• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

testning av nya mobil data utrustning

F

F.d. 55451

Guest
Testar två nya mobila bredband donglar för separat antenn (UMTS / HSUPA) och netbook Android applikationer.
Har någon erfarenhet av extern antenne (3G turbo) eller Android-program på PC ?
ZTE MF652 och
Bilka - Acer 10,1 bærbar PC
Bra med tips innan dubbelarbete :oops:.

Finns det andra som testar nya mobil data-utrustning ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: testning av nya mobil data utrustning

Nu har jag använt snabbt mobilt bredband donglar i ungefär en vecka och den genomsnittliga hastigheten är runt 10.000 till 11.000 kbit / sek - högsta värdet 12.300.
Förutom en overhead på 8 till 12%.
Mätningarna från inomhus-läge - ½ meter från den bärbara datorn.

ztf hastighed.jpg

När man kommer antennen på dongeln hjälper det inte mycket på en redan bra anslutning.
Väntar en bra egen antenn til donglen, som gör det bra för långa avståndet till närmaste basstation.

Dongeln - ZTF mf652 kan leverera upp till omkring 21.000 kbit / sek och anslutningen maximalt 16.000 - inklusive overhead.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: testning av nya mobil data utrustning

En liten rundtur i 30 km gav en positiv fördel för extern antenn.

Antenn tillplattad minskning mellan masterna.
Nära till master och mellan ~ 0,2 upp till 1,5 Mbit.

och så var det inte en optimal antenn.

:msn_thumbup:

PS. glömde att berätta skillnaden är från mobilt bredband dongel i takfönstret till antennen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: testning av nya mobil data utrustning

Min nuvarande slutsats är:
mindre än 2 meter USB-kabel för MBB dongle (eventuellt via routern)
- dongeln måste vara vertikal på taket inkapslad i plast med en fri mottagning 360 grader.
Extern antenn eller antenn i dongeln gör ingen skillnad - dongeln måste placeras precis så bra som antenn.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/376254

Om du använder mobilen som modem i cockpiten, eller dongel över husbil tak kan vara skillnaden 1,5 till 3 bättre mottagning till donglens fördel.
Trots att husbilen är tillverkad av glasfiber (järn fackverk) är fortfarande cockpiten järn (delvis fullt integrerad).

Jag har testat med Nokia och Samsung Gal. S (+ grannens iPhone) och även utanför husbil, är resultaten inte bättre för mobiltelefoner. ( 1,5 - 2 donglens fördel)
Det är viktigt att mottagande förhållanden är optimala och det kan variera mellan master och telekommunikationsföretag.
 
Toppen