• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

elektronikens välsignelser?????

F

F.d. 53498

Guest
Sv: elektronikens välsignelser?????

Erling54.

Du stoppar huvudet i madrassen och struntar i att vi alla, var och en, och också du, måste ta vårt miljöansvar. Den bensinförbrukning som du häller i den slitna förgasaren i framänden kommer ut som ett moln av gift att låta oss andra och naturen dela på. Jag tycker du har ett ansvarslöst resonemang.

Men gamla bilar skall givetvis finnas och putsas på och åka någon söndag på sommaren med i fint väder. Men bruksbilar, nej den tiden måste vara förbi.

Hoppas du tål att jag hytter lite med pekfingret åt dig.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10115

Guest

Man vänjer sig fort vid bekvämligheter,skulle aldrig köpa en bil utan automatlåda,el-hissar,farthållare,fjärrstyrt c-lås,ac och jag kan inte förstå varför inte fler bilmärken tillhandahåller eluppvärmd framruta som tillval iallafall.Har haft det på två bilar,Vw och Ford.

F

F.d. 3088

Guest

Ja tänk att man behövde det då på den tiden nu är bilarna så bra så nu slipper du det ;) :) ...
Min Audi A4 quattro har jag kört nu 5000mil och jag har under huven bara bytt olja/filter och fyllt på spolarvätska .
Sen har jag iofs bytt en bussning och bromskivorna/belägg ibak samt 4 nya däck och inte några som helst driftstörningar .

Kan ju vara så, men dom låg mest i kofferten i reserv. Men tänk när bilen stannar ! förmodligen hittar jag felet, men inte du som istället får ringa efter bärgaren och dyrt verkstadsbesök som följd (om du inte har egen verkstad förståss :D)

Gurra

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

//....//Men när man måste lämna in bilen på verkstad för att byta en glödlampa då har man nog gjort en grov miss redan på konstruktionsstadiet.;)

Det är nog inga missar i konstruktionsstadiet utan helt planerat. De vill givetvis få in bilarna på reparationer och service hos sig själva. Det är där den stora vinsten för bilfirmorna ligger enligt en kamrat i den branschen, större än vinsten vid försäljningen av bilen.

/Leif

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Skall försöka förklara på ett enkelt sätt varför många elektroniska fel uppkommer samt hur man kan förhindra dessa att uppstå.

Varje finess i en modern bil styrs av en dator, ju mer lullull ju fler datorer.
I varje dator ( mikroprocessor ) finns en programslinga för att sin sköta sin specifika uppgift i bilen.
Om bilen är väldigt fullutrustad så finns det alltså många datorer.
Varje mikroprocessor i bilen har en viss avläsningstid och denna looptid får helst inte brytas innan den har fått kontakt med sina styrdon.

Om man slår på tändningen och startar motorn alltför snabbt så hinner inte strömmen leta sig igenom samtliga datorer i bilen med påföljd att avläsningarna i mikroprocessorerna avbryts i någon tiondels sekund, på grund av strömförlusten vid startögonblicket.
Detta kan medföra att mikroprocessorn stannar upp i ett mellanläge och kommer inte vidare efter att motorn har kommit igång. Därav kan en bugg uppstå i systemet.

Följande råd gäller.
Slå på tändningen och låt den stå i sitt startläge en stund så bilen kan köra sin ”Check Controll ” i lugn och ro innan motorn startas, så minimerar ni elektroniska fel i Era bilar.

Mvh Torbjörn

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kan ju vara så, men dom låg mest i kofferten i reserv. Men tänk när bilen stannar ! förmodligen hittar jag felet, men inte du som istället får ringa efter bärgaren och dyrt verkstadsbesök som följd (om du inte har egen verkstad förståss :D)

Gurra

Hehe det är tyvärr så att en del som lämnat sina bilar på verkstaden har jag fått tagit över då dom inte hittar sådan enkla fel som läckage på turboslangar ,tändmoduler osv .

Jo jag vet inte om man kan kalla det verkstad för att dom brukar få betalt och det får inte jag när jag fixar något men å andra sidan så vet jag var jag kan finna hjälp när jag behöver det ....

Skulle min bil inte må bra så pluggar jag in min kabel och kollar felkoder via laptopen och även felsöker reparera själv .

Lämna in "va ä dä " ;) :) .

Senast ändrad:
Toppen