• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En undran om latrintömning

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Kan man tömma latrinen i en vanlig vatten toalett som är kopplat till det kommunala reningsverket, om inte undrar jag varför.
en fråga till angående gråvattnet måste det tömmas på ett speciell anläggning eller kan man inte tömma det vid en dagvatten brunn eller vid ett dike, det är ju nästan bara rent vatten med lite tvål rester i.
 

calle63

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30452
Medlemskap
2024
Hej
Tömning gråvatten.
Jag köpte en 10l hopfällbar hink på Jula.
Funkar hur bra som helst att tömma i latrin på rastplatserna.
Lite träning får man också och ett gott samvete.
Tipset såg jag här på Husbilsklubben.
Åke
Enligt trafikverket får man inte tömma gråvatten i latrintömningsstationerna på rastplatser så husbilsklubben verkar vara helt fel ute
På frågan om det går att tömma gråvatten i latrinstationerna på rastplatserna svarar trafikverket:
"Nej, gråvatten kan du inte tömma alls, det får inte tömmas i dagvattenbrunnar eller blandas med latrintömning."
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Enligt trafikverket får man inte tömma gråvatten i latrintömningsstationerna på rastplatser så husbilsklubben verkar vara helt fel ute
På frågan om det går att tömma gråvatten i latrinstationerna på rastplatserna svarar trafikverket:
"Nej, gråvatten kan du inte tömma alls, det får inte tömmas i dagvattenbrunnar eller blandas med latrintömning."
Då är frågan
Separeras latrin från WC och handfat.
Fick du svar från TF ,varför inget gråvatten i latrin.
 

calle63

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30452
Medlemskap
2024
Då är frågan
Separeras latrin från WC och handfat.
Fick du svar från TF ,varför inget gråvatten i latrin.
nej, det framgick inte. Inte jag som hade ställt frågan men jag sökte info om detta ämne (tömma gråvatten i latrinen på rastplatserna)
Kan ju vara för att det blir för stora mängder vätska att hantera för dem men jag vet inte.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Gråvatten och hink
Visst kan det vara mängden med vätska i tankarna.


Tankar kanske i backen
Bättre att tanken får hinken
Gråvatten ej i skogen
Man mår bäst då i tanken.

/Åke med hinken
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Såhär funkar enskilt avlopp i ett hus på landet. All vätska rinner ut marken där den sedermera blir rent vatten i naturen:

Visa bilaga 198610

Det där stämmer inte på alla ställen "på landet". Beroende på t.ex om det är nära hav/sjö och/eller beroende på aktuell kommuns bestämmelser, så kan det krävas ett slutet system.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Självklart för vissa men inte för dem som tömmer toan direkt i sjön. Vilka de nu är?

For verkligen hoppas att ingen tömmer i sjön. Har tidigare hört om att en del som har stuga i skärgården och utedass som på vårvintern kört ut oljetunnan full i dynga, ställt den helt sonika på isen och lämnat den där.

Visst, den försvinner ur synhåll men skadar miljön.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Stor latrin tömning i sjön

Jag och min svärfar la ut nät för 25 år sedan i närheten av Vaxholm.
Fångsten bestod av ca: hela 10 strömmingar och ett nät helt nerkletad med skit.
Det var Käppalaverket på Lidingö utanför Stockholm som hade släppt ut orenat avlopp.

Om ni undrar vad vi åt till middag den dagen.
Var inte sugen på fisk
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Självklart för vissa men inte för dem som tömmer toan direkt i sjön. Vilka de nu är?
En hel del kommunala reningsverk tömmer avloppsvatten direkt i sjön. Kallas "breddning" och uppstår när det har regnat mycket så reningsverket inte orkar med. Utsläpp till följd av breddning överstiger med ordentlig råge allt vad båtåkarna lyckas åstadkomma.

Sedan har vi ju händelsen på Strandvägen i Stockholm där man upptäckte en felkoppling som hade lett till att avlopp från ett av husen hade gått orenat direkt ut i Stockholms ström.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En hel del kommunala reningsverk tömmer avloppsvatten direkt i sjön. Kallas "breddning" och uppstår när det har regnat mycket så reningsverket inte orkar med. Utsläpp till följd av breddning överstiger med ordentlig råge allt vad båtåkarna lyckas åstadkomma.

Sedan har vi ju händelsen på Strandvägen i Stockholm där man upptäckte en felkoppling som hade lett till att avlopp från ett av husen hade gått orenat direkt ut i Stockholms ström.

MVH
Hans
Det var ingen breddning den gången vad jag kommer ihåg.
Minns inte om det var planerat eller inte.

För två år sedan när vi stod på en ställplats vid en kaj i en stad på ostkusten.
Kommer inte ihåg vilken stad.

En slambil körde fram till kajkanten på kvällen.
Gubbarna la ut en slang i havet och tömde bilen.
Vad det var i bilen kan man ju bara gissa.
De körde några vändor fram och tillbaka.

Men det gick inte som de hade tänkt sig.
De kunde inte ta sig därifrån.
De kunde inte lägga i någon växel.

Turistbyrån som stod för ställplatserna fick reda på vad som pågick.
Gubbarna blev tagna på bar gärning.
Vet inte hur det slutade.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
På -50 och -60 talen gick mycket avloppsvatten rakt ut i hav och vattendrag från städer och större samhällen. Vet inte när man kom ikapp med reningen. Övernattade med båten i ett naturreservat i Stockholms skärgård för ca 25 år sedan. Blev då vittne till när vaktmästaren el tillsyningsmannen kom med traktor och vagn lastad med latrintunnor. Dessa var tömda men kördes ner till havet för rengöring. Våra hav och sjöar får nog än i dag ta hand om mera dynga än vi anar. Det har dock blivit mycket bättre.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Toakassetten tömmer vi i toaholken hemma varje gång vi kommer hem efter en tur. Hur gör ni, lämnar till nästa tur (dvs. låter allt ligga kvar i kassetten över vintern)? I samma anda tömmer vi även i toaholkar om inget annat bättre alternativ finns när vi är på resande fot. Förvånande nog funkar det även där...

Finns latrintömningsstation att tillgå används naturligtvis det (tyvärr var vårt hus inte utrustad med komplett ställplats - dåligt!)

När vi diskar använder vi ytterst sällan (och då någon enstaka droppe) diskmedel (YES). Varmt vatten löser annars det mesta. Och allt fett torkar vi ur med papper innan vi diskar (för att, om inte annat, slippa härsket fett i avloppsledningar). Vi spottar också ut överbliven tandkräm (som hamnar i gråvanttentanken) samt duschar emellanåt (använder då Olivtvål). I gråvattentanken hamnar med andra ord ytterst lite av något som är skadligt för natur, djur och människor.

Således, tömmer vi gråvattentanken där anläggning finnes (utmed de större vägarna har Trafikverket tömningsmöjligheter på många ställen). Är det däremot inte möjligt och vi är "fulla" svänger vi av och (ofta) in på en grusväg (in the middle of nowhere) och tömmer i diket. Ibland har det hänt att vi även tömmer hemma på gården.

Blir vi uteslutna ur klubben nu?
 
R

RobbeS

Guest
Toakassetten tömmer vi i toaholken hemma varje gång vi kommer hem efter en tur. Hur gör ni, lämnar till nästa tur (dvs. låter allt ligga kvar i kassetten över vintern)? I samma anda tömmer vi även i toaholkar om inget annat bättre alternativ finns när vi är på resande fot. Förvånande nog funkar det även där...

Finns latrintömningsstation att tillgå används naturligtvis det (tyvärr var vårt hus inte utrustad med komplett ställplats - dåligt!)

När vi diskar använder vi ytterst sällan (och då någon enstaka droppe) diskmedel (YES). Varmt vatten löser annars det mesta. Och allt fett torkar vi ur med papper innan vi diskar (för att, om inte annat, slippa härsket fett i avloppsledningar). Vi spottar också ut överbliven tandkräm (som hamnar i gråvanttentanken) samt duschar emellanåt (använder då Olivtvål). I gråvattentanken hamnar med andra ord ytterst lite av något som är skadligt för natur, djur och människor.

Således, tömmer vi gråvattentanken där anläggning finnes (utmed de större vägarna har Trafikverket tömningsmöjligheter på många ställen). Är det däremot inte möjligt och vi är "fulla" svänger vi av och (ofta) in på en grusväg (in the middle of nowhere) och tömmer i diket. Ibland har det hänt att vi även tömmer hemma på gården.

Blir vi uteslutna ur klubben nu?

Nä, jag gör på i princip samma sätt.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Att man ska skota det korrekt ar viktigt. sjalvklart skall man kora alla 100liter GW och 100liter svart vatten till reningsverken, sa de kan ta hand om det enl foljande system. Aftonbladet.

Jag som jobbar till sjoss dumpar dagligen ca: 350 ton vatten fran byssan (Koken) och tvatteriet, 1200ton gra och svart vatten fran gaster och besattning samt 5ton matavfall i havet. sjalvklart enligt gallande regler fran MARPOL, om 6NM och 12NM avstand fran land beroende pa vad jag dumpar.

saledes ar det ju en sjalvklarhet att vi dumpar vara sma tankar dar det inte kommer miljon till skada... eller hur! ;)

//Freddy
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Att man ska skota det korrekt ar viktigt. sjalvklart skall man kora alla 100liter GW och 100liter svart vatten till reningsverken, sa de kan ta hand om det enl foljande system. Aftonbladet.

Jag som jobbar till sjoss dumpar dagligen ca: 350 ton vatten fran byssan (Koken) och tvatteriet, 1200ton gra och svart vatten fran gaster och besattning samt 5ton matavfall i havet. sjalvklart enligt gallande regler fran MARPOL, om 6NM och 12NM avstand fran land beroende pa vad jag dumpar.

saledes ar det ju en sjalvklarhet att vi dumpar vara sma tankar dar det inte kommer miljon till skada... eller hur! ;)

//Freddy
Ett bekymmer för husbilar är den där regeln om 6NM och 12NM.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kan man tömma ...
Hej Anders, jag undrade samma sak redan för 5 år sedan så jag skrev till lite olika instanser, bl.a. ansvariga för rastplatser i Sverige och tror du att jag blev klokare? Nej! Allt verkar gå ut på att vi ska tömma på campingplatser mot betalning. Betala för tömning är OK för mig/oss, även om det ibland är rena ockerpriser/avgifter. Vi är glada när vi lyckas hitta en tömningsplats där vi kan tömma med gott samvete, men gladast är vi dock när vi passerar Norska gräsen eller Öresundsbro på väg söderut. Då slipper vi det här "problemet" och kan ägna oss åt betydligt trevligare aktiviteter.

Nu får jag vara lite ironisk & "stygg" (som husbilsåkare) så bannlys mig gärna från HBK om ni vill: Sverige är fantastisk så länge man bor på campingplatser...
 
Toppen