• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En extern 3G antenn till HB

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: En extern 3G antenn till HB

Jag har oxå sökt på JR utan resultat. En fråga, hur gör ni när ni ska byta simkort när ni ex är utomlands?

Som jag ser det så måste ni klättra upp på taket och byta? Lite omständigt tycker jag

Vi byter en gång när vi kommer ner till Kroatien (skickar upp Gunilla). Kör med WiFi hotspot på resan genom Europa. Hade vi känt till eDildo så hade vi satsat på den. 3G-router är en självklarhet.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: En extern 3G antenn till HB

Huaweis USB modem E367 har anslutning för extern antenn och en sådan gör sig bättre på taket än en usb sticka. usb stickan är väldigt riktningskänslig har jag märkt så jag tror de som kan får bättre mottagning med en rundstrålande antenn som brukar ha några db i förstärkning också.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: En extern 3G antenn till HB

Vi byter en gång när vi kommer ner till Kroatien (skickar upp Gunilla). Kör med WiFi hotspot på resan genom Europa. Hade vi känt till eDildo så hade vi satsat på den. 3G-router är en självklarhet.

Det blir väl jag som får klättra när vi pendlar mellan svenskt, tyskt och österrikiskt

/Lovisa :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: En extern 3G antenn till HB

Finns det ingen av er som använder en extern antenn istället för att ha modemet på taket?

Vad jag förstått kan man öka verkningsgraden markant om man har en extern antenn, man kan ju ha en riktningsantenn eller rund strålande. Om dt är någon av er som har det, vilket modem och vilken antenn använder ni?

Jag har hittat ett modem med dubbla antenn anslutningar, vilket dock är lite väl dyrt tycker jag. Gissar att man har dubbla uttag för antenn för att man har en sändare och en mottagare antenn. Sierra Wireless 312U USB 42 Mbps

Någon som testat liknande lösningar??


/Freddy
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: En extern 3G antenn till HB

Har afprøvet 2 dongels med extern antennestik og 3 forskellige rundståle antenner samt en antenne med retningsbestemt parabol antenne.
Der er tvivlsom forskel mellem med og uden rundstråle antenner og den gode antenne i donglen.
Parabolen har jeg selv lavet af kraftig staniol, og den giver ca. + 0,3 Mbit - stationært.

Donglen er praktisk og let at montere som mit foto viser.

48800d1324270501-dongel2.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: En extern 3G antenn till HB

Vi använder fordonsantenn till Net 1 men till 3G-stickan är det nog enklast att sticka upp den i eDildon. I de flesta fallen räcker det med att hänga upp stickan i en USB-kabel i bilen. 3G fordonsantenn bör installeras så man inte får förluster i kabel och böjar.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: En extern 3G antenn till HB

Det man vinner med separat antenn förlorar man i signalförlusten i antennkabeln har man lärt mig.

USB kabeln med dongeln på taket är absolut den bästa lösningen. (Efter en riktig riktantenn med USB-dongeln i eller fastsatt med max 10 cm antennkabel...)

hälsning
jyrki
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: En extern 3G antenn till HB

Har afprøvet 2 dongels med extern antennestik og 3 forskellige rundståle antenner samt en antenne med retningsbestemt parabol antenne.
Der er tvivlsom forskel mellem med og uden rundstråle antenner og den gode antenne i donglen.
Parabolen har jeg selv lavet af kraftig staniol, og den giver ca. + 0,3 Mbit - stationært.

Donglen er praktisk og let at montere som mit foto viser.

48800d1324270501-dongel2.jpg

Ser ut som en tom medicinburk:snowman-1-icon:...har du någon tätning i skruvgängan för att inte få in regnvatten??
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: En extern 3G antenn till HB

Ser ut som en tom medicinburk - just det.
Användat liten silicon som tätning i 2 x skruvgängan för att inte få in regnvatten.
Användar omtrent 28 mm stort hål för donglen.
Kan också vara 16 mm för USB-stick - men då måste dongeln monteras från ovan som eDildo.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: En extern 3G antenn till HB

Jag funderar på om man kunde montera en antenn i kåpan på Dometic tak acc´n anläggningen och gå in med kablen på något vis så man slipper göra flera hål i taket .

Saken är vad man skall ha för antenn , min Iphone4 ryker nog snart till förmån för den "nya" Samsung Galaxy S III om det kan vara något att ha/prova .
 
Toppen