• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fundering - om körkort

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu hängde jag inte med b96 är ju för att dra tyngre släp


Utökad B-behörighet (Körprov B96)
Körkortsbehörigheten utökad B är egentligen en variant av det vanliga B-körkortet. Samma förutsättningar gäller, med den skillnaden att du har rätt att dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4250 kg. Läs mer om krav för utökad B på Transportstyrelsens webbplats.
 

fasth

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
28354
Medlemskap
2022
Så länge du har tagit ditt B kort före 1996 och aldrig blivit av med det så får du köra en husbil oavsett vikt så länge den är registrerad som personbil.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Lärde mig precis att jag kört olagligt i 9 år. Förlorade lappen i en månad 2010 och då nollas körkortet. Du får skjuta ihjäl en människa utan att förlora behörighet, men du får inte köra 102 på en 70-väg efter E4. Då blir du av med statens tro på att du kan framföra din husbil över 3500 kg .
 
M

mats15

Guest
Ja det verkade inte vara någon som tyckte som jag
Alla har inte tagit körkort innan 96.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag håller med dig Mats,det är helt ologiskt att du inte får framföra ett fordon på 4250kg när du får köra en ”svårare” kombination på B96, men som någon skriver detta är ett myndighetsbeslut och där finns ingen logik.
Det påstås att viktgränsen skal höjas, men endast om du kör ett elfordon,ännu ett logiskt beslut eller....
 
Senast ändrad:

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Lärde mig precis att jag kört olagligt i 9 år. Förlorade lappen i en månad 2010 och då nollas körkortet. Du får skjuta ihjäl en människa utan att förlora behörighet, men du får inte köra 102 på en 70-väg efter E4. Då blir du av med statens tro på att du kan framföra din husbil över 3500 kg .
Var tycker du det är rimligt att förlora sina rättigheter för körkort? Man har ju tydligt visat att man inte ens kan hålla dom fartbegränsningar som finns. Hur ska dom då tro att du kan framföra ett fordon över 3500 kg?
Logiken är ju att man visat att man inte klarar av att följa dom regler som är. Du gjorde säkert som alla andra fortkörare tog en medveten risk att bli stoppad. Då får man också acceptera straffet /påföljden.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta med grandfathers rights & gratis C-kort var väl lite tokigt när det infördes, det skulle aldrig ha kommit till över huvud taget. Att för första gången sätta sig & köra ett fordon med i princip obegränsad maxvikt, till råga på allt med samma hastigheter som en personbil, helt utan utbildning är ju befängt. Man kan ju förstå att de som inte kunnat åtnjuta dessa "gåvor" från staten vill ha andra lättnader för att slippa bekosta nya behörigheter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ännu mer logik, du får köra en 3500kg husbil med 750kg släp,på ett B kort oavsett datum på ditt körkort.
Sedan håller jag med om att gratis Ckort utan någon utbildning eller kontroll att man kört dessa fordon inte är rimligt,inte heller då tung husbil, det är mycket som inte är logiskt.
Men nu handlade tråden om B96 vikt 4250kg, det borde gå att köra ett fordon med denna vikt,men icke.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!

Kanske är ändå den mest långsökta logiken att man med hänvisning till "grandfathers right" fick köra tung MC, bara för att man tog bilkörkort innan ett visst datum...
Det skulle i och för sig vara kul att se kära mor på snart 80 år komma glidande på en HD ;)

Jag skulle samtidigt vilja kommentera Johan och Mari i inlägg 9. Jag håller i grunden med dig. Vi vet alla om vad för hastigheter som gäller. Håller vi inte gällande regler riskerar vi att straffas. Jag kan dock tycka att när man har blivit av mitt sitt kk och betalt de böter som åläggs en, borde man ha sonat sitt straff. Att man bara för att man har kört för fort vid något tillfälle inte längre ska få framföra bilar över 3,5 ton tycker jag är underligt... Bilar under 3,5 ton går bra. Var är logiken där? Man får dessutom ta C1 kort om man önskar. Att de som mist kk efter 96 och inte får köra över 3,5 ton har inget med straffskala att göra... Det är endast grandfathers right som upphör att gälla.

fortkorning_boter_01.jpg

Man måste väl ändå ge människor en andra chans, eller menar du i din retorik att t.ex människor som avtjänat ett fängelsestraff för något dumt de gjorde i ungdomsåren inte ska ha någon möjlighet till rehabilitering? Nu drog jag kanske detta lite längre i och med att jag drog en parallell till fängelsestraf, men det är ju ändå samma tänk ;)

Ha de gott!
//Jocke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Lärde mig precis att jag kört olagligt i 9 år. Förlorade lappen i en månad 2010 och då nollas körkortet. Du får skjuta ihjäl en människa utan att förlora behörighet, men du får inte köra 102 på en 70-väg efter E4. Då blir du av med statens tro på att du kan framföra din husbil över 3500 kg .

Kan inte annat än hålla med. Det är ologiskt och av någon anledning klassas inte denna åtgärden som "straff". De borde fråga de som påverkas i stället.

Din förmåga och kompetens som du förvärvade före 1996 försvinner inte pga. att körkortet dras in. Och du behöver, vid kortare indragningar, inte utbildas enl. något nytt körkortsdirektiv dvs. din kompetens är baserad på det körkortsdirektiv som gälde när du tog ditt körkort före 1996. Så hela handhavandet är fyllt av brister och ologiska beslut.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Var tycker du det är rimligt att förlora sina rättigheter för körkort? Man har ju tydligt visat att man inte ens kan hålla dom fartbegränsningar som finns. Hur ska dom då tro att du kan framföra ett fordon över 3500 kg?
Logiken är ju att man visat att man inte klarar av att följa dom regler som är. Du gjorde säkert som alla andra fortkörare tog en medveten risk att bli stoppad. Då får man också acceptera straffet /påföljden.

Frågar du myndigheterna är straffet böterna inte indraget körkort eller förändrad behörighet när du får tillbaks det.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Med C-körkort får man köra en 40 tons lastbil.
Efter en 5 tons husbil får man, med samma behörighet, inte dra ett släp på 850 kilo - högst 750 kilo.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Skulle man inte kunna få köra husbil upp till 4250kg
med utökat b-kort (b96)?
Det vore väl rimligt, bil + husvagn är ju oftast minst 10 meter.
Vad tycker ni?
Vad man vill göra och får göra är ofta helt olika saker. Du får ta denna diskussion med Transportstyrelsen.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Johan och Marie: Jag är 51 år. Jag har genom livet fått följande straff. Fortkörning 3 ggr, 8 och 11 km/h för snabbt när jag var 19 år och 32 i fallet ovan (alla 70-vägar). Bältet när jag var 19, annars ostraffad och förövrigt laglydig på alla plan. Du tycker inte det räcker med att rycka körkortet i en månad? Ungefär som att alla lastbilschaufförer, taxi eller busschaufförer ska bli av med alla tunga bokstäver om de kör för fort privat med egen bil (en gång). Jag hade inte tänkt mig att detta skulle bli ett försvarstal, för jag trodde inte att någon hade din åsikt. Jag ville påvisa att politisk agenda gör tankevurpor även utanför vård, skola och omsorg.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Johan och Marie: Jag är 51 år. Jag har genom livet fått följande straff. Fortkörning 3 ggr, 8 och 11 km/h för snabbt när jag var 19 år och 32 i fallet ovan (alla 70-vägar). Bältet när jag var 19, annars ostraffad och förövrigt laglydig på alla plan. Du tycker inte det räcker med att rycka körkortet i en månad? Ungefär som att alla lastbilschaufförer, taxi eller busschaufförer ska bli av med alla tunga bokstäver om de kör för fort privat med egen bil (en gång). Jag hade inte tänkt mig att detta skulle bli ett försvarstal, för jag trodde inte att någon hade din åsikt. Jag ville påvisa att politisk agenda gör tankevurpor även utanför vård, skola och omsorg.
Menar du att du var omedveten om att kortet kunde bli indraget om du körde som du gjorde? Det duger nog inte som ursäkt och de flesta som lyckats ta körkort har väl också ett hum om att det kan bli indraget om man kör som du gjorde. Det är väl i själva verket det som avhåller folk från att tynga för mycket på högerfoten. Att det sen har följder med ett nytt kk och att du inte får köra tunga Pb2, ja det ingår så att säga i paketet. Bara att tacka o ta emot. Som nån skrev i all lagstiftning finns det gränser och hamnar man ”lite på fel sida” så kan man tydligen bli upprörd. Men så värst synd om dig tycker jag inte att det är. Och nån politisk agenda är det knappast, eller menar du att du är utsatt för politisk förföljelse? Och vad har vård, skola och omsorg att göra med konsekvenserna av dina fortkörningar?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Menar du att du var omedveten om att kortet kunde bli indraget om du körde som du gjorde? Det duger nog inte som ursäkt och de flesta som lyckats ta körkort har väl också ett hum om att det kan bli indraget om man kör som du gjorde. Det är väl i själva verket det som avhåller folk från att tynga för mycket på högerfoten. Att det sen har följder med ett nytt kk och att du inte får köra tunga Pb2, ja det ingår så att säga i paketet. Bara att tacka o ta emot. Som nån skrev i all lagstiftning finns det gränser och hamnar man ”lite på fel sida” så kan man tydligen bli upprörd. Men så värst synd om dig tycker jag inte att det är. Och nån politisk agenda är det knappast, eller menar du att du är utsatt för politisk förföljelse? Och vad har vård, skola och omsorg att göra med konsekvenserna av dina fortkörningar?

Jag förstår liknelsen och innebörden. Vi är fler som anser att hanteringen av denna fråga är fel och bör ändras.

Kan vi påverka och få till en förändring? Knappast men vi har fortfarande rätten att uttrycka oss i tal och skrift, vilket är precis vad Olasod gör, varken mer eller mindre. Så ta det för vad det är!
 
Toppen