Pelle&Lena
HBK Medlem
Går det att köra husbilar från 2000 och nyare med ren rapsolja eller måste man späda ut det eller går det inte alls att köra nyare bilar på det?
Mvh
Pelle 570
Mvh
Pelle 570
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Preem använder idag upp till 18% rapsolja (eller RME=Rapsmetylester) i sin ACP diesel. Att de inte har mer har säkert sina förklaringar. OKQ8 använder typ 5-7%. Det finns dieselfordon godkända för ren RME-drift men under -15 grader rekommenderas inblandning av dieselolja. Att köra på oraffinerad rapsolja är nog inte att rekommendera, dessutom luktar det apa.
Då kan det ju vara därför husbilen drar mera bränsle när jag tankat på Preem för det skall ju vara bättre för miljön med RME men husbilen drar ju mera/mil för är ju energivärdet lägre med RME .