Sv: ELNOVIS 2
Hej alkpe!
Antag att det utlösta gaslarmet drar 200 mA, dvs 0,2 A. En vecka = 168 timmar. Den laddning som då dras ur batteriet under en vecka är 0,2 A * 168 h = 34 Ah. Så visst kan larmet ladda ur batteriet på ett par veckor, förstås beroende på vilken kapacitet det har.
Att 12 volten är avstängd på panelen betyder inte att allt är strömlöst i bodelen. Värmen, eltrappa, belysningen vid ingången, frostskyddsventilen för varmvattenberedaren och ett reservuttag på EBL:en har fortfarande spänning. Även kompressorkylskåp kopplat till EBL:en drar ström.
Nu finns det en spänningsvakt som bryter strömmen till alla förbrukare utom frostskyddsventilen om batterispänningen sjunker till 10,5 V. Eftersom larmet pep och lyste, så var väl inte detta fallet om nu inte larmet är kopplat direkt till batteriet förstås. Vill man kan koppla bort alla förbrukare kan man göra det med en brytare på EBL:ens framsida. Trots det laddas fortfarande bodelsbatteriet om bilen är ansluten till 230 V eller om bilen har solcell eller extern laddare kopplad till EBL:en.
Det jag skrivit gäller SCHAUDT´s EBL 99 G men det gäller nog de flesta.
Sen kan man ju undra varför gaslarmet har löst ut.
Birger