markis bord stolar grill framme vad tror ni det sänder för signal fritt fram och göra så, visst allemansrätten gäller, men den borde inskränkas ordentligt så det blir enhetligt i hela eu, har själv slutat med ställplatser och fricamping, bara campingar som gäller för oss numera det fungerar perfekt, det är den enda platsen som man känner sig välkommen på känns det som, det kostar lite extra, men det tar vi gärna
 

Jan Rosin

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
16223
Medlemskap
2024
om på
Se bara vad dessa husbilsfirmor och husvagnsfirmor gör i sina annonser tar ett fotografi i skogen vid en sjö eller tallskogen markis bord stolar grill framme vad tror ni det sänder för signal fritt fram och göra så, visst allemansrätten gäller, men den borde inskränkas ordentligt så det blir enhetligt i hela eu, har själv slutat med ställplatser och fricamping, bara campingar som gäller för oss numera det fungerar perfekt, det är den enda platsen som man känner sig välkommen på känns det som, det kostar lite extra, men det tar vi gärna
Kära nån, vad har allemansrätten med husbilar att göra?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I går berättade en HB vän för mig vad han såg och hörde på en (gratis) ställplats.
Bredvid platsen finns det en vattentapp där man får fritt vatten, det finns också ett stort betongrör nere i marken där bla en vattenmätare sitter.
Plötsligt ser han hur någon tömmer toa kassetten ner i röret.. Han går dit och det visade sig sig att någon har brutit upp locket över betong röret, och när han tittar ner så är där så mycket skit att det gick inte att se vad som finns under skiten :eek:
Han får tag i personen som tömde kassetten och det visade sig att det var en italienare... Som berättade att flera svenska har tömt sina kassetter i hålet, så när han frågade dem var han kunde tömma sin kassett... Så visade de honom röret :swoon:
Vännsen ringde byaföreninge som tydligen äger stället/marken och de kom dit... Senare på dagen såg han någon typ av en service bil.. Men mer vad som sen hänt visste han inte :swoon:
Detta drabbar definitivt oss som kör husbil :msn_teeth:

Sen angående städning dit vi kommer, ärligt talat så är det ytterst sällan jag städar upp efter andra.
Men en sak är jag nog ganska säker på när det gäller städningen.
Ser ingen mig städa, då inser inte andra heller att det husbils folk som städar att ni gör någon nytta.... Ni vet det men hur skall andra veta det? :rolleyes:
Skiten i röret drabbar alla med husbil.... Men att man städar upp andras skit får vi med husbil väldigt sällan kredit för.. :msn_wall:

Hur vi skall komma tillrätta med problemen vet jag inte... Men jag ser alltid till att jag lämnar inget skräp eller skit efter mig....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Ur dagens Motala Tidning hittar man rubriken "Fler turister på Omberg ökar nedskräpningen"

Bland annat kan man läsa i artikeln:
"... bilar och husbilar körde på bondens åker och parkerade överallt. Husbilar ställer sig tvärs över
parkeringsrutor, slänger ut sina mattor och plockar ut sina möbler
" säger Staaf och fortsätter
"det här är ett naturområde med naturvärden och inte en camping..."
(Sedan följer ett inlägg från Leif Edström HBK i artikeln, som förklarar husbilsklubbens inställning och värderingar.)

Jag förstår inte vad det är i husbilisternas attityd som retar vissa människor till den grad, att man kategoriskt
tar sig rätten att skuldbelägga hela kategorin "husbilar" med dessa nedvärderande påståenden. Om personbilisten
plockar ut sina stolar kallas det picknick, när husbilisten gör samma sak kallar man det camping och då får man
helst inte vistas i skogsområdet. Det stör tydligen sinnebilden av naturvärdena.

Den inställningen ställer ju högre krav på oss med husbilar, att alltid uppföra oss korrekt och inte orsaka onödiga konflikter
i mötet med "vanligt folk". Då är det positivt, att vi inom HBK diskuterar våra värderingar (CoC) för att öka förståelsen.

Att vi, som husbilister skulle medföra ett större nedskräpningsproblem i skogen, köper jag inte alls. Är det någon kategori
fordonsägare som tar hand om sitt avfall, så är det väl husbilarna som har i särklass bäst kapacitet för det ändamålet.
Vi äter inte hamburgaren och kastar inte ut läskburkar i diket samtidigt som vi rattar vidare i vår ständiga jakt utefter vägen.
Nej, vi sitter oftast vid vårt lilla bord i husbilen och äter, samlar ihop skräpet i soppåsen och sedan åker man lugnt vidare.
Ändå ställs ofta hela vår kategori till svars för både nedskräpning och dåligt beteende. Vad trött man kan bli... :(

Vi kan samla på oss rätt mycket skräppåsar under vår semesterresa, men någon gång måste man ju tömma och då vill inte
samhället / kommuner / trafikverket ställa upp. Den detaljen måste vi då ofta lösa på egen hand och hänvisas till campingar,
för det är ju där vi egentligen ska höra hemma, eller...?

Slutligen kan man tycka, att ansvariga för naturområdet på Omberg bättre borde bemöta den nya turismen i vårt land
med rätt sorts inställning. Nu ökar resandet och trycket från turister med husbilar och de som äger makten och härligheten
över turistområdena måste snart få upp ögonen för att det är dags att anpassa sina anläggningar på ett motsvarande sätt.
Att bara bemöta oss med, att "vi egentligen hör hemma på campingar", löser ingenting. Det skapar bara mer konflikter.

o_O
Kanske allemansrätten snart är ett minne blott?!?! Hemska tanke!!
Varför är det så mycket svårare att ta med sig de tomma förpackningar m m hem, än de fyllda man tog med sig ut?!
 
F

F.d. 58689

Guest
Ja, många vill nog inte förstå heller, men tycker nog många vill misstolka, utan att istället tänka till!
De flesta vet nog att husbil och allemansrätt inte hör ihop, men om jag har ställt HBn på en P-plats och som HB-åkare ger mig ut på en cykeltur, svampplockning eller på vandring, så visst blir det då en koppling mellan husbilsliv och allemansrätt!!
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Javisst finns det en koppling. Och om en schackspelare ger sig ut i skogen för att plocka svamp så finns det en koppling mellan schack och allemansrätt.:twitcy:
/tofa
 
F

F.d. 58689

Guest
"Ska vi själva ta intiativ för att söka ändra attityden?
Tror att vi själva måste ta egna intiativ, agera preventivt för att inte förstöra och försvåra att idka vårt fritidsintresse i framtiden. En egen uppförandekod är bara en åtgärd, det behövs troligen mer..."


Det gäller ju inte bara ute i verkligheten IRL och i husbilen, det behövs en uppförandekod även här på forumet! Forumreglerna har nog inte många läst!
Borde räcka med en smula hyfs och sunt bondförnuft, så man slipper alla onödiga inlägg en del lustigkurrar gör (ofta på helgkvällar) och som inte tillför tråden någonting!!! Känns väldigt onödigt att webbarna ska behöva lägga ner tid på att "städa upp efter andra" här!!!
Tur man kan ignorera!!!
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det gäller ju inte bara ute i verkligheten IRL och i husbilen, det behövs en uppförandekod även här på forumet! Forumreglerna har nog inte många läst!
Borde räcka med en smula hyfs och sunt bondförnuft, så man slipper alla onödiga inlägg en del lustigkurrar gör (ofta på helgkvällar) och som inte tillför tråden någonting!!!
Tur man kan ignorera!!!
På forumet, på helgkvällar, kan man kanske påverkas o dras med av dom andra på forumet.
Men när husbilen körs in där den inte hör hemma för att få stå ensamma, är föraren förhoppningsvis inte påverkad av stimulantia, och garanterat inte påverkad av andra. inte heller när dom åker ifrån skräpet på platsen (möjligtvis av stimulantians efterdyningar)
 
Toppen