Elhusbilen nära förestående?

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17,671
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
IMG_0169.JPG

VG:
Nå er Tesla-semitraileren like om hjørnet, skal vi tro Tesla-sjef Elon Musk. Om halvannan måned, nærmere bestemt 26. oktober skal Teslas elektriske trailer lanseres og prøvekjøres i selskapets hovedkvarter Hawthorne, California, skriver Musk på Twitter.

Tesla-grunnleggeren gjør oppmerksom på at lanseringsdatoen er tentativ, og tilføyer at det blir «uvirkelig», men verdt å se dette «beistet» som får navnet Tesla Semi.
 

alfb-N

FD. HBK Medlem 2018
Inlägg
318
Kommun
Norge
HBK-Nr
3614
Sv: Elhusbilen nära förestående?

Hei! Det skal bli spennende å se utviklingen. I dag er det for få ladestasjoner rundt om i Europa. Selv i Norge med kontinentets største bobilsalg i forhold til folketallet, mangler mye. Og å lade en trekkvogn eller større bo/husbil, vil jo kreve langt større ladekapasitet enn det som tilbys i dag. Mvh! alfb
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,787
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Sv: Elhusbilen nära förestående?

Alf du mente sikker elbilsalg :D selv om også bobilsalget ligger i toppnivået, men her i selskap med Sverige.

Klart de store batteripakkene i tunge biler vil kreve mer av ladestasjoner, selv Tesla sine har for lav levert effekt. Men større effekt vil føre til behov for store lokale buffer batterier, noe som passer bra sammen med sol og vindkraft. Ikke dumt om ladestasjonene tar unna overproduksjonen fra de variable kildene, de kan og delvis fungere som utjamning for kraftnettet hvis de lagrer mer enn de behøver for sin primæroppgave.

Ser Tesla planlegger en ny verdens største ladestasjon i Norge, kult med 2 større enn den største i USA. Begge på E6 og innen en time fra Oslo.
 

alfb-N

FD. HBK Medlem 2018
Inlägg
318
Kommun
Norge
HBK-Nr
3614
Sv: Elhusbilen nära förestående?

Ja visst, gjorde jeg det. Godt at det finnes velvillige lesere. alfb
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2,552
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Någon som funderat på vad "miljöskulden" skulle bli för den mängden batterier och hur många mil som behöver köras för att balansera ut den.
Snittet på antal husbilsmil per år ligger troligen under tusen. Det skulle ta oändligt många år för att bara komma upp på samma miljöbelastning som en modern bil idag.
En elektrisk husbil med nuvarande teknik blir därför lika miljövänlig som en rysk lastbil från 1980!
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,787
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Sv: Elhusbilen nära förestående?

Ja jeg har og lagt merke til at det er Norge og Emiratene som er mest på hugget for elbiler i prosenter av nybilomsetningen, sammen med California og China - men disse siste stiller i sin egen divisjon når det gjelder bilomsetning. China med over en tredjedel av verdens bilomsetning i antall biler.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1,066
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Sv: Re: Elhusbilen nära förestående?

Någon som funderat på vad "miljöskulden" skulle bli för den mängden batterier och hur många mil som behöver köras för att balansera ut den.
Snittet på antal husbilsmil per år ligger troligen under tusen. Det skulle ta oändligt många år för att bara komma upp på samma miljöbelastning som en modern bil idag.
En elektrisk husbil med nuvarande teknik blir därför lika miljövänlig som en rysk lastbil från 1980!
Enligt bilprovningen låg den genomsnittliga körsträckan på en husbil runt 400 mil per år. Detta var ett snitt på samtliga husbilar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2,552
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Re: Sv: Re: Elhusbilen nära förestående?

Enligt bilprovningen låg den genomsnittliga körsträckan på en husbil runt 400 mil per år. Detta var ett snitt på samtliga husbilar.
Ja där ser man. Idag tar det mer än tio tusen mil innan en tesslas batterier är kompenserade om man kör på helt förnybar el. All körning därefter är miljövinst om batterierna fortfarande håller. En husbil av normal storlek kan man nog utgå från behöver dubbla batterimängden mot en strömlinjeformad tessla. Kör man då de 400 mil om året som tydligen är snittet tar det femtio år innan man får någon miljövinst om batterierna och resten av bilen håller så länge. Att investera långsiktigt är ju alltid bra men femtio år känns länge för en husbil. Gäller att bestämma sig tidigt i livet för annars kanske man blir förgammal innan man blir miljöhjälte i husbilen:D Tror nog att jag kör vidare med min gamla eur4 bil så längr jag får även om man nu skulle kunna köra miljövänligt som 115 :D åring
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2,552
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Sv: Elhusbilen nära förestående?

Tesla pratar nu om att deras nya batterifabriker ska bli helt koldioxid neutrala!Det förändrar i så fall alla ovanstående beräkningar!

Så ska Tesla erövra världen – här är Elon Musks nya plan | Teknikens Värld

Mycken utveckling kvarstår men eldrivna Husbilar (helt eller hybrid) är möjliga :)
Det är nu så att själva fabriken är en liten del. Det är materialet och produktionskedjan som ger den mycket höga belastningen. Vätgashusbil är troligen framtiden.
De avgaserna blir ju då till vatten.. Där får vi mera gråvatten att skvätta
 
Senast ändrad:

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,787
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Sv: Elhusbilen nära förestående?

Problemet med hydrogen produksjon er enten en lite effektiv hydrolyse av vatn, til dette brukes store mengder el, eller spalting av naturgass og olje i CO2 og H2 - noe som og krever energi. Klart en kan her fange opp CO2 gassen, men hvor gjør en av den? Deponering i oljebrønner er så langt eneste noenlunde gjennomførbare metode. Det en må unngå da er lekkasje til hav, forsuringen av havvatnet er høy nok.

Mest holdbare produksjon av H2 i det lange løp er sol og vindkraft til hydrolyse. Men lagret på batteri er en mer effektiv håndtering.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2,552
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Re: Sv: Elhusbilen nära förestående?

Problemet med hydrogen produksjon er enten en lite effektiv hydrolyse av vatn, til dette brukes store mengder el, eller spalting av naturgass og olje i CO2 og H2 - noe som og krever energi. Klart en kan her fange opp CO2 gassen, men hvor gjør en av den? Deponering i oljebrønner er så langt eneste noenlunde gjennomførbare metode. Det en må unngå da er lekkasje til hav, forsuringen av havvatnet er høy nok.

Mest holdbare produksjon av H2 i det lange løp er sol og vindkraft til hydrolyse. Men lagret på batteri er en mer effektiv håndtering.
Hydrolys utförd på ställen med hög solinstrålning eller/och vindexponering ger god tillgång av grön energi. Havsvatten är en bra källa och vätgas är mycket mera miljövänligt och billigare att transportera och lagra. Där ligger framtiden.
Batterier är en återvändsgränd för storskalig användning
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Den här skulle väl gå 80 mil innan den behövde tankas. Det kan väl inte vara en omöjlighet att fricampa med, åtminstone i södra Sverige och stora delar av Europa. Norrland har ju än så länge rätt dåligt med laddstationer, i alla fall om man jämför med motsvarande i Norge. Så den där ”jätteroliga” bilden säger nog bara att du missade att läsa hela artikeln.
 
Toppen