• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elhusbilen nära förestående?

Eftersom denna tråd rubrik är elhusbilen nära förestående, när kommer man att kunna köpa en elhusbil som liknar dagens med dess prestanda alltså en vikt mellan 4 och 5 ton och klara en fricampings helg på ca 50 mil.
Vad kommer den att kosta att köpa?

Och NÄR kommer den att finnas att köpa?

Pålle
 
Och VARFÖR skulle man vilja ha en sådan husbil?
Förutom de vanliga fördelarna med elbil som tyst och vibrationsfri drift så kan man tänka sig uppvärmning med luftvärmepump och induktionsspis. Alltså slippa gasol helt.
Nackdelarna finns det nog många andra här på forumet som kan hitta så det överlåter jag åt er att framföra.
 
Förutom de vanliga fördelarna med elbil som tyst och vibrationsfri drift så kan man tänka sig uppvärmning med luftvärmepump och induktionsspis. Alltså slippa gasol helt.
Nackdelarna finns det nog många andra här på forumet som kan hitta så det överlåter jag åt er att framföra.

Hur mycket väger 1 kWh batteri (för att driva luftvärmepump och induktionshäll),och hur mycket väger 1 kWh gasol (för att driva "vanlig" värmepanna och "vanlig" spis)?

Eftersom energitätheten är MYCKET hög i gasol, förstår jag inte varför man vill slippa detta fantastiska energislag.

Pålle
 
Hur mycket väger 1 kWh batteri (för att driva luftvärmepump och induktionshäll),och hur mycket väger 1 kWh gasol (för att driva "vanlig" värmepanna och "vanlig" spis)?

Eftersom energitätheten är MYCKET hög i gasol, förstår jag inte varför man vill slippa detta fantastiska energislag.

Pålle

1kg gasol ger ca 12,8kWh x verkningsgrad 80% = 10kWh/kg
1kg batteri ger ca 0,2 kWh x värmepump cop 3 =0,6kwh/kg
 
De som vintercampar säger att det går åt en tub gas på 3 dagar, en P11 /3 = 4kg gasol/dygn vilket motsvarar ett värmebehov på 40kWh.
Motsvarande i en elbil skulle bli 40kWh/cop3 = 13kWh från batteriet. Vilket inte skulle vara helt omöjligt scenario om kanske 10år när elhusbilar blir vanliga. Normal batterikapacitet blir nog från 100Kwh och uppåt helst 200kWh för att bli riktigt bra.
Säger inte att det blir så utan ser bara möjligheten.
 
I takt med att batterierna blir effektivare och lättare kommer priserna att bli jämförbara med nuvarande fossiler.
Som jämförelse kommer VW ID3,s tillverkningskostnad exkl. batteri att hamna på 60% av nuvarande VW Golf.
Ifall jag vill köpa en komplett vwID3,s med batteri är priset fortfarande lika attraktivt i jämförelse med nuvarande golf.
 
Förutom de vanliga fördelarna med elbil som tyst och vibrationsfri drift så kan man tänka sig uppvärmning med luftvärmepump och induktionsspis. Alltså slippa gasol helt.
Det är inget som hindrar att installera ett GIGANTISKT LiFePo4 batteri och uppnå detta med befintlig husbil.

OJJ, jag glömde alla trådar om hur man skall få el till sina pyttesmå batterier..........
 
Tillbaka
Toppen