• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar

F

F.d. 22252

Guest
Hittade den här i samma storlek men med trampor. Priset är ju inte i samma härad men mer likt det man får för pengarna.
Det finns en modell utan trampor men betydligt dyrare för den säljs ju av en annan firma. Nackdelen är ju att det inte finns fjädring, däremot kan man ju köpa en fjädrande sadelstolpe fungerar bra om man inte ska trampa så mycket eller hårt.
Finns ju en firma i stockholm som heter wheels de hyr ut en liknande cykel utan trampor som det är tänkt att konkurrera med sparkcyklarna. Eftersom batterierna är lösa är det ju enklare att hålla fulladdade. 10kr startavgift och 4 kr i minuten. Om kusten är klar borde man ju kunna ta sej 3km för 50kr.
När det gäller sparkcyklarna så finns det instruktioner på nätet ur man stjäl dom sitter ju gps som håller reda på var dom är den plockar man tydligen bort sen går den inte att hitta, kanske fungerar med en foliehatt.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hittade den här i samma storlek men med trampor. Priset är ju inte i samma härad men mer likt det man får för pengarna.
Det finns en modell utan trampor men betydligt dyrare för den säljs ju av en annan firma. Nackdelen är ju att det inte finns fjädring, däremot kan man ju köpa en fjädrande sadelstolpe fungerar bra om man inte ska trampa så mycket eller hårt.
Finns ju en firma i stockholm som heter wheels de hyr ut en liknande cykel utan trampor som det är tänkt att konkurrera med sparkcyklarna. Eftersom batterierna är lösa är det ju enklare att hålla fulladdade. 10kr startavgift och 4 kr i minuten. Om kusten är klar borde man ju kunna ta sej 3km för 50kr.
När det gäller sparkcyklarna så finns det instruktioner på nätet ur man stjäl dom sitter ju gps som håller reda på var dom är den plockar man tydligen bort sen går den inte att hitta, kanske fungerar med en foliehatt.
Nja,man vill ha 7 växlar med ,och det finns såna riktiga cyklar med bra på dom !Jag köpte en dansk Bikemate på nättet för 6990 :- och den är vikbar så jag får plats inne i bilen tills jag kommit över StoraBeltbron ..sedan hänger den på cykelställ .IMG_20200830_171012_1.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
[
Undrar hur långt den går egentligen, det står 30 km i rubriken och 25 km längre ner i texten.
Om man multiplicerar 7,5 ah med 36v får man 270 Wh vilket gör att man kan uppskatta hur långt den går i jänförelse med andra cyklar, eftersom det är trampor får man räkna på den minsta hjälpen inställningen ingen vind och slät väg kanske uppåt 25km min gamla sparkcykel gick 12 km innan den började sacka 24v 6,5 ah 156wa
 

Aoks

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30246
Medlemskap
2021
Har denna
Reklamen säger 60km
Kör ca 40 km på en laddning, jag är ganska tung
En fantastisk flexibel liten maskin
Har också en sådan. Sambon har pendlat 50mil till jobb sen vi köpte. Jag monterade även en cykelkorg på ståplattan så vår hund kan åka med. Funkar kanon än så länge. Det finns nog tre eller fyra modeller av den och då är det bland annat topphastigheten som skiljer. Denna som många andra elscooters är ej laglig att köra på allmän väg då både motor och max hastighet överskrider vad lagen säger. Jag köpte min på Geekbuying som levererade från Polen på sex dagar. Kostade 6300kr

Edit: den väger 18kg och är inte särskilt smidig att ha med på tex buss.
 

Aoks

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30246
Medlemskap
2021
Bild på hund i korg
 

Bilagor

  • 2ACA92B5-A7FE-454A-828F-6CEE125AA728.png
    2ACA92B5-A7FE-454A-828F-6CEE125AA728.png
    6,5 MB · Visningar: 40

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har också en sådan. Sambon har pendlat 50mil till jobb sen vi köpte. Jag monterade även en cykelkorg på ståplattan så vår hund kan åka med. Funkar kanon än så länge. Det finns nog tre eller fyra modeller av den och då är det bland annat topphastigheten som skiljer. Denna som många andra elscooters är ej laglig att köra på allmän väg då både motor och max hastighet överskrider vad lagen säger. Jag köpte min på Geekbuying som levererade från Polen på sex dagar. Kostade 6300kr

Edit: den väger 18kg och är inte särskilt smidig att ha med på tex buss.
Själv betalade jag nog lite mer. Men ångrar inte en sekund att jag köpte den.
Stämmer inte helt laglig, men kör mycket försiktigt när det är folk omkring mig.
Synd att man inte kan ställa en max hastighet i appen, tycker att 30km/h är lite för fort på min modell. Otroligt flexibel när man skall sticka iväg på ett kort ärende, eller en längre tur mellan byarna i Mosel :bye::msn_beer::msn_drink::msn_sun:
 

Aoks

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30246
Medlemskap
2021
Själv betalade jag nog lite mer. Men ångrar inte en sekund att jag köpte den.
Stämmer inte helt laglig, men kör mycket försiktigt när det är folk omkring mig.
Synd att man inte kan ställa en max hastighet i appen, tycker att 30km/h är lite för fort på min modell. Otroligt flexibel när man skall sticka iväg på ett kort ärende, eller en längre tur mellan byarna i Mosel :bye::msn_beer::msn_drink::msn_sun:

Det ska finnas en annan app där man kan ställa in fler saker. Vet dock inte vad den heter
 
F

F.d. 22252

Guest
Den har ju samma chassi som xiaomi m365 som förekommit mycket i stockholm, skillnaden är framhjulsdrif och bakhjulsdrift.
Skillnaden när man kör är att ett gaspådrag blir lugnare när det driver bak driver det fram och hjulet inte står rakt kan man ramla.
Men xiamo har ju ett läge där man kan köra strax under 20km som är tillåtet. Allt kommer ju från kina och t.ex usa har andra regler så det är nog såna som letat sig till sverige. Jag tycker det är tråkigt för det bidrar till olyckor och förbud. Man har inte alls samma möjligheter att bromsa som en fullstor cykel och de flesta som kör är helt oskyddade. 30km var ju gränsen för moped förr och då kunde man stanna fort med bra bromsar och bra kontroll nu är ju de enkla mopedernas maxhastighet 25km samma som för elcykel. Att man sen kan köra 30 med en sparkcykel verkar inte klokt är man sen äldre så blir det allvarliga frakturer och kanske hjärnskador som aldrig blir bra har ett exempel på nära håll.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Den har ju samma chassi som xiaomi m365 som förekommit mycket i stockholm, skillnaden är framhjulsdrif och bakhjulsdrift.
Skillnaden när man kör är att ett gaspådrag blir lugnare när det driver bak driver det fram och hjulet inte står rakt kan man ramla.
Men xiamo har ju ett läge där man kan köra strax under 20km som är tillåtet. Allt kommer ju från kina och t.ex usa har andra regler så det är nog såna som letat sig till sverige. Jag tycker det är tråkigt för det bidrar till olyckor och förbud. Man har inte alls samma möjligheter att bromsa som en fullstor cykel och de flesta som kör är helt oskyddade. 30km var ju gränsen för moped förr och då kunde man stanna fort med bra bromsar och bra kontroll nu är ju de enkla mopedernas maxhastighet 25km samma som för elcykel. Att man sen kan köra 30 med en sparkcykel verkar inte klokt är man sen äldre så blir det allvarliga frakturer och kanske hjärnskador som aldrig blir bra har ett exempel på nära håll.
Det går att köra i lägre hastigheter, den har ju en gaspedal ;)
Men det är så roligt att köra så det blir lätt 30km/h, på bra underlag och ensam på cykelbanan.
Önskar att det gick att begränsa hastigheten via mjukvara, skall kolla andra appar.
Tycker den är lika stabil som en cykel, hjälm är givetvis ett måste.
 

Aoks

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30246
Medlemskap
2021
Den har ju samma chassi som xiaomi m365 som förekommit mycket i stockholm, skillnaden är framhjulsdrif och bakhjulsdrift.
Skillnaden när man kör är att ett gaspådrag blir lugnare när det driver bak driver det fram och hjulet inte står rakt kan man ramla.
Men xiamo har ju ett läge där man kan köra strax under 20km som är tillåtet. Allt kommer ju från kina och t.ex usa har andra regler så det är nog såna som letat sig till sverige. Jag tycker det är tråkigt för det bidrar till olyckor och förbud. Man har inte alls samma möjligheter att bromsa som en fullstor cykel och de flesta som kör är helt oskyddade. 30km var ju gränsen för moped förr och då kunde man stanna fort med bra bromsar och bra kontroll nu är ju de enkla mopedernas maxhastighet 25km samma som för elcykel. Att man sen kan köra 30 med en sparkcykel verkar inte klokt är man sen äldre så blir det allvarliga frakturer och kanske hjärnskador som aldrig blir bra har ett exempel på nära håll.

G30 är vad jag vet kraftigare överlag och har större hjul. Det skiljer 4kg så jag tror inte att
Det går att köra i lägre hastigheter, den har ju en gaspedal ;)
Men det är så roligt att köra så det blir lätt 30km/h, på bra underlag och ensam på cykelbanan.
Önskar att det gick att begränsa hastigheten via mjukvara, skall kolla andra appar.
Tycker den är lika stabil som en cykel, hjälm är givetvis ett måste.

Nu när det varit halt har den tom känns stabilare tack vare den låga tyngdpunkten
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo jag har en elscooter men den är trasig eftersom elektroniken gick sönder väldigt varmt väder uppförsbacke och flera tunga matkassar på styret så sa den upp sej. Den gick att köra i 25km /t men jag körde alltid i eco läget 18km/t. Man slår i väldigt hårt om man ramlar frakturer eller brutna handleder sönderslagna tänder skallskador som kan betyda allt från tappat minne talförmåga eller rullstol. Drottningen har ramlat och brutit sej inomhus så är man inte ung så kan det lätt bli farligt.
En bekant ramlade i badrummet blev aldrig bra efter det borta nu. Låg på samma rum som en fd sjukskötare hade tagit sobril och alkohol ramlat fått hjärnskador låg inne väldigt lång tid men skulle få komma hem han blir aldrig bra mer.
Så skydd behövs verkligen. Själv har jag haft tur som en tokig flera gånger kört i med moped på en isig väg förutom trasiga kläder så är minnet en liten benbit i armbågen som ligger lös och ibland gör ont.
 

fjplarsson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
32777
Medlemskap
2024
Vi köpte billiga Biltemacyklar och hängde dem bak på bilen. Funkat utmärkt i tre säsonger med undantag för att ett batteri inte ville ta laddning som emellertid var lätt avhjälpt. Plockar in batterierna för att minska vikten och för laddning så gott som varje dag.
Hur var det lätt avhjälpt? Fixade du det eller bytte du batteri för några tusenlappar?
 
Toppen