• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykel

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Elcykel

I fjol i samband med årsmötet demonstrerades el-cyklar och då passade vi på att köpa våra el-hojar.

smart_small.jpg

Vi blev glatt överraskade hur bra kraft det är i dom och hittills är vi mycket nöjda. Med sina 6 växlar är de mycket lättrampade även då batterierna tagit slut.

Gunnar /medlem
:yes:Hej har precis inköpt 2 tycken likadana från GAZE-Bike Göteborg , snabb leverans trevlig personal och förhållande bra pris 7500 kr +några hundringar i frakt hit upp till Skellefteå och Svarttjärn .
Aina fick provcykla Gunnars nere i Spanien i våras och efter det var hon inte svår övertygad om att "man ska ha elcykel ".
Har bara hunnit skruva ihop dom än och provcyklat några svängar härute på landsbygden , men det verkar lovande .
Måsta väl inhandla cykelhjälmar också , skam tillsägandes så har jag aldrig använt en sån , nu har jag ju inte cyklat så mycket förut heller , men alla i min omgivning säger att jag måste vara rädd om det lilla förstånd jag ännu har kvar .
Obs ! Glömde säga att priset på cyklarna var med rabatt .
:wideeyed:Rulla Lungt !
 
A

Amatören

Guest
Sv: Elcykel

i Sibas senaste reklamblad stod det att man skulle få den här Elcykel Minicykel om man köpte valfri tv över 10000kr. Hittar inte erbjudandet på hemsidan dock.

Kanske inget man impulsköper men om någon ändå är på jakt efter en ny tv och letar efter en liten elcykel så är det ju ett bra erbjudande.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Hej
Vi har två elcyklar som fungerat bra under två år. Trots att vi kollat och laddat batterierna under vintern så är du nu nere på bara 40% av ursprungliga kapaciteten. Vi har laddat dem 50 till 80 gånger vilket är ca 10% av vad de bör tåla men faktum kvarstår. Vi behöver köpa nya batterier till våra cyklat efter två års drift till en kostnad av nästan sex tusen kronor. Detta är något att räkna med då ju milkostnaden ligger i samma klass som med husbilen:mad:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Audi har tagit fram ett elcykelkoncept som ser trevligt ut :)

"Audi presenterar konceptet ’Audi e-bike Wörthersee’ – en elcykel med extrema prestanda avsedd för sportig cykling och trickcykling.
Kombinerar en elmotor på 3,1 hk med förarens muskelkraft.
Tack vare omfattande användning av kolfiber väger cykeln, utan elkomponenter, endast 11 kg.
Toppfart 80 km/h och räckvidd på 50-70 kilometer."

Finns tyvärr inte på marknaden än, men vore trevlig att ha :mcride:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

audi-e-bike-worthersee-1.jpg


Undrar var man sitter?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
I

ingrid-marten

Guest
Sv: Elcykel

Vi köpte våra El-cyklar i Spanien. men jag tror att det går lika bra i Tyskland eller Frankrike eftersom de finns på en affärdskjeja som heter" Carrifor" där de säljs. Våra jätte"goa"cyklar heter" mobidoo" och fungrar som man önskar. Mårten
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

chevan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Hjo
HBK-Nr
137
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel

Vi hittade elcyklar på nätet, Motorhandel i Helsingborg, knappt 6000/st och de verkar bra- bara haft dem några veckor.
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Elcykel

VARFÖR el cyckel!!!

Är de inte bra med "lite" motion !!
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

Såklart!! Bra med motion, men när du cyklat sisådär 1,5 mil utan el och vänder tillbaka i motvind är det JÄTTESKÖNT att hjälpa till med lite el!
Vi köpte våra ECO-bike, hopfällbara, i Albir, Spanien för 3 år sedan och vi har dem i bagaget på vår Pössl. Vi har solpanel och laddar batterierna genom en inverter. Går mycket bra!
Hälsning från motionären Anita
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcykel

VARFÖR el cyckel!!!

Är de inte bra med "lite" motion !!

Är man i din ålder och är frisk behöver man kanske inte någon elcykel men för dem som är lite äldre eller har funktionsnedsättning är elcykeln guld värd.

Jag funderar själv på att skaffa en (med mjuk sadel) för att kunna utöka längden på cykelturerna och slippa bekymra mig för motvind på hemvägen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Elcykel

Hej!

Varför köpa dyrt när man kan köpa billigt. Vi tuffar omkring på Orion Smart för 4685 kr.

DSC_0035 2.JPG

Knut har köpt exakt samma cykel fast ett annat märke för 7000 kr.

Vi är nöjda med våra. Speciellt för det priset.

oRION.jpg

Här på årsmötesträffen har vi haft möjlighet att jämföra.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Elcykel

Nej! Men det verkar som om många har samma batteri. Jag har inte kollat. 36 v batteri verkar tydligen kunna gå sönder lättare. Granne här på träffen köpte två cyklar med samma batteri men på 36v och ingen av dem fungerade. Knut provade att sparka i gång dom men misslyckades.

Frågan är viktig. Kan man köpa ett extra batteri?
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Elcykel

Hej sm7asl,

Vi håller just på att undersöka marknaden för EL-cyklar här i Holland, vill helst ha cyklarna med på sommarsemestern.

Holland är väl Europas cykelland nr.1 och det finns det hur mycket EL-cyklar som helst att välja i mellan här.

Prisklasserna ligger mellan 900 - 2.900 euro.

Vad man måste tänka på, har vi fått information om, är att köpa ett känt märke där man också kan köpa till ett nytt batteri när det behövs.
Stora kända märken här är: Sparta, Batavus, Giant o Gazelle

Mortorns kraft (NM) kan variera mellan vad vi har sett 26 NM - 40 NM.

Batteristyrkan (watt/timme = amper x volt) varierar också. Hur många mil vill man kunna cykla med motor.

Här köper många 2 batterier på en gång, då har man alltid ett färdigladdat.

Vi ska inte göra oss av med motorcykeln !!!!!!!!! :twitcy:
 
Toppen