• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En avgasfråga

F

F.d. 15832

Guest
Är det någon som vet om avgaserna från en gasoldriven kyl, eller värmare är farligare än lågan från en gasolspis?

Jag frågar, eftersom det tycks vara viktigt att ventilera ut avgaserna med ventiler upptill och nertill bakom kylen/värmaren...vet bara inte varför.

Mvh
Rolle
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: En avgasfråga

Hej!

Avgaserna från kylen ventileras ut direkt via avgasröret.
Gallren upptill och nertill är till för att ventilera bort värmen från Kylen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: En avgasfråga

Tack för svaret, men kan man isf inte ta tillvara värmen vintertid med nåt spjäll, istället för att elda för kråkorna?

Mvh
Rolle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: En avgasfråga

Vinterluckorna till kylens ventilationsgaller är till för att det inte skall bli för kallt eftersom kylskåpet då slutar att fungera. Avgasröret är fortfarande öppet för att leda ut avgaserna till det fria.

Det är inte lämpligt att försöka leda in avgaserna till bodelsutrymmet, snarare kan det vara direkt livsfarligt.

När du använder spisen eller ugnen har du uppsikt över vad som sker och skulle det bli något mankemang med förbränningen så har du möjlighet att stänga av spisen. Skulle det däremot bli något fel med brännaren i kylen så kan det hända att förbränningen blir ofullständig och kolmonoxid kan bildas vilket är direkt dödligt. Detta märker du inte, speciellt om det sker på natten.
 

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Sv: En avgasfråga

Hej Mikael! Hade ingen aning om att det fanns sådana luckor. Vår resa till Malå v.8 så slutade vårat kylskåp att fungera.Nu kommer min fråga , vet du var man kan köpa dessa. Är mycket intresserad om det kan vara felet eftersom vi åker vintertid också.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: En avgasfråga

Hej Bettan & Bernt.
Luckorna finns hos tex Husvagns-Svensson i Lidköping, Kama och säkert hos välsorterade husbilshandlare, kan även finnas hos någon som håller på med gasolservice och liknande.//Tommy
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: En avgasfråga

Till vår bil med Dometic kylskåp följde de med i leveransen som standard medan det till en annan bil utrustad med Thetfords kyl inte följde med.

Men som sagts ovan så finns de att köpa eller beställas hos husvagns/husbilsförsäljare och andra campingrelaterade firmor.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: En avgasfråga

Vinterluckorna till kylens ventilationsgaller är till för att det inte skall bli för kallt eftersom kylskåpet då slutar att fungera. Avgasröret är fortfarande öppet för att leda ut avgaserna till det fria.

Det är inte lämpligt att försöka leda in avgaserna till bodelsutrymmet, snarare kan det vara direkt livsfarligt.

När du använder spisen eller ugnen har du uppsikt över vad som sker och skulle det bli något mankemang med förbränningen så har du möjlighet att stänga av spisen. Skulle det däremot bli något fel med brännaren i kylen så kan det hända att förbränningen blir ofullständig och kolmonoxid kan bildas vilket är direkt dödligt. Detta märker du inte, speciellt om det sker på natten.


Är det anledningen till att Gasolkaminer inte får användas i husvagnar och husbilar???

Verkar ju iofs rimligt, men alla gasolkaminer jag kollat upp har ju automatisk avstängning vid ökad CO2 halt eller om lågan skulle slockna, så jag förstår ändå inte riktigt varför man inte skulle få använda gasolkaminer i husbilar...:confused:

Vad är skillnaden mot en godkänd värmare?

Någon som kan räta ut frågetecknen???

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: En avgasfråga

Under gymnasietiden förlorade jag en klasskamrat under sportlovet p.g.a. lös kamin som
lämnade sina avgaser inne i husvagnen. Dessutom så var visst en golvöppning stängd.
Hennes överlevande tvillingsyster var inte OK på flera veckor.

En sak har detta lärt mig, lita aldrig på förbränningskaminer som inte har avgaskanal till
yttervärlden. Desutom så är inte fotogenrökgaser direkt smakliga.
Jag litar inte ens på katalytiska gasvärmare för även de "tillverkar" koldioxid.

En godkänd brännare har i mina ögon ingen förbränning!
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: En avgasfråga

Alla brännare har väl förbränning, annars kan de väl inte vara en brännare, eller!?

Är du säker på att den nämnda kaminen som orsakade dödsfallet var en gasolkamin och hade den gasolkaminen isf några säkerhetsanordningar såsom automatisk avstängning vid förhöjd CO2, eller vid slocknad låga?

Själva lågan som sådan ska från en gasolkamin, vad jag förstår, inte vara farlig i sig, det är syrebristen som kan uppstå om man eldar på för mycket i små utrymmen, som isf är farlig. Men dels har ju kaminen inbyggda detektorer som stänger av kaminen vid problem och dels har ju husbilar, ventilationsgaller, luftintag, gasolavrinningsöppningar och i övrigt ganska otäta skal, så jag förstår ändå inte riktigt problemet...:confused:

Tänkte ju ändå bara köra på lägsta effektläget c:a 1800W.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: En avgasfråga

Hej

En kanske dum fråga ? Vad finns det för anledning att släpa med sig en gasolkamin alla husbilar har väl en för husbilen anpassad värmeanläggning eller??
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: En avgasfråga

Det är skillnad på kolmonoxid (CO) och koldioxid (CO2)! Precis som Michael Johansson skriver så bildas kolmonoxid vid ofullständig förbränning. Om jag minns rätt så är detta en luktfri, smakfri och förädisk gas därför att kroppen ersätter syret i blodet med kolmonoxid. Detta är inte hälsosamt. . . .

Om en gasolkamin har automatisk avstängning vid förhöjd koldioxidhalt eller om lågan slocknar är tyvärr ingen garanti för att kolmonoxid inte ska bildas.
/David
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: En avgasfråga

-Min husbil har dessvärre ingen värmare, därav behovet.

-Jag gick för säkerhets skull till tillverkarens information och där står att den har system mot syrebrist.

Är inte det ett system mot förhöjd CO? Isf har jag skrivit fel... ber om ursäkt för det. :eek:

Om kaminen skyddar mot syrebrist, genom att stänga av sig, varför kan man då inte använda den i en husbil, som ju ändå läcker som ett såll???...

Mvh
Rolle
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: En avgasfråga

paradigm.
Att gå till sängs i, ett förhållandevis trångt utrymme, som en husbil/husvagn med med en värmekälla som släpper sin förbränningsgas i det utrymmet där den står, är direkt livsfarligt. Jag avråder på det bestämmdaste att ens försöka oavsett vilka vakter som utrustningen har. Förbränningen tar sin förbränningsluft = syret från utrymmet samtidigt som den tillför avgaser.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: En avgasfråga

Hej Rolle!

Hoppas att livet är dig kärt, för detta låter som ett säkert sätt att ta livet av sig.
Håller fullständigt med Olle. Försök inte en gång.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: En avgasfråga

Jo, jag förstår den potentiella risken, men samtidigt tänker jag på min pappa som bor i Wien i en liten etta med gasspis, gaskamin och gasuppvärmt vatten (genomströmningsvärmare)... och undrar varför DET inte är farligt, för där finns det tusentals små ettor i varenda stad där alla är värmda med gas och jag har aldrig hört talas om några problem med det...och där finns inte alla de luftintag, ventilationshål, gasavrinningshål, m.m. som finns i husbilen.

Söder om Wien finns också hundratals små sommarstugor utmed Donaus strand, inte mycket större än en normal husvagn/husbil, där man också värmer med gasolkamin...

Vad är skillnaden???

EDIT: Jag förstår också att kaminen käkar syre, men den ska ju stänga av sig när syret minskar. Vad jag inte förstår, är vad det för avgaser den avger...Jag trodde förbränningen är ren.
Om den skulle avge oförbränd gasol, eller om lågan skulle slockna, stänger den ju också av sig.
Inget hindrar heller att man för säkerhets skull har en separat gasvarnare...

Jag förstår och uppskattar allas omsorg, men jag vill samtidigt veta hur det faktiskt förhåller sig med gasolförbränningen. Visst, grejor kan gå sönder om det vill sig illa, men det kan ju lika gärna hända isf, att ett styrstag går av, eller att jag får en framdäcksexplosion i 110km/t som lika plötsligt kan förpassa mig till ett hål i marken...

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: En avgasfråga

Hej. Vi hade en gång en crossbuss MB508 den hade vi ett vanligt öppet gasolelement mitt på golvet som uppvärmning den hade vi i flera år. Vi lever än. Olle.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: En avgasfråga

Grattis MC-Louis, vill du rekomendera paradigm att göra samma sak utan att veta vilken ventilationskapacitet hans husbil har?

paradigm:
Det är skillnad om lägenheten har ett godkänt ventilstionssystem för den förbränningen, dessutom undrar jag om inte avgaserna leds utanför husväggen.
 
Toppen