För mindre skåpbilar har det tydligen redan hänt:
Från Allt om elbil
Frågan är när det blir så även för plåtisar?
Från Allt om elbil
Frågan är när det blir så även för plåtisar?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Beror på vad man menar med "praktiskt användbar": för mig skulle det funka att kunna köra ca 200 km och sedan stå stilla och snabbladda en timme för att kunna köra lika långt igen. Få resdagar jag kör mer än 400 km.För att en sådan över huvud taget ska vara praktiskt användbar så måste det till batterityper som inte finns.
Jo det är ju precis nu som det börjar finnas plåtis-chassin som skulle funka som husbil (Citroen e-Jumper, Ford E-Transit t ex) och de kostar fortfarande en hel del mer än motsvarande diesel-driven modell. Man kan misstänka att skillnaden minskar när fler leverantörer lanserar sina modeller. Och så får man ju ta med i beräkningen den minskade bränsle/el kostnaden: 10-15 kr/mil istället för 25 kr/mil, lägre skatt, lägre servicekostnader. Typ 20 000 kr/år mindre vid normal husbilsanvändning.Man kan nu beställa en Ford E-Transit för 744 000. (bara skåpbilen alltså)
Denna är 180 000 dyrare än en dieseldriven.
Undrar hur andrahandsvärdet på en sådan plåtis ser ut efter 8 år, då batteriet tagit stryk och garantin gått ut?
Ja vi är ju alla olika i vårt husbilsåkande, jag har typiskt kört 1000-1500 mil mil per år och om min plåtis hade varit eldriven hade jag sparat 20-25000 i drift per år. Om priset på bilen är 150000-200000 högre så lönar det sig alltså efter 6-10 år.
Däremot finns det ju ännu inte (vad jag vet) någon nomalstor 6/6,4 m plåtis som drivs med el.
Laddstolpar och snabbladdare behöver man inte jaga, det finns appar, precis som för att hitta ställplatser eller diesel-pumpar![]()
Ja vi är ju alla olika i vårt husbilsåkande, jag har typiskt kört 1000-1500 mil mil per år och om min plåtis hade varit eldriven hade jag sparat 20-25000 i drift per år. Om priset på bilen är 150000-200000 högre så lönar det sig alltså efter 6-10 år.
Däremot finns det ju ännu inte (vad jag vet) någon nomalstor 6/6,4 m plåtis som drivs med el.
Laddstolpar och snabbladdare behöver man inte jaga, det finns appar, precis som för att hitta ställplatser eller diesel-pumpar![]()