• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En undran om latrintömning

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Kan man tömma latrinen i en vanlig vatten toalett som är kopplat till det kommunala reningsverket, om inte undrar jag varför.
en fråga till angående gråvattnet måste det tömmas på ett speciell anläggning eller kan man inte tömma det vid en dagvatten brunn eller vid ett dike, det är ju nästan bara rent vatten med lite tvål rester i.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
latrinen går bra att tömma i en vanlig toalett i nödfall om man rengör efter sig grå vatten gick bra att tömma i ett dike för 50 år men inte numera
i dag vatten brunnar är självklart förbjudet.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Självklart går det att tömma latrinen i en vanlig toalett kopplad till det kommunala reningsverket - problemen med att göra det brukar väl mest vara av praktisk art. Det är lätt att det skvätter, stänker och luktar så mycket att man inte bör ha det som förstahandsalternativ om det inte är din privata toalett. Är toaletten kopplad till enskilt avlopp med biologisk rening kan nog större mängder kemiskt toamedel störa ut reningsprocessen men i det kommunala systemet lär utspädningen bli så stor att det inte påverkar.
Gråvattnet skall ju också till reningsverket då det innehåller en del näringsämnen - absolut inte i dagvattenbrunn så det hamnar i badsjön.
Diket kan väl fungera som nödlösning någon enstaka gång för gråvattnet när man planerat fel men bara där det är glest med husbilar - skulle alla ta till diket blir det nog inte roligt kring populära ställplatser...:confused:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vart hamnar det du tömmer i ett dike? Eventuellt i en sjö, eller?
Beror på hur långt det är till sjön,alla fritidsbåtar tömmer sitt gråvatten i sjön, däremot har man byggt ut antalet svartvatten(toa) tömmningstationer för fritidsbåtar.
Sverige är ett uland när det gäller gråvattentömmningsplatser så blir det i diket eller hemma på gräsmattan ibland,disk och tvättvatten är inte klassat som miljöfarligt,använd sunt förnuft.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Mötte en sådan skamlig husbilsförare lgår morse med en sträng på över två kilometer efter sig hur tänker man

Är du helt säker på att det var gråvattnet och inte bara vanligt vatten, det har hänt ett par ggr att jag tömt färskvattentanken i farten, dock inte då vi har bilar i närheten eftersom folk då skulle tro att vi dumpar gråvatten.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
9
Är du helt säker på att det var gråvattnet och inte bara vanligt vatten, det har hänt ett par ggr att jag tömt färskvattentanken i farten, dock inte då vi har bilar i närheten eftersom folk då skulle tro att vi dumpar gråvatten.
För mig dumpar man ingenting under tiden man kör har nog inte mer bråttom än att tömma det innan man åker iväg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Tömning gråvatten.
Jag köpte en 10l hopfällbar hink på Jula.
Funkar hur bra som helst att tömma i latrin på rastplatserna.
Lite träning får man också och ett gott samvete.
Tipset såg jag här på Husbilsklubben.
Åke
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Læs afsnit om avaldshantering!!


Som medlem af Husbilsklubben burde sagen være klar. Hverken i Danmark eller i Sverige (eller andre lande for den sags skyld) er det tilladt at forurene. Heller ikke med fosfor og kvælstoffer!
 
Toppen