• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elen stänger ner

Kennet & Cecilia

HBK Medlem (P)
Inlägg
19
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Vi köpte ett lithium batteri på mässan, när vi laddade upp batteriet slocknade elen i boddelen. Har laddat upp/ur flera gången för att få cellerna stabila. Men nu går även strömmen även när batteriet inte laddas. Vi har en schaudt ebl 101. Någon som har varit med samma sak eller någon som har några idee’r. Kennet
 
Lösning
Har nu varit ute i två veckor med husbilen.
Före resan testades ett nytt batteri och det blev inte bättre, trodde först att det var ett överspänningsskydd i ebl som löste ut.
Efter fler tester visade dig sig att batteriet gjorde en liten strömmdipp och troligt var det urladdningsskyddet som gick in. I vanliga fall finns det en tids marginal innan skyddet slår ifrån.
Med samråd med säljaren satte vi in en kondensatormodul 100F16V och gjorde vår resa till Tyskland och allt fungerat perfekt.

Måste tacka Mathias på Sunlux för den kund service och hjälp som vi har fått.
Kennet

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Hej. Jag har ingen bild på (måste montera bort förarstolen för att komma åt den. Det är två kablar som kommer ut från paketet en till + och den andra till - polen. Tror att det är samma som på bilden från Daniel , men den är inplastad. Har inte haft några problem efter att vi satte in den.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
992
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det låter som samma typ av inkoppling som för Skanbatts tillsats som Daniel nämner i inlägg 15. För den finns monteringsanvisning här.

(Undrar om problemet är åtgärdat i de batterier Skanbatt säljer idag, eller om de också kan behöva denna tillsats)
 

jim

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Göteborg
Hej. Jag har ingen bild på (måste montera bort förarstolen för att komma åt den. Det är två kablar som kommer ut från paketet en till + och den andra till - polen. Tror att det är samma som på bilden från Daniel , men den är inplastad. Har inte haft några problem efter att vi satte in den.
tack för svar ser att tråden fortsätter vet snart alt jag behöver veta
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har nu varit ute i två veckor med husbilen.
Före resan testades ett nytt batteri och det blev inte bättre, trodde först att det var ett överspänningsskydd i ebl som löste ut.
Efter fler tester visade dig sig att batteriet gjorde en liten strömmdipp och troligt var det urladdningsskyddet som gick in. I vanliga fall finns det en tids marginal innan skyddet slår ifrån.
Med samråd med säljaren satte vi in en kondensatormodul 100F16V och gjorde vår resa till Tyskland och allt fungerat perfekt.

Måste tacka Mathias på Sunlux för den kund service och hjälp som vi har fått.
Kennet

Bra att det löste sig,
Men varför får 2st testade batterier en "strömdipp" ??
(vad nu det är?, kan det menas spänningsdipp)
Något grundproblem måste finnas till detta, lösningen känns som en snabbfix, det är väldigt bra ifall fler har detta problem och skriver om det här, så att vi isåfall kan avråda köp av dessa batterier.
För mej låter detta som ett undermåligt inbyggt BMS.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För mej låter detta som ett undermåligt inbyggt BMS.
Håller med.
Det har skrivits om detta i linetreff.com forumet, där en ägare av en Morelo med LiFePo batteribank på många 100 Ah hade problem med hydrauliska stödben. Hydraulpumpen hade för hög startström (i bråkdelar av sekunder) för batteriet/BMS, lösningen var att lämna tillbaka hela Lithiumsystemet till leverantören.

BMS max A är absolut något att ha i åtanke.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
992
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Bra att det löste sig,
Men varför får 2st testade batterier en "strömdipp" ??
(vad nu det är?, kan det menas spänningsdipp)
Något grundproblem måste finnas till detta, lösningen känns som en snabbfix, det är väldigt bra ifall fler har detta problem och skriver om det här, så att vi isåfall kan avråda köp av dessa batterier.
För mej låter detta som ett undermåligt inbyggt BMS.

Håller med om att det kan ses som ett undermåligt BMS. I Skanbatts fall har det tydligen blivit åtgärdat i nyare versioner, och det beskriver man som en "fördel"....

Fordeler med den nye HEAT Pro serien

  1. Integrert varmefolie
    Nå er det slutt på at lithium batterier ikke kan lades ved minusgrader, det sørger den integrerte varmefolien for.
    Varmen styres 100% av batteriets BMS, og er ikke noe bruker trenger å tenke på.
    Folien trekker aldri strøm fra batteriet, verken under bruk eller ved lagring.
    Varmen aktiveres automatisk ved lading av batteriet under 0 grader, og slår seg av igjen nå riktig temperatur er oppnådd.En viktig oppgradering på denne modellen er at den tillater ca 5A ladestrøm før varmen aktiveres.
    Dersom ladestrømmen er høyere en 5A vil overskytende strøm gå til å temperere battericellene ved lave temperaturer.
    Dette er en viktig for f.eks vinterhytter med små solcelleanlegg, og gjør at også disse er i stand til å holde batteriene fulladet.
  2. Integrert Bluetooth:
    Batteriets innebygde Bluetooth gir deg full kontroll over batteristatus og en rekke andre viktige funksjoner.
    Last ned appen ved å søke etter “skanbatt” (Android/IOS) og installer denne på mobil eller nettbrett.Skanbatt appen gir deg blant annet følgende info:
    *Full kontroll på ladestatus og batterispenning
    *Viser tilgjengelig kapasitet og aktuelt forbruk
    *Viser antall utladinger
    *Viser temperatur på cellene
    *Gir deg «helsetilstand» på batterietGenialt ikke sant?
  3. Serie og parallellkobling:
    Den nye HEAT Pro serien kan som tidligere parallellkobles om man ønsker bedre kapasitet.
    Nytt på den nye serien er at nå kan batteriene også seriekobles opp til 24V, 36V eller 48V.
    Dette gir oss mye større muligheter for å bygge store og kraftige batteripakker med høyere spenning.
  4. Spenningsdemper funksjon:
    Dette er en viktig funksjon som hindrer at BMS stenger batteriet ved høye kortvarige strømtrekk (peak)
    Mye elektronisk utstyr krever en høy oppstartstrøm, noe som kan føre til at BMS i lithium batteriet “stenger”.
    Den nye “peakdemper” funksjonen sikrer at batteriene håndterer vesentlig høyere strømtrekk før BMS stenger
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara så att DC/DC laddaren inte är inställd på laddning av lithium batterier. Då kan det vara så att laddningskurvan startar i avsulfateringsläge.
Då är spänningen högre än vad BMS tillåter. Därav avbryts laddningen.

Det kan också vara att det är en viss obalans mellan cellerna efter att BMS bryter för hög spänning. Då försöker BMS att balansera cellerna. Om någon cell är i lite sämre skick och den har den högsta spänningen av alla cellerna när BMS bryter för toppspänning. Då kan det vara så att den dippar för mycket när BMS försöker att balansera upp cellerna. Då kan en kondensator hjälpa.

Bara en teori
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Batteriet gjorde ett strömmdipp/spänningsdipp på en millisekund i de flesta fall är det en fördröjning i elektronik boxen som tål dippen men det funkade inte i våran. De nya batterierna skall vara åtgärdade. Har köpt ett till som är precis nyinstallerade, tanken är att testa det nu i påsk.
 
Toppen