• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En sak till!

F

F.d. 53149

Guest
Oj, det märks kanske att jag är ledig från jobbet idag, men här är det tredje nya inlägget idag och det är en fråga:

Vet ni om det finns något slag av ring eller dylikt, som man kan stoppa i cigaretettuttaget och 12V-uttaget? Det visar sig att dessa originaluttag i bilen är något för stora och laddare, gps m.m. som jag kör genom dessa uttag glappar! Bilen är Fiat Ducato. Tacksam för svar.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En sak till!

Oj, det märks kanske att jag är ledig från jobbet idag, men här är det tredje nya inlägget idag och det är en fråga:

Vet ni om det finns något slag av ring eller dylikt, som man kan stoppa i cigaretettuttaget och 12V-uttaget? Det visar sig att dessa originaluttag i bilen är något för stora och laddare, gps m.m. som jag kör genom dessa uttag glappar! Bilen är Fiat Ducato. Tacksam för svar.

Vi får tacka för att du ställde frågan! Vi har nämligen samma problem men trodde att vi var "ensamma" om detta. Trodde i min enfald att det var standard!

/Lg
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: En sak till!

Hej!

Om du menar att rätt propp i rätt uttag glappar så har jag löst det med en smal ring av silvertejp längst ut på proppen. Går att sätta så att det inte syns eller påverkar jordningsfjädrarna.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: En sak till!

Ok då känns det skönt att berätta att vi också haft samma problem löst det med klämt in en pappersbit:twitcy: men nu fick man en massa andra bra lösningar, inte trodde jag att detta var standard.
Tänk man blir aldrig full lärd....:rolleyes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53149

Guest
Sv: En sak till!

Så här blev lösningen på uttaget för 12v.
Nu fungerar anslutningar som GPS, mobilladdare m.m.
utan glapp. "Mojängen" kostade ca 40:- på Jula.

/Mariarne
 

Bilagor

  • DSC_4492.JPG
    DSC_4492.JPG
    3,7 MB · Visningar: 7
F

F.d. 3297

Guest
Sv: En sak till!

Ja,
FÅ känner till att "det smala uttaget" är från 30-talet!
Konstruerat av tyska BOSCH för Zündaps och BMW:s miltärmaskiner
mellan motorcykel och sidvagn.

Kontakten klarar minst 15A medan "cigarettändar-utaget" är
konstruerat just för en cigaretttändarplugg på "futtiga" 8A.

Ska ni alltså ha extrauttag så är det den "lilla gamla" som gäller!

Det finns idag ettuttag som är en mix mellan de 2 typerna, känns igen
på att de har en borttagbar ring "framme i nosen".
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: En sak till!

Om det bara är glapp (som det är i vår husbil) så brukar jag ta några rejäla buntband, kapa av de på längden och skjuta in de bredvid de ovala fjädrarna som skall hålla kontakten på plats i uttaget.

Sen sitter den.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: En sak till!

Om man tittar i cigaretttändaruttaget så ser man två små metalltungor på sidorna som skall hålla fast kontakten. Jag bände ut dessa ca 1 mm på var sida med en radiomejsel, och det löste problemet.
Var bara försiktiga så ni inte nuddar den strömförande mittdelen i botten.
Då blåser ni sökringen om tändningen är på.
Sedan kan ni slänga silvertape, tändstickor och buntband.
:D
//W
 
Toppen