• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elen stänger ner

Kennet & Cecilia

HBK Medlem (P)
Inlägg
19
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2026
Vi köpte ett lithium batteri på mässan, när vi laddade upp batteriet slocknade elen i boddelen. Har laddat upp/ur flera gången för att få cellerna stabila. Men nu går även strömmen även när batteriet inte laddas. Vi har en schaudt ebl 101. Någon som har varit med samma sak eller någon som har några idee’r. Kennet
 
Lösning
Har nu varit ute i två veckor med husbilen.
Före resan testades ett nytt batteri och det blev inte bättre, trodde först att det var ett överspänningsskydd i ebl som löste ut.
Efter fler tester visade dig sig att batteriet gjorde en liten strömmdipp och troligt var det urladdningsskyddet som gick in. I vanliga fall finns det en tids marginal innan skyddet slår ifrån.
Med samråd med säljaren satte vi in en kondensatormodul 100F16V och gjorde vår resa till Tyskland och allt fungerat perfekt.

Måste tacka Mathias på Sunlux för den kund service och hjälp som vi har fått.
Kennet
Först kontrollmät säkringar till laddare och batteri. Mät med en multimeter på säkringarna i ebl när de sitter kvar genom att sätt instrumentet på DC 20 Volt eller mer. De säkringar som sitter utanpå.
Mät i de små hålen uppe på barje säkring. Om det finns spänning där, så är säkringen trasig. Kontrollera även att polerna på batteriet sitter fast ordentligt.
En början

Med vänlig hälsning,
Conny J
 
Har laddat både med med ebl & extern laddare efter upp/ner funkade ebl’s laddaren men när vi laddar med bilens generator genom en booster slocknar elen, laddat utan booster så funkade det, men efter en stund har strömmen gått igen.
Har ej kollat säkringarna .. tack för ide’n
 
Hej
Jag har varit med om något liknande när vi var i Kroatien i somras. VId två tillfällen blev vi av med strömmen i bodelen men den kom den tillbaka båda gångerna..Efter andra gången har det inte hänt igen. Jag kollade alla säkringar och anslutningar när jag var strömlös utan att hitta något fel.
Det som ev. kan ha löst problemet var att jag tog bort batterikablarna från bodelsbatteriet för att göra den strömlös. (Minst 10 min). Den omstarten av EBL kan ha löst problemet.
VId ett tidigare tillfälle gjorde en sådan omstart att kylskåpet gick igång igen efter att det vägrat starta.
 
Vi köpte ett lithium batteri på mässan, när vi laddade upp batteriet slocknade elen i boddelen. Har laddat upp/ur flera gången för att få cellerna stabila. Men nu går även strömmen även när batteriet inte laddas. Vi har en schaudt ebl 101. Någon som har varit med samma sak eller någon som har några idee’r. Kennet
Med stor sannolikhet, för att inte säga säkerhet, är det batteriets BMS som stänger av strömmen. Reklamera hos säljaren.
 
Händer när BMS aktiverar total frånkoppling stopp Pga värme.
Mina batterier gjorde så innan jag fixade en korrekt ventilation av celller och bms (Själv drag).

Slog av allt pga värmen som BMS:n kontrollerade.

//Freddy
 
Har haft kontakt med säljaren och i samråd gjort olika åtgärder (tester) nästa åtgärd! Sätta tillbaka gamla batterit för att utesluta fel på EBL och därefter byta till ett annat lithium. Hur gjorde du för att få bättre ventilation av cellerna??
 
Har nu varit ute i två veckor med husbilen.
Före resan testades ett nytt batteri och det blev inte bättre, trodde först att det var ett överspänningsskydd i ebl som löste ut.
Efter fler tester visade dig sig att batteriet gjorde en liten strömmdipp och troligt var det urladdningsskyddet som gick in. I vanliga fall finns det en tids marginal innan skyddet slår ifrån.
Med samråd med säljaren satte vi in en kondensatormodul 100F16V och gjorde vår resa till Tyskland och allt fungerat perfekt.

Måste tacka Mathias på Sunlux för den kund service och hjälp som vi har fått.
Kennet
 
Lösning
Eller en sådan här:

IMG_3236-900x600_1024x.jpg
 
Min kunskap inom området är inte min starka sida... enligt mejlet jag fick av Mathias är det 100F 16V ( Max ) och kapacitet på16F
 
En slik kondensator hører hjemme i klassen superkondensatorer eller ultracapacitors. Regner med at det er et antall 100F celler i serie i modulen da det er få med over 3V og ingen over 4V i markedet, skulle tro det finnes 8 små 100F 2,2V i modulpakken med nominelt 16V.
 
En slik kondensator hører hjemme i klassen superkondensatorer eller ultracapacitors. Regner med at det er et antall 100F celler i serie i modulen da det er få med over 3V og ingen over 4V i markedet, skulle tro det finnes 8 små 100F 2,2V i modulpakken med nominelt 16V.

Från Skanbatts support forum Skärmavbild 2020-01-17 kl. 19.23.11.png
 
2.7V og 6 stk i serie gir noe over 16V totalt fin liten modul :D - med klassisk kondensator konstruksjon ville det blitt en diger sak. Disse er ganske store fysisk de er elektrolytiske supercapasitors. Det finnes andre med omrent samme fysiske dimmensjon og vesentlig mer Farad.

En 100F klassisk på 50V ville være over 10 liter og gjerne i 100 liter klassen. En LiIon variant på 3V og 100F ville være under halve størrelsen av disse, men ikke like godt egnet i denne jobben - og noe dyrere.
 
Det hade varit betydligt lättare om man hade vetat batteriets begränsningar/svagheter som kan påverka husbilen system.
I början visste man inte om det var batteriet eller felet var i Husbilens system.
Jag är glad över att det har löst sig och att det funkar som jag hade tänkt mig.
 
Har nu varit ute i två veckor med husbilen.
Före resan testades ett nytt batteri och det blev inte bättre, trodde först att det var ett överspänningsskydd i ebl som löste ut.
Efter fler tester visade dig sig att batteriet gjorde en liten strömmdipp och troligt var det urladdningsskyddet som gick in. I vanliga fall finns det en tids marginal innan skyddet slår ifrån.
Med samråd med säljaren satte vi in en kondensatormodul 100F16V och gjorde vår resa till Tyskland och allt fungerat perfekt.

Måste tacka Mathias på Sunlux för den kund service och hjälp som vi har fått.
Kennet
Hej kennet har du bilder på denna kondensatormodul och hur den är kopplad MVH Jim med samma problem
 
Tillbaka
Toppen