• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Elverk

Jag har ett Honda 20e och det fungerar utmärkt. En kompis köpte på försommaren ett elverk hos Jula. Det slutade fungera under Elmian. Tur att han inte hade någon gratäng på gång då. :D
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Elverk

synd att inte alla elverk köps på jula då hade det blivit tyst och lungt på elmia, utan oljud från egoister som struntar i andras välbefinnande jag har stor fin vagn eller bil och den skall stå så nära vägen som myligt alla lampor tända och en motor brevig inte en bit in på ängen utan ute på gatan så det väcker uppmarksamhet så förbipaserande måste uppmarksamma ekipaget.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

synd att inte alla elverk köps på jula

Jo, jag köpte mitt på Jula och det fungerade perfekt när jag provade det med en kupevärmare och lampor. Gick bra och bullrade inte särskilt mycket. Kopplade sen till husbilen och efter en stund började det osa bränt, Elektroblocket brann upp, kostnad 7000:- för ett nytt. Vid kontroll visade det sig att det lämnade ca 280 V och det är alldeles för mycket för EBL. Trots att jag nu skruvat ner varvtalet så jag har 220 V ut vågar jag inte testa om det på bilen, det är dyrt om det går snett en gång till. Såp jag litar inte på Julas kvalité, men det var billigt och blev dyrare än köpt ett högkvalitéts elverk.

Per-Åke
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Elverk

Det allra bästa är att planera sin tillvaro så man slipper allt vad elverk heter.
Det är min erfarenhet,(efter ca,55 000 mil och många år i tjänsten och privat),med husbil.
Ett fast monterat E-Lux 2500,är ju DYRT men bekvämt,användes en handfull gånger på 20 000 mil,????,ett löst litet på 1000 w är ju för ynkligt tar evigheter att ladda upp batterierna,fanns med i bilarna men användes ännu mindre en E-luxen,står nu oanvänt i garaget.
Elverk används ungefär lika ofta som reservhjulet,är alltså nära nog onödigt.
Ett par startkablar är det som behövs,alltid någon vänlig själ som förbarmar sej när man står där.
Håller med fullständigt att elverk som startas bredvid andra husbilar är faktiskt oförskämt beteende,så gör väl inga HBK,are????!!!.
Mvh Bernt
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Vi har ett Kipor 3000W inverterverk. Går riktigt tyst & fint, startar alltid.

Elverkets vara "el." ;) inte vara är nog högst personligt och bör nog så förbli.
Upp till var och en att nyttja med sunt förnuft ikring andra.

Förförra sommare stod 2st Holländska fordon utan ström efter allt för många dagars stillestånd på Borgholms ställpl.
Jag erbjöd dem då att låna vårt elverk. Jag gick runt till de 5-6 närmsta parkerade fordonen och förklarade läget,
inga problem där inte! Bar ned agget till stenkanten, drog upp 20m kabel. Startade och lät agget gå ett par timmar.

Nu till det komiska, efter en stund kom en av de gubbarna från bilarna jag förvarnade
och fråga när vi skulle starta elverket, de hörde ingenting... :twitcy: Så det går att sköta detta på ett bra sätt oxå!
Holländarna vart jättenöjda & vi blev med en flaska vin som tack för hjälpen.

Själva använder vi elv. moderat och endast när det kniper.
Helt klart gör solceller den absolut bästa nyttan på sommaren.
Höst/vinter då får vi ta till alt. energi källor och då skall man inte förringa elverkets låga investerings kostnad!

Forumet är fritt av tyckande, med detta inlägg, ytterligare ett...
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

elverk som startas bredvid andra husbilar är faktiskt oförskämt beteende,så gör väl inga HBK,are????!!!.

När det är närmaste grannen som ber om el, brukar dom vara ganska toleranta
Min egen laddar jag bara långt in i skogen, ofta nära en Rally sträcka och dom har inte stannat och klagat än i alla fall.
bosse b
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Elverk

Självklart inte,det finns väl lika många olika situasioner som HBK-medlemmar när extra el behövs .Likaså olika dämpning på värken,ofta så går det att göra extra ljuddämpningpå dessa.Till exempel så var Elektroluxen hyfsad dämpad men avgasröret behövde skarvas ut en bit för att hamna utanför bilen,bland gömmorna i garaget hittade jag ett gammalt WV-1200 m,ändrör till ljuddämpare,ett sådamnt 20cm,långt med glasfiberdämpning innuti detta blrv en perfekt extra dämpare.
Mvh Bernt
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Elverk

Inte köper man väl ett elverk, bara för att ladda 12V batterierna? Utom möjligen i nödfall.
Det jag kan tänka mig att använda det till är möjligen till att köra en "micro" om man står utan möjlighet till elanslutning. 12V laddas med bilens generator under färd, eller med solceller.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hej,vi har ett Honda EU 10 inverter,lika ström som hemma,ger oss ren Sinusvåg o den driver all känslig elektronik som TV,dator m.m. !!!
Det ger 1 Kw o det räcker gott o väl till,går tyst o startar direkt o stör inte direkt grannarna heller,men vad skulle det göra,lite ljud tål vi annars skall man stanna hemma tycker vi !!!!!!!

ha det bra .......... :twitcy:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Först.

Vill man ha lugn & ro så förstår jag att ni inte parkerar på några av
de mest frekventa besökta ställplatserna under Svensk högsommar. Fare!

Sedan, eran lugn & ro kanske inte är en referenspunkt för andra?
Ett väl isolerat elverk, välskött och med god attityd & förhållande till
övriga närstående grannar, så är ett elverk inga som helst bekymmer.

Ny teknik, Aspen bränsle (om man kör på bensin/sen) så är detta inget problem.

Man kanske inte skall köpa det absolut billigaste (rusta) verket, sattsa på
ett inverter verk med automatisk tomgångs reglering med möjlighet till
extra ljuddämpning är ett bra alternativ, om man önskar umgås med "grannarna".

Åter igen, solceller bör vara var och HB's självklara Första val.
Men som jag själv, det finns inte takyta till alla de paneler jag önskade ha.
Där av ett elverk som support och med gott omdöme (enl. mig själv) använt.

När vi önskar riktigt lugn & ro, då parkerar vi i skogen, helt ensamma...
Sniposnappsnut, här tog mitt inlägg slut.

När vi åker ut så vill vi ha lugn och ro man har tillräckligt med ljud hemma.Man kan klara sig utan skramlande elverk.
 

algutsrum210

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Lugn och ro önskar väl ala men jag kan inte förstå vad man ska ha ett elverk med sig för strömmen räcker väl ändå. Har man TV och annat lull lull med sig då kan man lika gärna vara HEMMA för du har trots allt bättre mottagning där.Okej man träffar andra när man är ute men då har man väl inget för att titta på TV.Njut av naturen,sol och bad då behöver man inte något skramlande elverk.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Elverk

stäng av deras elverk istället för att flytta dej elverk skall bara användas om det inte stör någon annan

Låter som egenmäktigt förfarande i mina öron/ögon, men det kanske är den militanta bigotta falangen i HBK som berättar för oss andra hur vi skall bete oss med elverk, TV, batterier, elförbrukning, gråvatten, Xenon, överlast, mm.

Suck.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Det är väl upp till var och en att köpa & använda ett elverk!
Att nyttjas med sunt förnuft till det som ägaren ifråga själv önskar
är så klart en självklarhet. Inte tu tal om annat.

Bl.a. nyttjar vi emellanåt vårt elverk till företags events där det
inte finns tillgång till 230v. Kan ni tänka er, vi står mitt ute i skogen
å' lirar för ett par hundra pers, helt oväntat! Tack vare elverket!

När jag läser "vissa" personers inlägg, skrivet enbart ur deras egna (lilla)
perspektiv, utan att de överhuvudtaget funderar på/lägger en tanke på att
det finns behov för en del människor att använda ett elverk personliga skäl.
Blir jag bara trött på mänskligheten...


Med egenmäktigt förfarande kan jag endast ge min åsikt genom att
återge en mycket klok mans ord:

Never argue with an idiot, because he will drag you down to his level and beat you with experience....
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Elverk

Det är väl upp till var och en att köpa & använda ett elverk!
Att nyttjas med sunt förnuft till det som ägaren ifråga själv önskar
är så klart en självklarhet. Inte tu tal om annat.

Bl.a. nyttjar vi emellanåt vårt elverk till företags events där det
inte finns tillgång till 230v. Kan ni tänka er, vi står mitt ute i skogen
å' lirar för ett par hundra pers, helt oväntat! Tack vare elverket!

När jag läser "vissa" personers inlägg, skrivet enbart ur deras egna (lilla)
perspektiv, utan att de överhuvudtaget funderar på/lägger en tanke på att
det finns behov för en del människor att använda ett elverk personliga skäl.
Blir jag bara trött på mänskligheten...


Med egenmäktigt förfarande kan jag endast ge min åsikt genom att
återge en mycket klok mans ord:

Never argue with an idiot, because he will drag you down to his level and beat you with experience....

Jag vill inte bara trycka på tack-knappen för dessa ord utan även ge till uttyrck att jag har samma inställning.

Då jag bor på landet och vi mera än ofta drabbas av ibland långa strömavbrott har jag skaffat ett dieselaggregat (Lombardini-motor) på 3x40 A med automatstart. Det drar hela fastigheten inkl. vattenförsörjning, avloppspump och värmepump. Det dundrar visserligen när man står bredvid, men det är 250m till närmaste grannen.
Det är lite för tungt för att ha med i husbilen:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5941

Guest
Sv: Elverk

Varför är det samma sak i alla trådar. Folk bara förstör med meningslösa inlägg som inte tillför ett skit.
Typ. Alla som använder elverk är dumma i huvudet, använd solpanel det är ju gratis. Och så vidare.

Kan man inte svara på frågan i skribentens inlägg kan man lika gärna starta en egen gnäll tråd.

Nu till grundfrågan. Har själv haft ett billigt elverk av rusta typen i förra huset för att driva pellets matningen vid strömavbrott. Funka ok men inte mer.
Skulle jag köpa ett nytt idag skulle det bli ett Honda med caravan club rabatt.
Svågern har ett Honda som funkar kanon till diverse arbeten som kräver 230v där det i normala fall inte finns. Kipor har jag ingen erfarenhet av.

Hoppas du hittar det som passar dig.

//:Mattias
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Kommer inte ihåg om jag svarat i denna tråden eller en annan liknande. Mitt Kipor är sålt
pga att jag aldrig använde det. Elverk är nog bra när det kniper. I mitt fall var det utrymme ( 6m bil) och inget lämpligt utrymme till bensinen som fällde avgörande..... sedan så tillkommer vikten och detta är ju också ett problemområde för husbilar!
 
Toppen