Sv: elektronikens välsignelser?????
Hej LaBri, jag håller med dig fullständigt. Jag hör till de tokarna som aldrig lämnar bort mina bilar till reparation utan ser allt fantastikt elektroniskt lull lull som ett stort elände, som många gånger även märkesverkstäder går bet på. När andra ler och nickar av förtjusning över någon fantastisk ny grej, så reser sig nackhåret på mig och så blir jag kallsvett.
Det närmaste jag har kommit detta är när jag skulle ha något nytt efter min Cheva Blaser K5 som man kan klättra fram med när vägen tar slut. Jag klämde till med en rätt ny Land Rover. Det var inte bara elektriska fönsterhissar, utan elektroniska. Bland annat en bakruta som levde sitt eget liv i kombination med elektroniskt baklucke lås..........den bestämde sig rätt ofta att den inte skulle vara upphissad fast både jag och vädret tyckte motsatsen. När man försökte hitta felet bland pulsräknare, klämsäkringar och elektronikboxar så gick den in i självreparationsmode och funkade igen. När jag konsulterade en gammal bilelektriker så sa han "Jag vill helst inte prata om det där eländet det finns roligare saker att laga" . Den var också berikad med TRE stycken bensinpumpar som inte heller var helt överens om sina respektive uppgifter. Förutom all annan el som strulade, så toppade den med något som gamla Chevan inte ens hört talas om "Downhill traction control" det skall hjälpa till när det är slirigt och j...... och brant nedåt. Jag har hört talas om att det skall vara till fantastisk hjälp, tyvärr så fick jag aldrig uppleva den fuktionen, för något i elektroniken gjorde att det troligen inte funkade som det var tänkt, utan mera färsökte stjälpa i stället för att hjälpa, och då hade jag inte ens varit nere i något lerhål innan som kan sabba avkänningen.
Mina största duster med bilreparationer för övrigt har inte varit när mekaniska huvuddelar som motorer, växellådor och bakaxlar har pajat utan mer när luftmängdsmätare, stegmotorer till tomgång, elektronik till insprutning, tändning med mera har strulat.
Om jag skall fortsätta att vara negativ så blir jag även mycket fundersam när man läser om saker som ex.
VW's nya snåla lilla motor med både kompressor, turbo och elektronik som får den att fungera som en mycket större motor.
(Om ryktena stämmer.) När Hymer för några år sedan fick problem med leveransen av Mercedesbaserade bilar för bilens och bodelens elektronik/datorer kom inte överens.
Iveco's robotväxlade agile låda som funkar jättebra tills stegmotorer till koppling m.m. bråkar och man inte kommer ur fläcken.
När man vrider på startnyckeln eller numera bara trycker in en knapp eller stoppar i en kodnyckel och bilen absolut inte startar utan har bestämt sig för att vara stendöd.
Bondens skördetröska som la av för datorn i den visste inte längre att det var en tröska som den hade hand om.
Ta inte illa upp och ta min negativitet med ett leende eller ett grin

för det är inte menat som kritik till er som äger eller älskar något av ovanstående fordon. Det är nog bara jag samt en del artfränder som mår dåligt av att åka omkring i något som man inte har full kunskap och kontroll över.
Med mycket vänliga hälsningar från (kanske) ett kontrollfreak. JANKRO.