• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fundering - om körkort

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om en tjänsteman ska utföra sitt jobb, så hoppas jag verkligen inte han sitter och bedömer i en situation ovan. Det är inte hans roll, utan en domstol. Godtycklighet från enskilda personer kan inte vara basen för ett bötessystem.

Tycker du enligt exemplet ovan att personen var en fullgod bilist?
Vad hade du tyckt om han hade kört över/på någon som korsade körbanan vid avfarten när han satt i sin egen tankevärld?

Det ska man inte göra, men allt kan hända och så gäller det att vara alert. Ingen ursäkt oavsett vad som hänt. Är man inte 100 har man inte på vägen att göra, och testar man det ändå så blir det i detta fall böter. Helt korrekt tycker jag som till och med välkomnar det beslutet. Inte för hans del, men för alla oss andra som delar vägen med honom.

Finns det några hinder för att avgöra i domstollsliknande former rörande körkortsindragningar (ej tingsrätt/hovrätt utan "egen" rättsinstans)?

Är hastigheten i sig farligare för att det är du som kör jämfört med en blåljuspersonal eller är det förmågan individen har (ex. rörande riskbedömning mm.) som är avgörande?

Din retoriska fråga går att vända: "Hur skulle du känna om du kom för sent och får leva med tron att du förmodligen hade hunnit fram om du inte följt hastighetsgränserna slaviskt?

Om du är 100% fokuserad på körningen är det då möjligt att man (vid speciella tillfällen) kan bryta mot gällande hastighetsgränser och ändå vara en säker förare?

Personligen ser jag inte detta lika svart/vitt utan hoppas att den personen som är på väg att försöka rädda mitt liv fattar kloka beslut och med moget övervägande och lagom högst säkerhetstänk kör bilen när jag behöver få mitt liv räddat. Enär jag inser att det mycket väl går att framföra motordrivna fordon på ett säkert sätt snabbare än gällande hastighetsgränser och att det är omständigheterna i övrigt som är avgörande (snö/is + dimma och mörkt med trött förare som precis grälat med sin partner och är nere pga. uppsägningen från jobbet vs. torr sommarväg ingen trafik och goda ljusförhållanden med utvilad mätt förare i psykisk harmoni som dessutom är vad (eller till och med utbildad) i höga hastigheter).

Fast det står var och en fritt att tro att frågan om trafiksäkerhet är svart/vit...
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Att ha gråzoner i handläggandet av sådana här ärenden där tjänstemän utdömer påföljder efter eget gottfinnande är förkastligt. I trafiklagsstiftningen finns klara gränser & regler för vad som är tillåtet & inte. Att följa dessa är en trygghet & bevis på rättvisa. Det finns många som har delade uppfattningar om påföljden i Avarage's exempel vilket visar att alla inte är lika inför lagen beroende på vem som dömer.

Jag förstår hur du menar och kan hålla med, även om det är precis detta som sker varje dag när poliser runt om i landet bedömmer situationer och påföljder, och det går ju oftast bra...

Men det finns inget hinder för att ex. Transportstyrelsen skulle kunna ha en nämnd (motsvarande) av erfarna handläggare med utbildning som avgör påföljden. I stället för nuvarande svart/vita arbetssätt. Lösningar finns, om man vill...
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Den relevanta skillnaden, som också betyder allt i sammanhanget, är att polis är på plats och kan göra en bedömning. Det kan inte tjänstemannen från sitt skrivbord.

Vi hackar som galningar (med all rätt enligt mig) på försäkringsläkare som bedömer människor dom aldrig träffat, och tar beslut på pappersunderlag.

Jag hoppas innerligt att ingen på fullt allvar tycker att detta är nått att sträva efter.


*ändring* Skrev naturligtvis fel, försäkringsläkare inte företagsläkare
 
Senast ändrad:

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Nu orkade jag inte skriva hela händelsen, men gör det nu. Jag hade kört med farthållare i 110 in mot 70-sträckan. Detta är en 70-sträcka med fartkamera. När korsningen va passerad så tryckte jag på ”återgå till 110”. Anledningen till varför det blev 70 var alltså passerad. 110-skylten började 200 m efter korsningen och där stod Polisen och plockade in extra pengar till staten. Först kamera och sen att mäta fordon 200 meter efter den egentliga faran ansåg jag då och resten av mitt liv vara brist på respekt mot hederligt folk. Dessutom på en kameraövervakad sträcka. Jag skiter helt i att de gav mig böter och indraget körkort. Frågan gällde att de tog av mig befogenheter att framföra de fordon jag fick framföra innan fortkörningen. Varför i herrans namn lyckas alla forum innehålla folk som ska tycka till om exakt allt, enbart för att skapa debatt och irritation? Tyck till om själv ämnet istället, d.v.s. att befogenheter försvinner p.g.a en fortkörning med indraget körkort. Hade jag kört 3km/h saktare så hade jag bara fått böter, men tro mig........... den person som jag kört på i 99 hade dött exakt lika ofta som den när det gick 102. Min åsikt är att detta är ett sjukt system.
Det är väldigt enkelt, följ trafikreglerna. Sedan kan man tycka vad man vill om dem.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Den relevanta skillnaden, som också betyder allt i sammanhanget, är att polis är på plats och kan göra en bedömning. Det kan inte tjänstemannen från sitt skrivbord.

Vi hackar som galningar (med all rätt enligt mig) på företagsläkare som bedömer människor dom aldrig träffat, och tar beslut på pappersunderlag.

Jag hoppas innerligt att ingen på fullt allvar tycker att detta är nått att sträva efter.

Tingsrätt/Hovrätt är heller inte på plats. Men de träffar individerna.

Så vad hindrar ett beslutsorgan från att träffa dig/mig innan beslut om indraget körkort eller ej?
Ni ser bara problem, kom med lösningar i stället!

Nej, som jag skrivit tidigare. Vi kan diskutera till dödagar det kommer inte förändra ett skit. Men att vädra tankar och åsikter är, som tur är, inte förbjudet.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det är väldigt enkelt, följ trafikreglerna. Sedan kan man tycka vad man vill om dem.

Fel, livet är inte enkelt. Men div. regelverk mm. försöker efter bästa förmåga anpassa sig efter verkligheten (livet) och ibland blir det mindre bra.

Tycka, är precis vad vi just nu gör. Det är fritt, vill man vara delaktig skriver man annars inte. DET är däremot enkelt.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tycker man att polisen har fel så nekar man att godkänna påföljden och fallet går till åklagare. Då har man tid att kontakta advokat etc och kolla upp rättsläget. Har gjort det en gång vid fortkörning och fick nedsättning av farten i rättegången så jag slapp bli av med körkortet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår hur du menar och kan hålla med, även om det är precis detta som sker varje dag när poliser runt om i landet bedömmer situationer och påföljder, och det går ju oftast bra...

Men det finns inget hinder för att ex. Transportstyrelsen skulle kunna ha en nämnd (motsvarande) av erfarna handläggare med utbildning som avgör påföljden. I stället för nuvarande svart/vita arbetssätt. Lösningar finns, om man vill...

Har du funderat över hur många ärenden per år den nämnden skulle behöva hantera? Jag tror att de "berättigade" fortkörningar som du pratar om förmodligen ligger i promilleområdet, typ barnafödslar, hjärtinfarkter o.s.v. och dessa brukar nog bli överklagade till domstol, och ibland rättas till. Övriga fortkörningar hamnar väl oftast i kategoring, snabb bil/MC kul att prova, dålig planering startat för sent och liknande eller struntar i hastighetsgränserna vet bättre själv. Har själv kört mycket och fort under många år med egna bedömningar, men faktiskt har husbilen fått mej att tänka om, där avskyr jag att vara ute för sent och köra in tid, och det har smittat av sig på övrig körning också! :)
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Angående kk B96.

Jag tycker att det är helt fel. KK B bör gälla upp till 3 500 kg oberoende på när det är taget. KK C är för tyngre fordon.

Det gäller ju även längden på fordon. De flesta personbilar är under sex meter långa. De flesta lastbilar är mycket längre.

Samma sak med HB. Plåtis är i regel kortare än åtta meter. De flesta HB är längre än sju meter.

Det är stor skillnad på att framföra en plåtis och en 7 till 10 meter lång HB i de små städerna runt Medelhavet.

KK B96 verkar att vara en ren Svensk uppfinning. Jag har här läst att några har haft problem med polisen i en del länder.

Så skrota B96. Det bara förvillar. Skapar ibland även tolkningsproblem.

Vi som har C behörighet måste även låta läkarundersöka oss varje femte år.
 
F

F.d. 940

Guest
Angående kk B96.

Jag tycker att det är helt fel. KK B bör gälla upp till 3 500 kg oberoende på när det är taget. KK C är för tyngre fordon.

Det gäller ju även längden på fordon. De flesta personbilar är under sex meter långa. De flesta lastbilar är mycket längre.

Samma sak med HB. Plåtis är i regel kortare än åtta meter. De flesta HB är längre än sju meter.

Det är stor skillnad på att framföra en plåtis och en 7 till 10 meter lång HB i de små städerna runt Medelhavet.

KK B96 verkar att vara en ren Svensk uppfinning. Jag har här läst att några har haft problem med polisen i en del länder
Så skrota B96. Det bara förvillar. Skapar ibland även tolkningsproblem.

Vi som har C behörighet måste även låta läkarundersöka oss varje femte år.

B96 är endast för släp.
Arne
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har du funderat över hur många ärenden per den nämnden skulle behöva hantera? Jag tror att de "berättigade" fortkörningar som du pratar om förmodligen ligger i promilleområdet, typ barnafödslar, hjärtinfarkter o.s.v. och dessa brukar nog bli överklagade till domstol, och ibland rättas till. Övriga fortkörningar hamnar väl oftast i kategoring, snabb bil/MC kul att prova, dålig planering startat för sent och liknande eller struntar i hastighetsgränserna vet bättre själv. Har själv kört mycket och fort under många år med egna bedömningar, men faktiskt har husbilen fått mej att tänka om, där avskyr jag att vara ute för sent och köra in tid, och det har smittat av sig på övrig körning också! :)

Citat:
... och dessa brukar nog bli överklagade till domstol,
SLUT CITAT

Absolut, scenariot jag beskriver är så klart i minoritet, men de existerar. Problemet är att om du inte bestrider pålismannens bot på plats har du i efterhand (när ärendet hamnat hos Transportstyrelsen) har du ingen möjlighet att få ärendet prövat i domstol. Så sumpar du din chans (kanske pga. stress eller annat fokus än att argumentera för din sak eftersom det finns viktigare saker att ha fokus på just där och då) hamnar du idag i den svart/vita världens tolkningar.

Här kanske man skulle kunna ändra hur rutinerna för överklagningar ser ut!?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Citat:
... och dessa brukar nog bli överklagade till domstol,
SLUT CITAT

Absolut, scenariot jag beskriver är så klart i minoritet, men de existerar. Problemet är att om du inte bestrider pålismannens bot på plats har du i efterhand (när ärendet hamnat hos Transportstyrelsen) har du ingen möjlighet att få ärendet prövat i domstol. Så sumpar du din chans (kanske pga. stress eller annat fokus än att argumentera för din sak eftersom det finns viktigare saker att ha fokus på just där och då) hamnar du idag i den svart/vita världens tolkningar.

Här kanske man skulle kunna ändra hur rutinerna för överklagningar ser ut!?

Du behöver ju inte argumentera för din sak på platsen, du behöver bara inte skriva på (om jag minns rätt) så har du fortfarande möjligheten att betala eller överklaga till domstol? Om man däremot är så stressad eller ofokuserad är det väl egentligen ingen ursäkt, det beror på dålig planering eller att man inte tar uppgiften att framföra sitt fordon på allvar, och då kanske man borde låta bli eller egentligen planera bättre. För övrigt har jag lärt mej väldigt mycket av många års mc-körning att alltid försöka ha fokus på körningen, och försöka tänka åt alla med/mottrafikanter för att rädda sig själv när dom fungerar helt ologiskt eller nonchalant, numera pillade på telefoner, paddor m.m.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
En taxichaufför som skjutsade en akutsjuk patient till sjukhuset fastnade i en fartkontroll och blir av med körkortet i två månader.
Skjutsade patient som inte fick ambulans - blir av med körkortet | Dagens Juridik

Märkligt domslut, taxichauffören överskred gällande hastighet för att ersätta ambulans?? Om inte det enligt lagen borde gälla som särskilda skäl och låta det räcka med varning istället för återkallelse vad krävs då för särskilda skäl? Borde inte rätten känna ett visst ansvar för dom dåliga sjukvårdsresurserna?
 
Toppen