• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpriset rusar

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Imorgon lördag blir det ännu ett nytt rekord slaget med all time high på elpriset, och då har inte kylan nått europa ännu, man kan undra hur detta ska sluta :(

Elchocken: Ny rekordrusning – ”elpriser vi tidigare aldrig upplevt”
Med snart världens högsta bränslepriser och därtill en elkostnad som för många ökat flera hundra procent på ett par år så får det givetvis konsekvenser. Till att börja med så kanske det inte märks så mycket men framåt vintern och våren så kommer de personliga konkurserna att öka och det kommer att bli mångdubbelt fler kronofogdeärende.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Vi har tecknat ett elavtal med fast pris under tre år, som många andra också har gjort. Vi påverkas inte av att elpriset rusar just nu.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Nu verkar tiden för fasta långa trygga elavtal vara förbi.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Nu verkar tiden för fasta långa trygga elavtal vara förbi.
”Fast elpris har spelat ut sin roll”
precis så, med dessa volatila priser så kan inget elbolag erbjuda detta längre.
i England så har några elhandelsbolag gått i konkurs då de inte säkrat sina elavtal mot producenterna.
Mao. Så har de fått sälja till långa kontraktstider men varit tvungna att köpa el på dessa berg och dala priser.

tyvärr har vi genom vår energipolitik förstört en av Sveriges största konkurrensfördelar…..
låga och stabila elpriser, vilket ha varit en av grundpelarna för vårt välstånd, då våra lönekostnader ligger högre än konkurentländerna..
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vilket svammel har varit bofast i norrland hela mitt liv vid Kalix älv och torne älv älvarna har frusit till is varje år så ja vet inte va
vattenfall svamlar måntro va el priserna blir när alla ska ha elbilar ?
Jo… men vi kanske har den värsta kargaste vargavintern i 3 mannaminnen…
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vilket svammel har varit bofast i norrland hela mitt liv vid Kalix älv och torne älv älvarna har frusit till is varje år så ja vet inte va
vattenfall svamlar måntro va el priserna blir när alla ska ha elbilar ?
De säger att det är ovanligt att alla tre kraftverken behöver begränsas samtidigt, därav det stora bortfallet av effekt.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
De säger att det är ovanligt att alla tre kraftverken behöver begränsas samtidigt, därav det stora bortfallet av effekt.
Nja, det är nog tre älvar, Lule älv, Skellefte älv och Ume älv, med flera kraftverk i varje som kör med reducerad kapacitet pga. isläggning och därav det höga elpriset även i elområde 1 och 2. I morgon kl. 18.00 är priset 2,55 Kr/kWh + skatter i alla prisområden.
vattenkraft2.png
Här finns lite info:
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jo… men vi kanske har den värsta kargaste vargavintern i 3 mannaminnen…
Hej !
Detta fenomen återkommer varje vinter. Innan istäcke hinner bildas så avgår värme från ytvattnet, ytvattnets densitet ökar och vattnet sjunker mot bottnen. Man brukar kalla fenomenet att sjön (vattendraget) vänder. När detta ofta underkylda vatten passerar genom kraftverkens gallergrindar sker påfrysning som hindrar vatten passagen till turbinerna. Fenomenet försvinner så snart vattenytan är is belagd, då avkylningen upphör eller minskar. Jag har själv erfarenhet av fenomenet när jag varit verksam vid drift av kraftstationer.
BBa
 
Toppen