• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil billigare än dieseldriven - när?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Misstänker att när du ska börja gå med "vinst" så är det dax för batteribyte, för de tappat för mycket räckvidd, ut med kanske 200000kr till :)
Skulle vara intressant att veta vad du har för fakta för din misstanke, eller är det bara något du själv hittat på. När jag läst på en så visar det sig att batteriet i elfordon beräknas överleva fordonet med god marginal. Läst om fordon som passerat både 30 000 och 40 000 mil med bara 10% tapp vilket i de flesta fall är försumbart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Batterikemin är densamma så det är fortfarande snabbladdningar som sliter mest.
Antalet celler anpassas ju efter motorns effekt och motorns effekt efter fordonets tyngd och önskad acceleration.

Nu är jag inte tillräckligt påläst på olika elbilar, men jag får känslan att t.ex eSprinter är anpassad för att gå som budbil i större orter, med tanke på räckvidden. Jag förvånas även av den "klena" motorn på max. 85kW samt ett sjukt lågt vridmoment på 295Nm, toppfarten verkar vara max. 120km/h, samt förbrukningen på 33,7 - 42,8 kWh/100km, största batteriet är på 47kWh, så speciellt långt kommer man inte heller.
Batterikemin är väl oftast Li-Ion, men det börjar dyka upp LFP i elbilar, som då kommer att flerdubbla livslängden på batteriet.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ett stort problem är lastvikten som minskar rejält på ett plåtisbygge, knappast praktisk som campingfordon, priset lär inte heller bli nådigt.
Jämför man MB eSprinter med vanliga Sprinter, i 3500kg versionen, så är skillnaden i lastvikt enorm.

eSprinter

vanlig Sprinter


Över 600kg lastvikt i skillnad, blir inte många kg till inredning i en sådan,
sen spelar säkert den låga räckvidden också roll i ett campingfordon.
Det är just den ökade vikten som gör att man inom EU diskuterar att låta B-behörighet gälla för en bit över 4000 kg, kommer inte ihåg exakt siffra. Så det problemet kan nog lösas.
Sedan kan man ju också fundera på hur andrahandsvärdet påverkas för dieselbilar när allehanda restriktioner och extraskatter kommer på våra trotjänare...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant att veta vad du har för fakta för din misstanke, eller är det bara något du själv hittat på. När jag läst på en så visar det sig att batteriet i elfordon beräknas överleva fordonet med god marginal. Läst om fordon som passerat både 30 000 och 40 000 mil med bara 10% tapp vilket i de flesta fall är försumbart

Li-Ion celler klarar mellan 500 och kanske upp emot 1000 cykler ifall man laddar "optimalt", men det är orealistiskt.
I t.ex en eSprinter med största batteriet (47kWh) som förbrukar 4kWh/mil och klarar ca 10-15mil innan den måste laddas igen, då känns det som den måste laddas var dag, detta gäller när man utnyttjar hela batteriet, resten är enkel matematik.

Tittar man t.ex på en Tesla utan dragkrok, så kommer de ca. 50mil på en laddning, de brukar byta batteriet någonstans mellan 30000-40000mil,
det blir mellan 600-800 cykler.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är just den ökade vikten som gör att man inom EU diskuterar att låta B-behörighet gälla för en bit över 4000 kg, kommer inte ihåg exakt siffra. Så det problemet kan nog lösas.
Sedan kan man ju också fundera på hur andrahandsvärdet påverkas för dieselbilar när allehanda restriktioner och extraskatter kommer på våra trotjänare...

Tänker du med samma batterikapacitet, eller hur stort batteri behöver man då?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Li-Ion celler klarar mellan 500 och kanske upp emot 1000 cykler ifall man laddar "optimalt", men det är orealistiskt.
I t.ex en eSprinter med största batteriet (47kWh) som förbrukar 4kWh/mil och klarar ca 10-15mil innan den måste laddas igen, då känns det som den måste laddas var dag, detta gäller när man utnyttjar hela batteriet, resten är enkel matematik.

Tittar man t.ex på en Tesla utan dragkrok, så kommer de ca. 50mil på en laddning, de brukar byta batteriet någonstans mellan 30000-40000mil,
det blir mellan 600-800 cykler.
Att man ”brukar” byta batteri efter 30000-40000 mil var något nytt, varifrån har du hittat detta påstående? Dagens batteri är konstruerade för att hålla i minst 80 000 mil enligt Tesla, morgondagens batteri det dubbla.

Visst händer det att några celler kan gå sönder, tyvärr händer det ju även med fossilfordon att motorer eller växellådor kan gå sönder
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att man ”brukar” byta batteri efter 30000-40000 mil var något nytt, varifrån har du hittat detta påstående? Dagens batteri är konstruerade för att hålla i minst 80 000 mil enligt Tesla, morgondagens batteri det dubbla.

Visst händer det att några celler kan gå sönder, tyvärr händer det ju även med fossilfordon att motorer eller växellådor kan gå sönder
Jag har bevakat begagnade tesla länge och på långmilarna (taxi) "brukar" det då vara utbytt batteri, nu talar jag om dem med Li-Ion batteri.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag har bevakat begagnade tesla länge och på långmilarna (taxi) "brukar" det då vara utbytt batteri, nu talar jag om dem med Li-Ion batteri.
Hittade några Tesla till salu som gått ca 30 000 mil. Inte på nå av dessa verkade det vara något nytt batteri. Du får nog visa på lite mer bevis för ditt påstående innan jag tror på dig
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har bevakat begagnade tesla länge och på långmilarna (taxi) "brukar" det då vara utbytt batteri, nu talar jag om dem med Li-Ion batteri.
Var det inte en finländare som sprängde sin 6 års gamla? (nya) Tesla i luften, då han tröttnat på allt strul och nu behövde bilen nytt batteri... :eek:
Filmen finns på Youtube för den som orkar leta.. :rolleyes:
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Tänker du med samma batterikapacitet, eller hur stort batteri behöver man då?
De kloka EU-byråkraterna har säkert koll på hur mycket ett lagom batteri för en husbil i 3,5 ton klassen behöver, och så adderar man bara vikten att detta normalbatteri till 3,5 ton :cool: .
4,25 ton är jag nästan säker på att det står i förslaget,dvs 750 kg extra.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De kloka EU-byråkraterna har säkert koll på hur mycket ett lagom batteri för en husbil i 3,5 ton klassen behöver, och så adderar man bara vikten att detta normalbatteri till 3,5 ton :cool: .
4,25 ton är jag nästan säker på att det står i förslaget,dvs 750 kg extra.
Stämmer. Förslaget är 4250kg och gäller endast fordon med helelektrisk drivlina.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Li-Ion celler klarar mellan 500 och kanske upp emot 1000 cykler ifall man laddar "optimalt", men det är orealistiskt.
I t.ex en eSprinter med största batteriet (47kWh) som förbrukar 4kWh/mil och klarar ca 10-15mil innan den måste laddas igen, då känns det som den måste laddas var dag, detta gäller när man utnyttjar hela batteriet, resten är enkel matematik.

Tittar man t.ex på en Tesla utan dragkrok, så kommer de ca. 50mil på en laddning, de brukar byta batteriet någonstans mellan 30000-40000mil,
det blir mellan 600-800 cykler.
Pratade med VW om hur "orolig" jag behövde vara av att ha köpt en beg elbil avseende batteribyte.
Enligt dem så förhåller det sig såhär på min bil (och de flesta andra också):
Batteriet är på 24,2kWh totalt men elektroniken ser till att bara drygt 80% av den kapaciteten kan utnyttjas.
En liten begränsning i botten och en större i toppen.
När man laddar från 0-100% på batterimätaren så laddas egentligen batteriet mellan ca 5-85%.
Detta gör att batterierna håller minst 3500cykler (beräknas då ha tappat upp till 30% av den ursprungliga kapaciteten) vilket motsvarar ca 50 000mil.
I mitt fall så ger 30% tapp ca 5mil efter 50 000mil.
På en bil som går ca 600mil per år (som min gör) så kommer jag ha tappat 5mil om 73år.
Då är jag drygt 120år gammal och har troligen slutat köra bil :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är jag inte tillräckligt påläst på olika elbilar, men jag får känslan att t.ex eSprinter är anpassad för att gå som budbil i större orter, med tanke på räckvidden. Jag förvånas även av den "klena" motorn på max. 85kW samt ett sjukt lågt vridmoment på 295Nm, toppfarten verkar vara max. 120km/h, samt förbrukningen på 33,7 - 42,8 kWh/100km, största batteriet är på 47kWh, så speciellt långt kommer man inte heller.
Batterikemin är väl oftast Li-Ion, men det börjar dyka upp LFP i elbilar, som då kommer att flerdubbla livslängden på batteriet.
Det har ingen praktisk betydelse att motorn ser klen ut på pappret.
Eftersom du har 295Nm direkt från start så kör den, i princip, ifrån alla fosilbilar vid rödljusen i stan.
Toppfart på 120 räcker egentligen i Sverige eftersom det är högsta tillåtna hastighet.
Håller dock med om att förbrukningen är hög men om det nedre är vid tom bil så stämmer det säkert rätt bra, det är trots allt en buss....

Batterierna är oftast litium men på lite äldre bilar så är det Ni-Mh...

Som jämförelse så accsar min e-Golf 0-100 på knappt 10s medan 0-60 går på under 4s.
Har åkt ifrån många BMW:s vid rödljusen....
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Nu har eldrivar seriöst funnits i sisådär 10 år. Vad man kan se på gamla Teslor är att batteriet, om man tar hand om det, planar ut på ungefär 80% kapacitet. Det går dessutom långsamt ner dit, någon procent om året.

Laddcykler är när du använder hela batteriets kapacitet och mer eller mindre laddar ur det helt, det sliter oerhört på batteriet. Man kan tänka sig att taxibilar fungerar så, krämar ur batteriet hårt och laddar på snabbladdare vilket ytterligare sliter på batteriet. Jag vet inte vilken statistik som finns samlad, men om du använder batteriet så så kan det mycket väl tänkas att batteriet dör innan resten av bilen gör det. Kan väl jämföras med om du inte servar din explosionsmotor, eller bara kör kallt alltid. Allt går att förstöra om man vill.

Om man däremot behandlar batteriet vettigt, håller sig mellan 20-80% av kapaciteten, laddar snällt hemma det mesta och så vidare så är livslängden oerhört lång. Man kommer kunna ta ur batteriet ur det rostiga vraket av bilen och sätta in i en ny och köra lika långt till.

För en husbil, arbetsbil och taxi så är användarfall 1 mest troligt och då kanske man ska vänta några år med att skaffa elbil. Speciellt med vikten i åtanke, för en husbil under 3500 kg så behövs helt ny batteriteknik.

För en som pendlar 5+ mil med en vanlig personbil och kanske gör några långresor om året så vore det idag helt vansinnigt att köpa något annat än en elbil om man ska köpa en ny (alltså en obegagnad) bil. En elbil är bättre på i princip alla vis.
 
Toppen