• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ELNOVIS 2

F

F.d. 4556

Guest
Är frågan så dum att igen orkar svara. Har annas lärt mig mycket om husbil på husbilsklubben. Är ju nybörjare men 175 st har läst men ingen har nåt svar

Kenneth
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: ELNOVIS 2

Jag har försökt svara på ditt första inlägg men något är fel.

Det låter inte troligt att gaslarmet dragit ur batteriet. Om du har tillgång till multimeter eller person med multimeter så lossa bodelsbatteriets +pol och anslut mätarens ena kabel till polen och den andra kabeln till den kabel som ska sitta på polen och läs av strömmen, alla förbrukare ska vara avstängda utom gaslarmet då bör mätaren visa max 200 mA, om mer så har du tjyv-ström någon stans.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: ELNOVIS 2

Det är mycket möjligt att gaslarmet tömmer batteriet men en månad låter lite för kort tid, kanske batteriet inte var full laddad när du lämnade bilen. Visar bodelens electronik att batteriet är tom?

sacce
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: ELNOVIS 2

Du har väl även en elektiskt kontrollerad ventil som tömmer varmvattenberedaren när det blir nedåt noll grader. Den drar också ström, men inte så mycket.
Att batteriet är nytt är ingen garati för att det är OK. Jag fick reklamera ett som knappt varit använt.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: ELNOVIS 2

All elektronik drar ström. Det finns bara ett sätt att kontrollera och det är att mäta.
Har du en stereo drar det några mA i vila + ditt larm osv. Detta summerat och några veckor drar ut vilket batteri som helst.
Glöm kupébelysningen på i personbilen över natten så kan du bli stående dagen efter trots att det teoretiskt skall fungera ändå.
Batterier har en tendens att bli orkeslösa när de blir gamla.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: ELNOVIS 2

Hej alkpe!

Antag att det utlösta gaslarmet drar 200 mA, dvs 0,2 A. En vecka = 168 timmar. Den laddning som då dras ur batteriet under en vecka är 0,2 A * 168 h = 34 Ah. Så visst kan larmet ladda ur batteriet på ett par veckor, förstås beroende på vilken kapacitet det har.

Att 12 volten är avstängd på panelen betyder inte att allt är strömlöst i bodelen. Värmen, eltrappa, belysningen vid ingången, frostskyddsventilen för varmvattenberedaren och ett reservuttag på EBL:en har fortfarande spänning. Även kompressorkylskåp kopplat till EBL:en drar ström.


Nu finns det en spänningsvakt som bryter strömmen till alla förbrukare utom frostskyddsventilen om batterispänningen sjunker till 10,5 V. Eftersom larmet pep och lyste, så var väl inte detta fallet om nu inte larmet är kopplat direkt till batteriet förstås.
Vill man kan koppla bort alla förbrukare kan man göra det med en brytare på EBL:ens framsida. Trots det laddas fortfarande bodelsbatteriet om bilen är ansluten till 230 V eller om bilen har solcell eller extern laddare kopplad till EBL:en.

Det jag skrivit gäller SCHAUDT´s EBL 99 G men det gäller nog de flesta.

Sen kan man ju
undra varför gaslarmet har löst ut.

Birger
 
Toppen