• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om "cykeln" klassas som moped gäller helt andra regler – och det är väl tveksamt hur Vässla Bike klassas då den saknar trampor.

Pålle
Jag är övertygad att den är elcykel utan trampor, max 20 km/h om man väljer max 250 W motor
Annars behövs försäkring, körkort och hjälm
Editerad
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
  • elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
  • elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
  • elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Om man är ute efter en liten, lätt, hopfällbar och förhållandevis billig elcykel så kan en Xiaomi Qicycle vara ett bra alternativ. Jag har cyklat på en sån två säsonger nu och är väldigt nöjd. Känns robust och elhjälpen drar mjukt och fint. Den har tre växlar, tre driftlägen och ett batteri på 5800 mAh som ska räcka upp till 45 km. Cykel inkl. batteri väger 14,5kg. Ryms hopfälld under sängen i vår plåtis.

 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Eldrivna cyklar
Cykeldefinitionen har ändrats och det finns förutom den "vanliga" trampcykeln tre andra fordon som räknas som cyklar.

En cykel kan också vara ett:

  • elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
  • elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
  • elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).


 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
  • elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
  • elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
  • elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Detta verkar vettigt, men var hittas uppgifter om "20-kilometrarna"? Hittar bara det du länkar till men där sägs bara att trampor krävs.
 
F

F.d. 22252

Guest
elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt saxat från transportstyrelsens webbsida.
Dvs. samma bestämmelser som för elscootrar och liknande utan trampor. Cykel med trampor får gå i 25km.
I eu ska det vara samma regler, men det finns andra länder som inte har det och eftersom den är tillverkad i kina för flera marknader och förmodligen flera namn så kan den mycket väl programmeras för högre fart.
Det skulle jag avråda ifrån eftersom den kan tippa framåt vid hinder eller bromsning.
Vässla har ingen tillverkning ligger i Bruzaholm Professor Dr Uwe Peter Hager från Tyskland har firman med ett kapital om 25000kr.
Han refererar till en utbildningsanstalt i Italien som enligt wikipedia inte får utfärda några titlar professorn talar inte heller italienska kan inte se att han har någon tjänst som professor anställd i eget företag med som jag förstår fru och kompis som enda anställda.
Skulle tro att man vid en sökning i kina kan hitta likadana fast med annan dekal Websidan har ett pris på 20000kr Den liknande jag såg i spanien kostade 399eu. Så det är så professorn tjänar pengar. Har inte hittat hur många wattimmar det är 4 mil lär kräva närmare 450wh eftersom det inte går att trampa och stort motstånd med småhjul.
Men verkar ganska kul och smidig i en husbil men ganska tung för att vara gjord i aluminium över 20kg utan batteri blir ungefär samma som Biltemas hopfällbara cykel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall det är lika okunniga ägare till Vässla idag som för ett par år sedan, så kanske man ska vara lite försiktig med att köpa deras skit.

Ett ex.

 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ifall det är lika okunniga ägare till Vässla idag som för ett par år sedan, så kanske man ska vara lite försiktig med att köpa deras skit.

Ett ex.

Jag har 2 st Vässla skoter varav den ena är klassad för 45 km/h för tredje säsongen med åtskilliga hundra mil på mätaren. Bättre fordon får man leta efter, enda nackdelen är att min husbil inte kan härbärgera 2 st a 60 kg.
2 st. hopfällda Vässla Bike får plats även i personbilens bagageutrymme.
Är det samma kvalitet på Bike som på skotern är jag nöjd. Att den är ihopsatt i Kina är ingen nackdel, även Apples prylar liksom hälften av Teslabilarna kommer från Kina.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har 2 st Vässla skoter varav den ena är klassad för 45 km/h för tredje säsongen med åtskilliga hundra mil på mätaren. Bättre fordon får man leta efter, enda nackdelen är att min husbil inte kan härbärgera 2 st a 60 kg.
2 st. hopfällda Vässla Bike får plats även i personbilens bagageutrymme.
Är det samma kvalitet på Bike som på skotern är jag nöjd. Att den är ihopsatt i Kina är ingen nackdel, även Apples prylar liksom hälften av Teslabilarna kommer från Kina.
Det finns svenskar som tror fortfarande att kineserna är folk som bara trampar risfält och vill inte titta på baksidan av ex. fjärrkontrollerna till sina Tv apparater ..Made in China brukar det stå och dom funkar alldeles förträfflig
 
F

F.d. 22252

Guest
De flesta kända och dyra klädmärkena görs i kina har en dunjacka som är made in usa, men tittar man på den lilla lappen som är insydd står det kina, samma med fjällräven och härkila som är danskt men kinesiskt. Det enda som har med elcykel att göra som kommer från sverige är väl zipforce som är konstruerad och tillverkad i sverige fast batteriena är ju inte svenska.
Går inte att jämföra med vässla. Köpte en elscooter för många år sedan som enligt reklamen var konstruerad i tyskland men tillverkad i kina, all elektronik var kina skräp och hade inget med tyskland att göra, såldes under en massa olika namn så det svenska namnet var dekaltrim.
För varje fabrik som tillverkar bra varor under ett märkesnamn finns det flera som gör kopior för mycket lägre priser och helt annan kvalite. Sitter man och beställer via postorder kan man få precis vad som helst för kvalite.
Min ssd hd till asus ultrabook var trasig när jag köpte den men det visste jag om. Problemet var att den inte fanns att köpa datorn skulle skickas till asus som skulle byta den - ett 5 min jobb.
Fast på ebay fanns den förmodligen såldes den via skumma vägar av fabriken som asus tillverkades av, eftersom den var gjord att passa enbart denna modell.
Blir intressant att se hur cyklarna fungerar och om batteriet verkligen är som det står med den nya storleken på celler som ger 5ah st vilket sparar plats och elektronik, tesla har ju gått in för de cellerna undrar om det blir de som northvolt kommer att producera.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen