• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
I min resebil har jag en rostfri 50-liters värmeberedare. Vattnet i den kan värmas av en dieseldriven Webasto, gaspannan och kylvattnet från motorn. Utöver dessa möjligheter sitter en 230V elpatron i beredaren. Detta har fungerat bra under lång tid. Webaston går visserligen jämt sönder men den behövs knappast längre. Innan miljöförstöringen eskalerade så till den milda grad att t.o.m. amerikanarna reagerade så använde jag den till att fjärma is och snö på vindrutan kalla vintermorgnar.

På värmeberedaren sitter två termostater i serie som reglerar temperaturen på vattnet. Frågan är om elpatronen har pajat eller om det är en termostat som har gett upp andan!

Väldigt trångt och knöligt att komma åt grejerna. Därför frågar jag detta allkunniga forum. Vilket är troligast? Elpatronen eller en termostat som slutat fungera?

Elpatroner går väl aldrig sönder eller....?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Mål motstanden over elpatron, er den uendelig høy så er den i stykker. Er den litt over 50 ohm (enkel overslagsregnĩng i hodet :D ) så er den hel. Termostat kan lett henge seg opp, men skrur en frem og tilbake et par ganger hender det den løsner.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Har ungefär liknande system.

Elpatronerna kan visst gå sönder liksom thermostaten och även överhettningskyddet kan lösa ut.
Jag har två st á 1kw som jag kör växelvis just för att undvika att den ena bränns ut. Livstiden för dessa? Vet ej? men de går ju i en hyfsad miljö i glykolvatten med antikorrosiva medel så de borde klara sig bra. Men om man har bara en patron, kraftig en, så tror jag att den går varmare än en svagare patron, och det kan vara menligt för livslängden.
Om du gör som Knut skriver så får vi alla besked....
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Mål motstanden over elpatron, er den uendelig høy så er den i stykker. Er den litt over 50 ohm (enkel overslagsregnĩng i hodet :D ) så er den hel. Termostat kan lett henge seg opp, men skrur en frem og tilbake et par ganger hender det den løsner.

Lite tillägg till Knut, c:a 50 Ohm gäller för c:a 1 000 W patron, 500 W patron c:a 105 Ohm och 2 000 W patron c:a 27 Ohm.

Om jag nu räknat rätt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Ja pekke minst like bra som min røffe kalkýle på rundt 1000W, tror det er mellom 50 og 55 ohm men dine tall er mer presise.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Den gamla elpatronen var kaputt. Efter många om och men har jag hittat en patron - i Danmark, som skulle passa med tre element på 500 watt vardera. En kopparpackning följer med. Frågan är om man ska använda lin + gegga eller om det räcker med kopparpackningen för att få det tätt. Jag tänkte jag skulle använda en brytare för att koppla elementen, antingen 3 x 500 watt eller 1 x 500 + 2 x 500 watt. Konfunderad! Det ställs väl vissa krav på brytaren också om den monteras i beredarutrymmet där det kan bli över åttio grader varmt. Himla krångel! Rörmokarna kan inte mycket om el och elektrikerna inte mycket om rörmokeri.

Jappe
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Hej Jappe. Är patronen gängad in kan du använda lin o kitt gärna Permatex eller liknande. Är det fläns och bultförband stuk lite kitt på kopparpackningen så hjälper det till att täta.
Lycka till
Hälsningar Sanddammaren
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.619
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Hej Jappe, om du använder lin och pasta i stället för kopparpackningen så se till att det blir kontakt mellan patronen och beredaren, eller komplettera ev. med två jordsladdar.
Om jordsladden sitter i pannan är det inte säker att elpatronen blir jordad, om jordsladden sitter i patronen är det inte säkert att pannan blir jordad.
Linet och pastan kan ligga helt mellan gängorna och flänsen och isolera så mycket att det inte finns jordkontakt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Utan att ge dig alltför dumma idéer :p:. Men för att kunna välja och skifta lite hur du vill mellan patronerna för att få jämn förslitning, så skulle man kunna ha en brytare till varje patron i stället för en med olika lägen. Patronerna är ju bara på 500W var så tre sådana här brytare eller liknande monterade bredvid varandra (och monterade på ett riktigt sätt) skulle ev. kunna funka.

ddef31f29ba94001af6bd70ba2f2edb8.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Ett litet tips för självbyggare som vill lösa sådana här problem för gott.
I tvättmaskiner finns fina grejjer. Rostfria värmeelement som är gjorda för tuff miljö och skall hålla evigheter. De går aldrig sönnder. Tar man en sådan och parar den ihop med en 30 liters rostfri expansionskärl (som jag gjort) då behöver man inte tänka på den saken mer. En vettigt hållbar cirkulationspump hittar man på tyska ebay och då till Webasto värmare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Elpatron med kopparelement i en rostfri värmeberedare, fungerar det eller blir det intressanta galvaniska strömmar?

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Det blir säkert det också, men jag minns inte deras egenspänning. Rostfri stål är nästan alltid ihop parat med mässing kopplingar och kopparrör i hussammanhang. Ibland ärjar det förskräckligt, är det blått, eller grönt så är det koppar som offras. Tror att det beror på vattenkvaliten mest. I glygol vatten är det nog försumbart, den innehåller antikorrosiva saker.
Men den fungerar jätte bra. VVB för husbilar brukar vara löjligt små, kring 10 liter. Min expansionskärl är 30liter och den ger varmvatten även dagen efter att jag stängde av motorn. Spillvärmen torkar upp garderopen också... Har isolerat den med ca 7 cm skumisolering och plastfilm...
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

I min resebil har jag en rostfri 50-liters värmeberedare. Vattnet i den kan värmas av en dieseldriven Webasto, gaspannan och kylvattnet från motorn. Utöver dessa möjligheter sitter en 230V elpatron i beredaren.
Jappe

Vilken sorts beredare är det? hembyggd, eller finns att köpa ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elpatroner kan väl inte gå sönder...

Beredaren, speciellt byggd för den här bilen, är det inget fel på. Den är i rostfritt stål på c.a 50 liter och fungerar utmärkt. Visserligen hopkommen av en tjörbu :D men den fungerar ändå.

Jappe
 
Toppen