• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elhusbil billigare än dieseldriven - när?

För att en sådan över huvud taget ska vara praktiskt användbar så måste det till batterityper som inte finns.
Beror på vad man menar med "praktiskt användbar": för mig skulle det funka att kunna köra ca 200 km och sedan stå stilla och snabbladda en timme för att kunna köra lika långt igen. Få resdagar jag kör mer än 400 km.
 
Man kan nu beställa en Ford E-Transit för 744 000. (bara skåpbilen alltså)
Denna är 180 000 dyrare än en dieseldriven.

Undrar hur andrahandsvärdet på en sådan plåtis ser ut efter 8 år, då batteriet tagit stryk och garantin gått ut?
 
Man kan nu beställa en Ford E-Transit för 744 000. (bara skåpbilen alltså)
Denna är 180 000 dyrare än en dieseldriven.

Undrar hur andrahandsvärdet på en sådan plåtis ser ut efter 8 år, då batteriet tagit stryk och garantin gått ut?
Jo det är ju precis nu som det börjar finnas plåtis-chassin som skulle funka som husbil (Citroen e-Jumper, Ford E-Transit t ex) och de kostar fortfarande en hel del mer än motsvarande diesel-driven modell. Man kan misstänka att skillnaden minskar när fler leverantörer lanserar sina modeller. Och så får man ju ta med i beräkningen den minskade bränsle/el kostnaden: 10-15 kr/mil istället för 25 kr/mil, lägre skatt, lägre servicekostnader. Typ 20 000 kr/år mindre vid normal husbilsanvändning.

Batterierna i elbilar visar sig klara sig bättre än många trott, tappar kanske 1-2% kapacitet per år. Såg att Toyota kommer ge garanti på 1 000 000 (en miljon) km på sin nya vanliga elbil. Lär inte vara batteriet som ger upp först i de flesta fall.
 
Ja det är ju bara att lägga en beställning på en elhusbil, om dom nu är så bra.
Det finns redan alternativ.

Jag menar att en husbil körs på tok för lite per år för att besparingen i energiskostnad skall uppväga alla nackdelar.

Men, upp till bevis och beställ om jag har fel.
 
Tror inte på ren elhusbil inom överskådlig tid. Däremot vätgas - bränslecell - el, för husbilar och större fordon.
Men var tankar jag vätgas?
Det lär dröja innan den infrastrukturen är så bra så det finns mackar ute i skogsbygden.
Så, kort och gott, jag lär köra dieselbil länge än.
 
Om man är intresserad av ekonomin med elbil så finns det en bra jämförelse i senaste numret av AutoMotor & sport. Tre olika Audi Q3 jämförs med Q4 och i alla alternativ så får elbilen lägsta totalkostnad (eller nästan, hybriden vinner om man bara kör den på el)
Samma sak kommer att ske med skåpbilarna inom några år, elvarianten kommer att ha lägst totalkostnad.
Problemet är ju som föregående talare säger att körsträckorna för husbilar är alldeles för korta i normalfallet för att det ska löna sig i närtid.
 
Ja vi är ju alla olika i vårt husbilsåkande, jag har typiskt kört 1000-1500 mil mil per år och om min plåtis hade varit eldriven hade jag sparat 20-25000 i drift per år. Om priset på bilen är 150000-200000 högre så lönar det sig alltså efter 6-10 år.
Däremot finns det ju ännu inte (vad jag vet) någon nomalstor 6/6,4 m plåtis som drivs med el.
Laddstolpar och snabbladdare behöver man inte jaga, det finns appar, precis som för att hitta ställplatser eller diesel-pumpar ☺️
 
Problemet idag är ju att en transportbil med acceptabel räckvidd (minst 30mil) väger betydligt mer än motsvarande dieseldito.
Addera sedan bostadsinredning och du har en bil som visserligen går på el men som troligen inte får lasta många kilo innan man går över 3,5t.
Och ju högre vikt på bilen desto högre förbrukning och kortare räckvidd.
En diesel får visserligen också förkortad räckvidd ju tyngre den är men inte i samma utsträckning.
Det finns redan campingbilar på el men i storlek som en Transporter.
Det kommer säkert dröja minst 5år innan vi får se någon vettig större HB med eldrift.
Tror snarare att det kommer komma andra drivlinor som hybrider eller vätgas.
Men spännande är det :-)
 
Ja vi är ju alla olika i vårt husbilsåkande, jag har typiskt kört 1000-1500 mil mil per år och om min plåtis hade varit eldriven hade jag sparat 20-25000 i drift per år. Om priset på bilen är 150000-200000 högre så lönar det sig alltså efter 6-10 år.
Däremot finns det ju ännu inte (vad jag vet) någon nomalstor 6/6,4 m plåtis som drivs med el.
Laddstolpar och snabbladdare behöver man inte jaga, det finns appar, precis som för att hitta ställplatser eller diesel-pumpar ☺️

Vid den tiden det finns brukbara elhusbilar, har vi också garanterat en kilometerskatt på elbilar, hur skall staten annars få in sina pengar?
Så att tro att man åker så billigt är med största sannolikhet en önskedröm. Likaså är gratisladdarna ett minne blott.
Visar apparna också om laddmöjligheterna är lediga, och om inte hur lång väntetid det är, eller kan man boka en slot?
 
Ett stort problem är lastvikten som minskar rejält på ett plåtisbygge, knappast praktisk som campingfordon, priset lär inte heller bli nådigt.
Jämför man MB eSprinter med vanliga Sprinter, i 3500kg versionen, så är skillnaden i lastvikt enorm.

eSprinter

vanlig Sprinter


Över 600kg lastvikt i skillnad, blir inte många kg till inredning i en sådan,
sen spelar säkert den låga räckvidden också roll i ett campingfordon.

Instämmer med Stig, batterierna som krävs finns inte ännu.
 
Ja vi är ju alla olika i vårt husbilsåkande, jag har typiskt kört 1000-1500 mil mil per år och om min plåtis hade varit eldriven hade jag sparat 20-25000 i drift per år. Om priset på bilen är 150000-200000 högre så lönar det sig alltså efter 6-10 år.
Däremot finns det ju ännu inte (vad jag vet) någon nomalstor 6/6,4 m plåtis som drivs med el.
Laddstolpar och snabbladdare behöver man inte jaga, det finns appar, precis som för att hitta ställplatser eller diesel-pumpar ☺️

Misstänker att när du ska börja gå med "vinst" så är det dax för batteribyte, för de tappat för mycket räckvidd, ut med kanske 200000kr till :)
 
Det är, konstigt nog, väldigt ovanligt med batteribyte på moderna elfordon (med litiumbatteri).
Tillverkarna gissade tidigare att batterierna skulle överleva bilarna vilket de verkar göra om man kan tänka sig att tappa 1-2% per år.
Det som sliter mest är snabbladdning.
Och det klart laddar man hemma med 16A att jämföra med 50kW laddarens ca 140A för att inte tala om 350kW så förstår man ju att det sliter.

En medarbetare har sålt sin elbil (Nissan Leaf) och har följt batteriets degradering under de år han haft bilen.
Vid försäljning hade den gått 28 000mil och tappat ca 10% av kapaciteten.
10% av körsträckan på den gamla är ca 1-1,5mil vilket är knappt märkbart.
Skulle den då tappa 20% vid 60 000mil så är den fortfarande användbar....
 
Man kan troligen inte jämföra en liten nissan med en plåtis på 3500kg, belastningen på batteriet borde bli minst det dubbla, sånt sliter väl också på batteriet, eller?
 
Batterikemin är densamma så det är fortfarande snabbladdningar som sliter mest.
Antalet celler anpassas ju efter motorns effekt och motorns effekt efter fordonets tyngd och önskad acceleration.
 
Tillbaka
Toppen