• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsäkerhet

Det är ingen elektriker som gjort detta. Det är hur många fel som helst vad gäller beröringsskydd, selektivitet, kabelarea och kapslingsklass, för att nämna det värsta.
Tyvärr är denna typ inte helt ovanlig,men den här är bland dom värre , man har iallafall vänt Wagosen uppåt så vattnet inte rinner in,ska sägas att allt sitter i ett plåtskåp där luckan inte går att stänga

Konstigt att ju längre söderöver man kommer, värre blir det. Kan bilden vara tagen i Frankrike? Rätt kabel area efter säkringarna, men matande kablar ser lite konstiga ut. Men man får vara glad för det lilla, två jordfelsbrytare i alla fall. Och en övergångskabel, då är där ju en som har en anslutningskabel med rätt kontakter i båda ändar. Samt att det som är anslutet till vägguttagen ser tjocka ut och är av gummi.

Konstigt att ju längre söderöver man kommer, värre blir det. Kan bilden vara tagen i Frankrike? Rätt kabel area efter säkringarna, men matande kablar ser lite konstiga ut. Men man får vara glad för det lilla, två jordfelsbrytare i alla fall. Och en övergångskabel, då är där ju en som har en anslutningskabel med rätt kontakter i båda ändar. Samt att det som är anslutet till vägguttagen ser tjocka ut och är av gummi.
Belgien

Tänk att sticka in händerna där, hua. Ingen ip-klassning där inte.

Då är frågan hur eventuella belysningsstolpar är anslutna/ kopplade på området.
Ser det ut så där i en elcentral kan det vara lika illa på hela området.
Används TN-C/ 4-ledare system för stolpar kan det vara farligt om PEN-ledaren har lossnat. Dödsolyckor har tyvärr hänt, stolpen har varit strömförande.

Ingen elektriker som har gjort den installationen.

Bilagor

• 899e777d4a40d51954eb4c683673fc4e.webp
    899e777d4a40d51954eb4c683673fc4e.webp
    362,9 KB · Visningar: 9
En sak som väcker stor nyfikenhet tycker jag är det nedre vänstra uttaget. Söndersliten silvertejp och ett stort kryss över. Betyder det, fungerar ej, proppen går vid användning eller kanske rent utav, livsfara att använd just det........ Liiite nyfiken blir man i alla fall.
Sedan kan man lägga en liten fundering på jordkabeln till det uttaget. Sitter fäst i gallret ser det ut som och dessutom verkar kabeln ha varit överhettad vid något tillfälle...... Kan ev. vara anledningen till spärren med silvertejp, som ju tyvärrr verkar blivit bypassad av någon som behövde just det uttaget.
Samt ändå gemensam jord med det tydligen fullt fungerande uttaget ovanför det tejpade som väcker fler funderingar.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
En sak som väcker stor nyfikenhet tycker jag är det nedre vänstra uttaget. Söndersliten silvertejp och ett stort kryss över. Betyder det, fungerar ej, proppen går vid användning eller kanske rent utav, livsfara att använd just det........ Liiite nyfiken blir man i alla fall.
Sedan kan man lägga en liten fundering på jordkabeln till det uttaget. Sitter fäst i gallret ser det ut som och dessutom verkar kabeln ha varit överhettad vid något tillfälle...... Kan ev. vara anledningen till spärren med silvertejp, som ju tyvärrr verkar blivit bypassad av någon som behövde just det uttaget.
Samt ändå gemensam jord med det tydligen fullt fungerande uttaget ovanför det tejpade som väcker fler funderingar.

M.v.h. JANKRO.
Lite fler bilder från samma plats.
Kabeln över stenplattor verkar vara huvudmatningen
Elskåpet på golvet står i rummet för toatömmning

Tveksamt om kablarna i mark är godkända för nedgrävning IMG_1770.webpIMG_1771.webpIMG_1772.webpIMG_1773.webp

Ja det där att kryssa eller märka något, vet kanske den som gjort det vad det betyder.
Kanske skall det åtgärdas "sen", men "sen" kommer aldrig, och sen vet ingen vad märkningen betyder.

Titta lite. runt omkring näst gång du är på en Pizzeria, eller annan restaurang, eller hos frisören..
Ofta kan man se lite hemfixade saker, med lite eltejp blir ju allt bra.
Små sladdar ut genom fönster, ojordade grejer utomhus eller på altanen.
Jag har sett högtalarkabel användas för att få till ett 230 V uttag utomhus, någon jordledning var det inte.
Tjockt med eltejp bara..... dolt bakom gardiner.
Ja ibland är det sladdar som bara är till för högtalare, även de med eltejp.....
Nu i vinter kan man se ojordade inomhussladdar ligga ute på gräsmattan till ljuset i utegranen, vid villorna.
Ett tjock lager snö elelr slask gör det ju inte bättre.
I värsta fall används sådan sladd till att ladda elbilen.....

Men elanläggningar avsett för gäster bör ju ändå vara av hög klass.

Roysan

Ser ut att fungera, det är ju huvudsaken
:cool:

Det finns mycket snyggt i Sverige också.
Har fått flera bilder publicerade i tidningen Elinstallatören under "avskräckande exempel" på saker jag hittat när jag gjort elbesiktningar.

Minns en gammal sommarstuga med enfas matning 25A till hela huset.
Fanns ingen uppdelande elcentral inne och hela elinstallationen på övervåningen var dragen med två-ledars telefon kabel fastspikad mellan ledarna.
Tur att gubben som dragit allt var död, annars hade han nog blivit hängd ;-)

Tillbaka
Toppen