• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En fråga om Rapsolja

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Går det att köra husbilar från 2000 och nyare med ren rapsolja eller måste man späda ut det eller går det inte alls att köra nyare bilar på det?

Mvh
Pelle 570

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: En fråga om Rapsolja

Preem använder idag upp till 18% rapsolja (eller RME=Rapsmetylester) i sin ACP diesel. Att de inte har mer har säkert sina förklaringar. OKQ8 använder typ 5-7%. Det finns dieselfordon godkända för ren RME-drift men under -15 grader rekommenderas inblandning av dieselolja. Att köra på oraffinerad rapsolja är nog inte att rekommendera, dessutom luktar det apa.

F

F.d. 29925

Guest

Har för mig att det även kan ställa till med en del problem när det gäller packningsmaterial i bilar som bara har gått på diesel tidigare. Dessutom fungerar tydligen rapsolja som "tvättmedel" dvs. alla ev. gamla avlagringar som kan finna i tanken löses upp och ställer till elände i filter och pump.
Men under sommarhalvåret är det säkert inga större problem att köra med relativt hög inblandning av rapsolja. (Själv tänker jag inte testa, för det första pga ovanstående och för det andra så är dieseln klart billigare.)
Det finns, som nämnts tidigare i tråden, bl. a. en hel del s.k. miljöfordon i vissa kommuner som kör på rapsolja.:)

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Hejsan
Jag körde min Hobby 750 årrsmod. 2000 med upp till 50% rapsolja under flera år, det fungerade alldeles utmaärkt och dieselpumpen mådde bara bra av det, körde dock endast på sommaren med raps i tanken, hade jag hittat rapsolja till bra pris hade jag deffinetivt hafft samma inblandning i min Concorde.
MVH KEJO

F

F.d. 12430

Guest

Rapsolja är ok som smörjmedel och går att köra på men... Ni måste byta motorolja oftare pga åldring och om eran oljenivå stiger i motorn. Om ni får för hög oljenivå kan denna ta sig in i motorn via oljefällan och motorn gå på detta utom kontroll. Speciellt ni som har partikelfilter skall vara observanta för urbränningen av filteret blir svårare för avgastemperaturen sjunker med raps osv. En viss avgastemperatur krävs för att filtret skall bränna ur upplagrad sot. Med dom åtgärde som ofta görs för att höja avgastemperaturen sena insprutningar spolas då också mer bränsle och sot ner i motoroljan så. Byt olja ofta sot orsakar slitage och se absolut till att oljenivån inte stiger för ni kan få en självgående motor utom kontroll för er vilket inte är nyttigt varken för er eller era medtrafikanter.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Det finns flera företag som konverterar dieselbilar så att man kan köra med t. o. m. frityrolja, rapsolja, eller varför inte Kronolja? www.heipro.de.

F

F.d. 58547

Guest

Min sambos bror som pressar rapsolja här på gården blandade i det ett tag på en bil han hade, han fick byta slangar hela tiden om det var vakum eller ngt vet jag ej.
Så han blev stående lite här o var med den bilen, men det kan kanske just varit just det märket!
(Men rapsen kanske ej går in i de slangarna)
Men bondens sons bil går bra på det men luktar pommes frityr när han kommer, men den bilen är gammal.
Rapsolja måtte väl vara dyrt att köra på.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest

Jodå, RME har jag själv testat på min första lilla Golf 92:a tyskimporterad. Fick byta lite slangar o rengöra tanken innan men annars inga modifikationer. Körde ett par år tror det var 97-99. Gjorde avtal med Taxi Helsingborg där jag kunde tanka på kort. Funkade bra men lite popcornslukt blev det efter en...:D Därefter blev det en italienimporterad Golf 99:a bensindriven.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1245

Guest

Läs på ett marint forum så får ni se, skulle inte ens tänka tanken på att ha rapsolja i tanken på min segelbåt, inte ens den lilla inblandning de har på alla landbaserade mackar. De flesta båtmackar annonserar tydligt på sina pumpar "EJ RME"
Har med egna ögon sett vad som växer i tankar fyllda med RME, dieseldjur brukar de kallas och kan bli rejält stora och proppar effektivt igen alla filter.
Det här är väl inte lika vanligt på bilar där omsättningen är stor, men husbilar som ibland står oanvända längre tider kan nog få problem.
Sök på grotamar.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Anledningen till min fråga är att bolaget jag jobbar på har köpt rapsolja för att smörja kedjor till ett timmerbord på renseriet jag jobbar, dom fick inte använda annan olja av miljöhänsyn blev det sagt, det roliga i allt var att bordet med kedjor blev installerat innan oljan användes och jag tänkte göra en bra affär på ca 3 kubik och köra på det, men fick även höra att Common rail motorer inte passar för rapsolja.
Så jag hoppar av det hela och dom får använda det i fritösen i stället :D.

Mvh Pelle 570

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Preem använder idag upp till 18% rapsolja (eller RME=Rapsmetylester) i sin ACP diesel. Att de inte har mer har säkert sina förklaringar. OKQ8 använder typ 5-7%. Det finns dieselfordon godkända för ren RME-drift men under -15 grader rekommenderas inblandning av dieselolja. Att köra på oraffinerad rapsolja är nog inte att rekommendera, dessutom luktar det apa.

Då kan det ju vara därför husbilen drar mera bränsle när jag tankat på Preem för det skall ju vara bättre för miljön med RME men husbilen drar ju mera/mil för är ju energivärdet lägre med RME .

F

F.d. 12430

Guest

Jag glömde säga en sak igår om varför motoroljenivån kan fyllas på om man kör på Bränsle med RME.

Dieselbränsle tar sig också ner i oljetråget men... Dieselbränsle dunstar vid mkt lägre temperatur än RME så har ni inte tillräckligt varma motorer så ser ni det på oljestickan då RME rapsolja eller vad ni nu vill kalla det inte dustar av ifrån motoroljan likt ren diesel gör.

Välkommna med frågor eller påpekande.

mvh Harvar12

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fyllte på en lastbilpumpe i Tyskland (eller var det Frankrike, husker ikke nøye) - såg mens jeg fyllte at det sto 15% RME. Neste dag fikk jeg en feilmelding fra motorkontrollen kode 248, men bilen gikk ok. Når jeg startet igjen med varm motor - ingen feilmelding. Men hever gang med kald motor.
Etter 2 tankfyllinger forsvant feilmeldingen de fleste gangene jeg startet med både kald og varm motor.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Då kan det ju vara därför husbilen drar mera bränsle när jag tankat på Preem för det skall ju vara bättre för miljön med RME men husbilen drar ju mera/mil för är ju energivärdet lägre med RME .

Vet inte om det kan vara så, men har en svåger som kör taxi och han tankar alltid Preem eller Statoil för att han anser att han får bättre bränsleekonomi med deras diesel.

F

F.d. 29925

Guest

Är visserligen inte säker men har för mig att man kan tanka "biodiesel" i Tyskland som skal vara ren rapsolja, men som sagt är ej säker, men tankar aldrig "biodiesel".

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Normalt skiljer man på biodiesel och ren rapsolja (finns som en DIN standard) som bränsle. Man har stora förhoppningar att ren rapsolja skall kunna komplettera biodiesel som ersättning för fossila bränslen. Så på sikt kommer nog fordon optimerade för rapsolja.

Toppen