• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

F

F.d. 3426

Guest
Sv: Elverk

När jag gör en sökning på Kipor här på forumet så får jag tre sidor av träffar. Månne inte där står en hel del nyttigt.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Elverk

utnyttja solen det är gratis så får du ren luft och och behöver inte hörselskydd, och desutom pengar över till annat roligt.

Snor tråden lite för att kommentera detta, har både Kipor 2000 och solcell, och minsann var inte solcellen/regulator/installation ca. 3 ggr så dyr som Kipor.

Kipor låter förvånansvärt lite, speciellt i auto läget.

och vill man ha ren luft kanske man inte skall starta dieselmotorn alls :rolleyes:

Tycker de två kompletterar varann rätt bra, olika styrkor/svagheter

Lämnar tillbaks tråden nu, tack för ordet
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Snor tråden lite för att kommentera detta, har både Kipor 2000 och solcell, och minsann var inte solcellen/regulator/installation ca. 3 ggr så dyr som Kipor.

Kipor låter förvånansvärt lite, speciellt i auto läget.

och vill man ha ren luft kanske man inte skall starta dieselmotorn alls :rolleyes:

Tycker de två kompletterar varann rätt bra, olika styrkor/svagheter

Lämnar tillbaks tråden nu, tack för ordet
på min fiat har jag partikelfilter, saknar det på kipor. så det får bli solceller, mvh håkan:rolleyes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

utnyttja solen det är gratis så får du ren luft och och behöver inte hörselskydd, och desutom pengar över till annat roligt.

Vill också ha gratis el. Var kan man hämta anläggningen? För den är väl gratis.
Skoja bara.

Har själv köpt ett Biltema aggregat som reserv. Låg effekt o låg vikt. Klarar laddning och ev. samtidigt med en liten fläkt. Fast visst låter den.
Tyckte Kipors 2000W var lite väl tungt till att bara använda det för laddning som vi ev. behöver det till.

Kommer labborera med en anslutning för avgaserna så man kan ha den stå i garaget.
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Vi har haft solceller många år. Här i Norrland är de sällan till nytta på vintern. Så bestäm först vad laddningen ska användas till. Kör ni på vintern? Då är solceller inte bra. Kör ni bara på sommaren så är solceller bra. När det är 20 grader kallt och strömmen tar slut på natten så har vi nyttjat att starta bilens motor. På ca en halvtimme klarar man sig flera timmar sen.

Nästa fråga är om man vill använda elen till att driva apparater (ugn, Tv, mikro etc). Vill man det så är elverk ett måste. Vill man ladda batterier för att driva sina 12-volts-apparater då blir frågan om man vill ha bensin/diseldrivet elverk eller bränsleceller. Bränsleceller verkar vara bra alternativ men då kostar de 30 000:- - 40 000:-.
Eftersom jag tänkt att överge solceller så är besnindrivet elverk ett alternativ för mig. Hur stor produktion som behövs beror på om jag vill ha laddning eller drift av apparater enligt ovan. För laddning räcker <1000 W. Vill man driva t ex en ugn så behövs åtminstone 2000 W. Tänk också på vad verket väger! De flesta av oss har översikt redan utan några apparater i bagagerummet. =/< 1000 W väger ca 13 kg och ca 2000W väger ca 22 kg.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Elverk

Har solceller, men har varit inne på att skaffa ett agregat, men om jag ska skaffa ett så blir det ett Honda 1000w , tror faktiskt inte namnet bara gör prisskillnaden utan kvaliten på ett Honda är nog betydligt mer kvalite än Kipor, men det är ju min personliga åsikt
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

tror faktiskt inte namnet bara gör prisskillnaden utan kvaliten på ett Honda är nog betydligt mer kvalite än Kipor, men det är ju min personliga åsikt

Helt korrekt!

Jeg har eiet Kipor og opplevet av egen erfaring hva dette er, det ble solgt hurtig etter kort tids bruk, og Honda EU10i ble innkjøpt.

Man kan ganske enkelt ikke sammenlikne disse to produktene.

Men mitt førstevalg er solcelle anlegget, og Honda kun i "nødsfall".



:mcride:
 

algutsrum210

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Planera är a och o när det gäller campinglivet som varför måste ni ha tv och en massa lull lull med er.Vi har stått i 5 dar på samma ställe utan att batteriet har tagit slut utan solceller och extrabatteri och inte minst tänk på eventuella grannar när ni ska ha era elverk på.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Jag gjorde misstaget att köpa ett elverk ( Honda 10 ) innan jag kollat upp vilken kapacitet batteriladdaren hade i husbilen.
Min batteriladdare var för stor så när jag kopplade in elverket i husbilen så löste överbelastningsskyddet ut direkt.
Fick aldrig någon nytta av elverket mer än att jag kunde driva AC:en i husbilen, den drog 900 Watt.

Min personliga åsikt är att om man har dåligt med ström i sin husbil så kopplar man in ett extra batteri typ Biltema 220 Amp i husbilen för ca 2000 kronor, sen löser allt sig.
Att lägga dyra pengar på solceller och elverk är nödlösningar, anser jag.
Solceller fungerar väldigt bra när man inte behöver så mycket ström, dvs på sommaren.
På höst och vinter fungerar de inte alls.
Elverk har också sina begränsningar, man kan inte koppla in dem när man ligger tillsammans med andra husbilar, eller…….

Vi var på en HBK-träff i Simlångsdalen för några år sen med begränsade el-platser där ett husbils-spån kopplade in sitt kinesiska elverk mitt ibland oss.
Elverket väsnades som en gammal Klippo-gräsklippare utan ljuddämpare.
Det var fullständig olidligt att vara i närheten vilket inte bekymrade ägaren alls, han sket totalt i vad alla andra tyckte, bara han fick sin ström….

Men som tur var så offrade sig en omtänksam Carthago-granne sin el-plats mot att han stängde av elverket och räddade därmed trevnaden för oss alla.

[FONT=&quot]//T[/FONT]
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hej.
Håller med BeRoka, elverk är för tråkiga, inte roligt när man får det till granne med det enformiga störand surret. Jag brukar flytta mig då om det går.
Sören
Har ett Honda som jag nöjd med. Men onödigt dyrt. Vid närmare eftertanke är det nog prisvärt i alla fall
bosse b:wink:
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Skall man köra ett elverk så skall det givetvis inte vara där det finns andra husbilar eller andra campare i närheten.
Varför inte då starta motorn på husbilen istället. Bränsleförbrukningen på tomgång är närmast försumbar, och har man en generator som ger 100 Ampere eller mer så fyller man på ett dåligt batteri ganska snabbt. Inte till det blir fulladdat, det tar lång tid, men tills det är exempelvis laddat till 80%.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Tack alla jag har 144 amp batteri och solceller 130 watt men om frun vill göra en gratäng så utav ren bekkvämlighet kunde jag starta elverket.
vad jag förstår vinner Honda om jag skulle satsa på en extern enerskikälla.
2179
:music-icon:Lillian och Reidar
 
Toppen