• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En avgasfråga

F

F.d. 15832

Guest
Är det någon som vet om avgaserna från en gasoldriven kyl, eller värmare är farligare än lågan från en gasolspis?

Jag frågar, eftersom det tycks vara viktigt att ventilera ut avgaserna med ventiler upptill och nertill bakom kylen/värmaren...vet bara inte varför.

Mvh
Rolle
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: En avgasfråga

Nej Olle Jonsson, Jag rekomenderade ingen att göra detta, som jag skrev hade vi en gammal 508 och dom var förövrigt inte alltid så täta.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: En avgasfråga

@paradigm
Nu har jag rotat i gamla skolböcker om förbränningslära.
Vid fullständig förbränning av propan 95, = gasol, bildas bara CO2 och vattenånga, fullständig förbränning är teoretisk. I verkligheten får du detta i avgaserna:
13,2 % vattenånga
9,7 % Co2
73,8 % N2
3,3 % O2 (syre som inte reagerat med förbränningen)
Du behöver ca 30 m3 luft att förbränna 1 m3 gasol, dvs ca. 160 m3 luft för en P11-flaska.
Hoppas att detta bringar mer klarhet i din frågeställning.
Har värmekällan CO-vakt bör den kollas med jämna mellanrum med CO-gas för att säkerställa funktionen
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: En avgasfråga

Tusen tack för att du tog dig tid att gräva fram fakta, det uppskattar jag, även om jag inte kan omsätta uppgifterna till en praktisk betydelse.

Vad betyder t ex 73,8% N2?

Inte heller förstår jag hur siffrorna kan omsättas i praktiken, i en hyfsat ventilerad husbil på c:a 25-30m3 volym och c:a 150g gasolförbrukning/timme... där har jag en påtaglig begränsning i kunnande. :eek:

Självklart ska kaminen ha CO-vakt, tändsäkring och automatisk avstängning vid syrebrist och ovanpå detta ett separat gaslarm.

Mvh
Rolle
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: En avgasfråga

Hej. De gasolkaminer utan skorstensanslutning som säljs i handlen, är utrustade med CO-kontroll som stänger av om CO-halten överstiger gränsvärdet. Olle.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: En avgasfråga

paradigm
Om jag säger så här: syrebrist är inte största risken vid förbränning innomhus utan det är risken med koloxid = dödlig gas (som aldrig kan bortses ifrån) även om du har CO-vakt, den kan fallera.
Jag rekommenderar att du talar med någon på räddningstjänsten som kan ge dig råd/avråda i ärendet.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: En avgasfråga

Men hur stor är sannolikheten att den inbyggda och separata CO vakten ska fallera samtidigt?

Jag tänker också, att kaminen mestadels kommer att användas som frostvakt, (då jag just nu inte har tillgång till stolpe), eller vid någon aktivitet över dan.

Dessutom kommer jag inte att använda husbilen för vintercamping, annat än undantagsvis och då är det ändå inte säkert att jag behöver använda kaminen, då jag har sovsäckar som är klassade till -18 grader C, eller så ser jag till att hitta en stolpe och värmer med el.

Mvh
Rolle

PS: Är det någon som vet varför en gasolvärmare med skorsten, ska behöva kosta över 1000% mer än en gasolvärmare utan skorsten? Dom är väl alla tillverkade i Kina, eller?! DS.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: En avgasfråga

Om du förbränner 150g gasol/timme så förbrukar förbränningen 1,8m3 luft/timme = 0,5liter luft/s. Har du ett luftintag med en ventillationsyta om 100cm2 så räcker det att medelhastigheten på luften är 5cm/s för att tillgodose luften till gasolförbränningen.

Om jag förstått rätt så gäller tråden en VW-buss. Vi antar att denna har en volym på 1,8mx5mx2m =18m3.

Jag vill ännu en gång påpeka skillnaden mellan koldioxid (CO2) och kolmonoxid (CO). Tittade lite snabbt på olika gasolkaminer och de jag såg hade en vakt mot förhöjd koldioxidhalt. Känner man till symtomerna för syrebrist och koldioxidförgiftning så är det bra men risken för att råka ut för detta är troligtvis mindre jämfört med att omkomma på grund av avsaknad av airbag eller antisladdsystem, vilket du på sätt och vis varit inne på tidigare i tråden.

Jag vill ge ett tips, om du väljer att använda en gasolkamin, leta efter en som har vakt mot kolmonoxid (CO). Detta gör iallafall tillvaron lite säkrare. . . Kolmonoxiden har vi inget naturligt varningssystem för, den är lömsk och den uppstår som sagt vid ofullständig förbränning.

Hittade följande angående det eventuella avskaffandet av SÄIFS 2001:2
http://www.msbmyndigheten.se/upload/Om%20MSB/Föreskrifter/Remisser%20och%20kommande%20regler/Konsekvensutredning%20husvagnar%202.pdf
"""
Säkerhetsmässiga konsekvenser
Det finns inga kända fall av dödsolyckor i de fordon som sedan 1994 släppts ut på marknaden och kontrollerats enligt Sprängämnesinspektionens föreskrifter. Däremot har det inträffat ett antal dödsolyckor med bränder i äldre husvagnar/husbilar. I dessa äldre husvagnar/husbilar har också inträffat olyckor med kolmonoxidförgiftning till följd av felaktigt fungerande förbränningsapparater. Totalt inträffar 0,5 – 2 dödsolyckor årligen i äldre husvagnar och husbilar.
"""
/David
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: En avgasfråga

Tusen tack David för din input!!!

Nu har min bil den högsta takkåpa jag sett (Tysk från Hamburg om jag inte minns fel) och har nog en takhöjd på 2.50m.

De kaminer jag sneglat på har CO vakt, tändsäkring och system för syrebrist och dessutom tänker jag i vilket fall som helst ha ett extra gaslarm. Det gör att jag inte känner mig särskilt orolig, eftersom jag förmodligen ändå inte kommer att sova i husbilen med gasolkaminen igång.

Dessutom kommer jag, om det inte redan finns, se till att jag har flera galleröppningar i golvet, (för att ta in luft och samtidigt dränera ev. läckande gasol), samt sätta dit avluftning för kylen och förbättra takventilationen med solcellsdriven fläkt.

Ang. SÄIFS 2001:2
Betyder det att det fr.o.m. Maj i år inte längre kommer att finnas några regler för gasolinstallationer??? DET känns lite skrämmande!

Mvh
Rolle
 
Toppen